• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biologisk bildgåta

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026
Sv: Biologisk bildgåta

Ja men vist är det en kaskelot. världens största köttätare, kan bli drygt 18 meter lång och väga upp mot 50 ton, jagar på stora djup 300-400 meter ja ända ned till 1000 meter.
Har ett blåshål på vänster sida och blåser snett famåt, är ensam om detta.
Bilderna är tagna utanför Andenes längst ut på Andöa någon timmes gångväg ut till kontinentalsockeln, en fantastisk upplevelse.

FraMia över till dig.

Kastanj

F

F.d. 52938

Guest

Har dåligt med bilder så nån annan är välkommen med sina bilder

Men här hittade jag en Fast inte så svårt

Mvh Frank:)

Bilagor

• Semester Isla de Margarita  2009 032.jpg
    Semester Isla de Margarita 2009 032.jpg
    1,2 MB · Visningar: 3
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Blågul ara. Den hade vi nyligen inne.

Här större bild på spindeln jag lade in natten mot idag Kl 02.21. Vilken familj i ordningen spindlar handlar det om? När ni ändå läser på så kan ni väl passa på att ta den lätta från i går em (Kl 18.07)

aake

Bilagor

• För familj.jpg
    För familj.jpg
    282,4 KB · Visningar: 2
  • För familj, större.jpg
    För familj, större.jpg
    540,9 KB · Visningar: 1

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag hinner inte vara här nu på ett tag, jag jobbar 100% med en kommande bildvisning, tittar kanske in om jag hinner...
MVH Annette

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Måhända är det dags för en liten vintervila i tråden? Inte så lätt att fota djur och växter för nya gåtor mitt i vintern.
Det blir säkert roligare när alla skaffat sig knivskarpa makroobjektiv till våren.

Här facit på mina sindlar. Den senaste var en typisk hjulspindel och den från den 23/2 var en krabbspindel. Karabbspindlen har vi haft med en gång tidigare. Sitter på lur i blommor med fyra extremiteter riktade framåt, beredda att fånga den som kommer nära och har förmåga att ändra färg edfter underlaget. Två exempel här, den nedre med en fångad fluga:

aake

Bilagor

• Kopia av IMG_0907-01.jpg
    Kopia av IMG_0907-01.jpg
    537,7 KB · Visningar: 0
  • IMG_0601-01.jpg
    IMG_0601-01.jpg
    729,7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Nä jag kommer inte att skaffa ett knivstarkt macro så tråkig är jag. Men däremot skulle jag kunna tänka mig att byta ut mitt långa!
Ha det bra alla ni som fotar./susanne

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det kommer att fungera bra för smådjur och blommor även med ett tele eller zoomtele av god kvalitet om du kompletterar med extender och mellaringar.
aake

F

F.d. 53009

Guest

Har ingen gåta nu , men jag skulle vilja ha hjälp från den här trådens samlade expertis med att identifiera fågeln på bilden. Våren 2005 såg jag två fåglar flyga relativt raskt i nordlig riktning, med vad jag tyckte vara ovanligt långsamma vingslag. Nästa iakttagelse gjorde jag i juli, augusti, lite osäker nu så långt efteråt. Då såg jag en av fåglarna söka föda. Den cirklade runt på ganska låg höjd (dubbel trädhöjd?), men försvann ganska snabbt. Repris ett par dagar senare på samma plats. Båda gångerna cykeltur med hunden.

Några veckor senare passerade de över vår trädgård ett par gånger. De cirklade runt på ”vråkvis” och sökte termikblåsor. Vid ett tillfälle steg de på någon minut till sådan höjd att man knappt kunde se dem med blotta ögat Vid alla dessa tillfällen har det varit svårt att se något annat än en svart siluett.

Sista gången jag såg dem det året var den 5 september då fotot togs. Man kan se att undersidan är ljus, och på ena vingen kan man se ett mörkt band. Det ser ut som om den ryttlar, det såg jag först på kortet. Kunde tyvärr bara ta ett foto, eftersom kameran var inställd på max upplösning (5 Mpixel) och tif-format. Det gjorde att nästa kort kunde tas först efter en halv minut, och då var den borta. De har säkert varit inom synhåll flera gånger men man går ju inte och tittar uppåt hele tiden. Något läte har jag inte hört. Vråkar är lättare att få syn på för de låter ju lite.

Sedan dess har jag sett dem bara en gång, och det var tidigt våren 2006. Precis som första gången jag såg dem, flög de ”målmedvetet” mot norr med långsamma vingslag.

Hälsningar

Birger

Bilagor

• PICT0190a.jpg
    PICT0190a.jpg
    1,6 KB · Visningar: 253
  • PICT0190b.jpg
    PICT0190b.jpg
    3 KB · Visningar: 256

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Har du inte visat denna tjädertupp tidigare?
aake

F

F.d. 17469

Guest

Bilden fins i ett prov förjag har haft problem att få in bilderna men tjäder NEJ

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det måste vara en rackelhane. Slarv av mig att bara kasta ett flyktigt öga först. Roligt att få se en bild! Sedd i vaket tillstånd ser jag inget som tyder på hybrid i denna bild.
aake

Senast ändrad:
F

F.d. 17469

Guest

Ja det var kul att få se en iverkligheten den kom knallande hemma på tomten så det var rätt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Någon enstaka gåta kan jag skrapa fram i väntan på sommaren och nya fotomöjligheter. Inte så lätt nu med meterdjup snö.
Här en tämligen vanlig Jämtländsk blomma. Art?
aake

Bilagor

• Kopia av Kopia av IMG_0218-01.jpg
    Kopia av Kopia av IMG_0218-01.jpg
    130,6 KB · Visningar: 1

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Ja om den är vanlig i jämtland så är det väl jämtlands landskapsblomma Brunkulla.

Kastanj.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst är det så, Kastanj. Har du några trivsamma bilder, annars kan vi låta tråden vila till våren?
aake

Bilagor

• Kopia av IMG_0218-01.jpg
    Kopia av IMG_0218-01.jpg
    285,6 KB · Visningar: 1

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Jag har inga bilder nu, men här har våren kommit eller nästan, snödropparna står eller hänger i full blom liksom vintergäcken en del krokusknoppar skriker en och annan pärlhyasint har tittat ut särskilt dom vid husknuten. om ingen annan har någott får vi väl vänta.

Kastanj.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Jag är värdelös på fåglar osv. Kan skilja på hackspett och gråsparv men sen...

Lägger dock in denna bild för identifiering.

DSC03612.jpg

Vad är detta??

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Där ser man!
Visst är det del av en bananstock. Guiden, som hade egna bananplantor, sa att det var en falsk blomma som de skar av för att det skulle bli bananer.

Toppen