• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas polvändning...

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Mina bodelsbatterier utsattes för allvarlig misshandel i vintras när jag vid ett tillfälle laddade dom direkt från solpanelerna utan inkopplad regulator. Trots ihärdig intensivbehandling med Ctek:s rekonditioneringsfunktion gick inte deras liv att rädda. OK, nya batterier hos Biltema i Uddevalla får det bli då alltså.

Jag beredde mig på den långa färden till fastlandet men under förberedelserna ringde en kompis och meddelade att han befann sig i Uddevalla (!) där hans fru just var i full färd med hypershopping, en inte ovanlig företeelse hos det könet. Jag undrade försynt om han möjligen kunde tänka sig att köpa ett par batterier på Biltema åt mig och han åtog sig gärna uppdraget. Frid och fröjd, han bor inte långt från hemmet så det skulle ju bli enkelt för mig att åka till hans place och byta batterierna.

Då ringer han igen och säger att alla aktuella batterier är polvända. "Äffs, det kan ju inte stämma, titta i katalogen och på Biltemas sida på nätet" sa jag. OK, han kollade katalogen och pratade med flera "bodknoddar" och alla kunde konstatera samma sak nämligen att verkligheten inte stämde med kataloguppgifterna. När jag för en gångs skull hade lite flyt och skulle slippa åka ända till Uddevalla för ett par batteriers skull så inträffar det osannolika att Biltema inte har ett enda batteri där polerna sitter rätt för mitt kablage!

Giv mig styrka!

Jag undrar hur många intet ont anande Biltemakunder det är som har köpt dessa batterier utan att kolla att polerna sitter där dom ska!

Vad skall hända härnäst, tro? Jag går och lägger mig nu! Om morgondagen veta vi intet förutom att det blir nya jävelskaper förståss. Just nu tycks jag vara förföljd av "makterna"! Kanske bäst att stanna kvar i sängen i morgon!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

När jag mätte de nya AGM-batterierna i morse så hade spänningen gått ner till 12,57V utan förbrukare inkopplade.

Tjörbun byggde in en DC/DC booster i bilen och det är kanske den som spökar? Den fick visst lite glykolvatten över sig vid ett tillfälle.

Klicka!
booster.jpg

Kruxet är att när jag använt husbilen, Sverige sommartid och Medelhavsområdet vintertid så har solen varit så generös mot solpanelerna så att jag inte har noterat eventuella strömtjuvar! Här i novembermörkret däremot så blir "tjuvarna" mätbara.

Jag tycker det verkar vara en onödig pryl som bara ställer till det i onödan. Det finns en knapp, batteriladdning, som möjligen aktiverar den här boostern. Jag vet inte; bodelsbatterierna brukar klara sig med strömmen från solpanelerna.

Jappe
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas polvändning...

Men Jappe, varför mäter du inte istället för att gissa? Din Tångamperemeter kanske inte har tillräcklig upplösning men isåfall får du bryta upp i greningspunkter och koppla in en vanlig multimeter med strömområden och se vart strömmen tar vägen!!
// Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Det är ju allldeles nyligen som jag börjat misstänka boostern som strömtjuv. Den sitter lite knöligt till bakom det ena batteriet men jag ska ta och försöka mäta lite där idag och dessutom försöka ta reda på vad knappen (strömbrytaren) har för funktion. Jag antar att den aktiverar laddning från generatorn via startbatteriet.

Jag funderar på att helt koppla bort boostern helt, åtminstone temporärt för att jämföra resultaten, med och utan boostern.

Jappe
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Döö! Bliv vid din läst! :D


Montreals förslag är bra men till varje säkring har jag en brytare + en huvudströmbrytare till alla förbrukare. Alla kretsar är brutna så strömtjuven tycks dölja sig i kabelhärvorna som ligger försåtligt dolda i bilens innanmäten.

Jappe

Boostern verkar ju inte helt oskyldig, är den varm?

Annars:

Och det är torrt/ inga sprickor i kopplingsstycken/kabelgenomföringar så du inte har nån liten krypström som smiter iväg?

De olika batterisystemen är helt separerade??

Då du verkar felsökt på alla seriösa varianter återstår bara okvalificerade skitfel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Jag kollade boostern idag och den aktiveras med strömbrytaren "batteriladdning". Tydligen laddar den bodelsbatterierna från generatorn via startbatteriet Den presterade inte mer än c.a 13,5V vid rejält gaspådrag. Räcker det för framgångsrik laddning av ett AGM-batteri? Det borde väl vara 14,4V minst?

Vilken spänning får startbatteriet från generatorn tro? Är det 13,5V? Fungerar boostern överhuvudtaget eller får bodelsbatterierna samma spänning som startbatteriet får från generatorn?

Frågorna hopa sig!

boo.jpg


Den ser rätt ankommen ut. Den har fått utstå en del misshandel så det kanske är dags för en rengöring.

Jappe
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas polvändning...

På typskylten står ju ut 14,4v 12A. MEN om batteriet är sugen på mer ström då sjunker utspänningen tills vilkoret "Ineffekt= Uteffekt+ förluster " är uppfyllt. Såvida inte det är en liten Perpetum Mobile som du har!
Samma gäller för generatorn, den ger konstant ca 14,4v men bara så länge effektvilkoret är uppfyllt.
// Göte J
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Jappe
Det giver ingen mening at anvende battribooster til AGM.
Det er som at hælde vand i åen. :D
Når 1= et, 70 Ah battri er drænet for ca. 250 watt/timer (endast ~35%) vil det gerne ha ca 32 Ampere og dermed ca. 32A x 12,x volt = 384 watt minimum.
Har du 2 AGM 70Ah - det dobbelte.
Hvilken booster gør det bedre ? :)

Gør alle dine batterier ligeværdige eller harmoniske - så får du maximum AGM kapacitet - andet mindre-gør og ødelægger gode batteriers kapacitet.

Sån' er det. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Idag, en månad efter inköpet av AGM-batterierna, så for jag iväg till Biltema Uddevalla och lämnade tillbaka AGM-batterierna. Det var verkligen en sorgens dag; svårt var det att skiljas från mina nya vänner som hade installerat sig väl i bilen och som skötte sig ypperligt. Biltemas representant kollade kvittot och grymtade "hmm, en månad precis på dagen, hmm, vänta lite" och efter en stund "OK"! GB och jag lämnade våra fina vänner på en kärra i väntan på en ny karriär hos någon annan beundrare.

Vadan denna helomvändning? Svaret är enkelt. Jag hade köpt de av mig tidigare utdömda batterierna (2 st gel 84 Ah) för bara ett år sedan och efter att ha testat dem på mitt eget ovetenskapliga vis så hade jag konstaterat att de var i ett mycket gott skick. Boven i dramat var utan tvekan DC/DC-boostern som hela tiden mjölkade batterierna på deras innehåll utan någon motprestation. DC/DC-boostern har gått till de sälla jaktmarkerna och husbilen ser julen an med tillförsikt med två mycket potenta bodelsbatterier inmonterade, förutom ytterligare två bodelsbatterier enbart avsedda för tillfälliga förbrukare som dator och TV.

Heder åt Biltema som fixade returen utan att krångla!

Jappe
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Schangtilt, det står ju nåt om bilelektronik o inget öppet köp, hade själv stora medlidandeblicken när jag fick lämna tillbaka en väl synligt icke monterad startmotor en gång.
 
Toppen