• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas polvändning...

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Mina bodelsbatterier utsattes för allvarlig misshandel i vintras när jag vid ett tillfälle laddade dom direkt från solpanelerna utan inkopplad regulator. Trots ihärdig intensivbehandling med Ctek:s rekonditioneringsfunktion gick inte deras liv att rädda. OK, nya batterier hos Biltema i Uddevalla får det bli då alltså.

Jag beredde mig på den långa färden till fastlandet men under förberedelserna ringde en kompis och meddelade att han befann sig i Uddevalla (!) där hans fru just var i full färd med hypershopping, en inte ovanlig företeelse hos det könet. Jag undrade försynt om han möjligen kunde tänka sig att köpa ett par batterier på Biltema åt mig och han åtog sig gärna uppdraget. Frid och fröjd, han bor inte långt från hemmet så det skulle ju bli enkelt för mig att åka till hans place och byta batterierna.

Då ringer han igen och säger att alla aktuella batterier är polvända. "Äffs, det kan ju inte stämma, titta i katalogen och på Biltemas sida på nätet" sa jag. OK, han kollade katalogen och pratade med flera "bodknoddar" och alla kunde konstatera samma sak nämligen att verkligheten inte stämde med kataloguppgifterna. När jag för en gångs skull hade lite flyt och skulle slippa åka ända till Uddevalla för ett par batteriers skull så inträffar det osannolika att Biltema inte har ett enda batteri där polerna sitter rätt för mitt kablage!

Giv mig styrka!

Jag undrar hur många intet ont anande Biltemakunder det är som har köpt dessa batterier utan att kolla att polerna sitter där dom ska!

Vad skall hända härnäst, tro? Jag går och lägger mig nu! Om morgondagen veta vi intet förutom att det blir nya jävelskaper förståss. Just nu tycks jag vara förföljd av "makterna"! Kanske bäst att stanna kvar i sängen i morgon!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Nu är bägge batterierna på plats och det är nog den hemskaste elinstallation som jag gjort i hela mitt liv. Jag skulle behöva någon sorts kabelförlängare till pluskablarna via någon sorts kopplingsplint i någon sorts dosa med någon sorts fastsättningsanordning. Nu gör det hela ett mycket ansträngt intryck och får Wizard syn på detta så kommer han att svimma av skräck!

battt.jpg

Jag försöker toppladda batterierna med en Ctek 7000 boingaboängnåntning. Strömmen ligger runt 1,5A. Med de gamla blybatterierna var det full sprutt 7A hela tiden.
Förklaring någon!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Du har fået ca. 1½ kwh gratis med i batterierne :).
Skal kun slut oplades.
- hilsen fra Østerrike'.
 
Senast redigerad av en moderator:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Nu är bägge batterierna på plats och det är nog den hemskaste elinstallation som jag gjort i hela mitt liv. Jag skulle behöva någon sorts kabelförlängare till pluskablarna via någon sorts kopplingsplint i någon sorts dosa med någon sorts fastsättningsanordning. Nu gör det hela ett mycket ansträngt intryck och får Wizard syn på detta så kommer han att svimma av skräck!

Visa bilaga 91506

Jag försöker toppladda batterierna med en Ctek 7000 boingaboängnåntning. Strömmen ligger runt 1,5A. Med de gamla blybatterierna var det full sprutt 7A hela tiden.
Förklaring någon!

Jappe

Nu förstår ni mitt tidigare yttryck "Batterihärva"
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas polvändning...

Jag försöker toppladda batterierna med en Ctek 7000 boingaboängnåntning. Strömmen ligger runt 1,5A. Med de gamla blybatterierna var det full sprutt 7A hela tiden.
Förklaring någon!

Jappe

Har man urladdade dåliga batterier så försöker laddaren att ladda dem fullt. Urladdade/dåliga batterier har ett lågt inre motstånd som ger hög laddningsström.
Fräscha fulladdade batterier har högt inre motstånd -> låg laddningsström.
Elementärt min kära Watson.
:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Jaja, vänta bara tills jag är klar med installationen. Det kommer att bli en orgie i skönhet och ändamålsenlighet, så vansinnigt vackert och praktiskt så att Wizard kommer att svimma av hänförelse när han får se bilderna!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Jaja, vänta bara tills jag är klar med installationen. Det kommer att bli en orgie i skönhet och ändamålsenlighet, så vansinnigt vackert och praktiskt så att Wizard kommer att svimma av hänförelse när han får se bilderna!

Jappe

Vad är det du brukar säga?

"Om framtiden veta vi intet"

Det gäller nog detta oxå...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas polvändning...

Har man urladdade dåliga batterier så försöker laddaren att ladda dem fullt. Urladdade/dåliga batterier har ett lågt inre motstånd som ger hög laddningsström.
Fräscha fulladdade batterier har högt inre motstånd -> låg laddningsström.
Elementärt min kära Watson.
:D
Wisard, det var en enkel och lättförstålig förklaring! Men dessvärre felaktig. Strömmen är ju skillnaden i spänning mellan laddare och batteri divderat med yttre o inre resistansen i kretsen. Dvs U(ladd)-U(batt)/Ri+Ry.
// Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Nu är installationen nästan klar. Eftersom jag inte hade lust att lägga bortåt 400 spänn på en kopplingsplint så sågade jag isär en batterisko och använde ena halvan som plint och från den drog jag en kabel till batteripolen och där använde jag den andra halvan av batteriskon. "Divide et domine"! Vansinnigt begåvat!

batt.jpg

Eftersom det säkert has synpunkter på denna sorts innovation så kallar jag det ett provisorium som får fungera tills jag hittar någon lämpligare kopplingsplint.

Behövs det verkligen en huvudsäkring från bodelsbatterierna? Varje förbrukare har ju sin egen säkring. Finns det plats för någon sorts kopplingsplint i Biltemas säkringshållare så skulle ju den kunna fungera fungera som box till plinten.

batt2.jpg

Visst kabelskatbo finns fortfarande bakom batterierna men det blir nästa stora projekt. Risken är att det glöms bort eftersom funktionen finns där redan idag. Det finns en sentens som kan tillämpas i det här fallet. "Är det praktiskt så är det vackert". Tillräckligt vackert för att Wizard ska bli bänförd är det väl inte än men den dagen kommer säkert snart!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

någon sorts kopplingsplint i någon sorts dosa med någon sorts fastsättningsanordning

Allt detta borde nog gå att ordna med en rejäl huvudsäkringshållare med en rejäl huvudsäkring! Alla flugor samtidigt liksom...

Jag ska ta en bild på min reservare som borde/kan ligga i min "bra att ha låda" och försöka förklara med bilder, återkommer i fallet.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Allt detta borde nog gå att ordna med en rejäl huvudsäkringshållare med en rejäl huvudsäkring! Alla flugor samtidigt liksom...

Jag ska ta en bild på min reservare som borde/kan ligga i min "bra att ha låda" och försöka förklara med bilder, återkommer i fallet.

mvh jocke

Du kommer att rädda livet på Jappe.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Hej igen, mina grejer hade fått fötter men jag lyckades sno bilder från internet.

Det sätt jag tänkte visa för att lösa det här bekymret är bara ett av hundratals sätt, men det är en bra början för att göra situationen bättre.

En sån här säkringshållare tänker jag mig: Säkringshållare BF2/MEGA, 51mm - LF 02980900
De finns på flera håll i fordonsbranschen och säkringar till dem bör gå att få tag relativt enkelt, båtnissarna har liknande prylar men de tycks ha valt en annan standard på måttet mellan skruvarna av någon anledning: Säkringshållare inkl kåpa

Om du får fast en sådan säkringshållare uppe på batteriet och sätter dit ringkabelskor på alla kablar och samt väljer en lämplig storlek på säkring så skulle du nog lugna ner flera av oss andra, sen antar jag att du fick med de röda plastskydden som man trycker dit uppe på pluspolerna, använd dem! :)

Jag ritade till en principskiss på vad man kan göra med ringkabelskor och säkringshållare/plintar, man bör kanske inte överdriva antalet ringkabelskor på varje skruv.

Image 2.jpg

Vidare vill jag visa de här batteripolskorna, de är toppen i en husbil när man kucklar till saker: Polplint minus 35/50mm2
De polskorna i kombination med ett ganska bra sortiment av färdigpressade kablar i min båtaffär brukar lösa det mesta på ett bra och enkelt sätt: Förtent kabel färdigpressad

Jag brukar dock vara fattigare efter ett besök hos båtfirman här i byn.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Hej igen, mina grejer hade fått fötter men jag lyckades sno bilder från internet.

Det sätt jag tänkte visa för att lösa det här bekymret är bara ett av hundratals sätt, men det är en bra början för att göra situationen bättre.

En sån här säkringshållare tänker jag mig: Säkringshållare BF2/MEGA, 51mm - LF 02980900
De finns på flera håll i fordonsbranschen och säkringar till dem bör gå att få tag relativt enkelt, båtnissarna har liknande prylar men de tycks ha valt en annan standard på måttet mellan skruvarna av någon anledning: Säkringshållare inkl kåpa

Om du får fast en sådan säkringshållare uppe på batteriet och sätter dit ringkabelskor på alla kablar och samt väljer en lämplig storlek på säkring så skulle du nog lugna ner flera av oss andra, sen antar jag att du fick med de röda plastskydden som man trycker dit uppe på pluspolerna, använd dem! :)

Jag ritade till en principskiss på vad man kan göra med ringkabelskor och säkringshållare/plintar, man bör kanske inte överdriva antalet ringkabelskor på varje skruv.

Visa bilaga 91533

Vidare vill jag visa de här batteripolskorna, de är toppen i en husbil när man kucklar till saker: Polplint minus 35/50mm2
De polskorna i kombination med ett ganska bra sortiment av färdigpressade kablar i min båtaffär brukar lösa det mesta på ett bra och enkelt sätt: Förtent kabel färdigpressad

Jag brukar dock vara fattigare efter ett besök hos båtfirman här i byn.

mvh jocke

Den här lösningen får både Wizard och mig glad.

Smiles-1.gif
 
Toppen