Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Stanna - vänligen stanna.
Jag har redan glömt
PS. Förhoppning webberne är trevlig med stora rengöring
Jag har CBE EBL (Om det gör någon skillnad).
Var tas ström från generatorn ? via EBL eller direkt från startbatteri ?
Peter
Jag har också en CBE- EBL och Ctek var osäkra på hur min D250S skulle kopplas om dom inte fick se ett kopplingschema så nu kör jag den bara på solcellerna.
Var får man tag i ett kopplingschema till CBE?
Jag har också en CBE- EBL och Ctek var osäkra på hur min D250S skulle kopplas om dom inte fick se ett kopplingschema så nu kör jag den bara på solcellerna.
Var får man tag i ett kopplingschema till CBE?
Komiskt - här vinlägger man sig om att uttrycka sig väldigt ödmjukt och försiktigt, tackar fört stor kunskap och djupt engagemang och framför en liten önskan om att Bredo skulle skriva på danska i stället för svenska, för att lättare kunna följa med.
Då beskylls man för personangrepp, gnällig etc. Tycker speciellt författaren av det ovanstående skulle läsa sin egen text och själv fundera på sitt sätt att utrycka sig och vara. Skärpning!!
Hej.... Det är väl märkligt, Tråden startar med att man frågar om ngn har erfarenhet om
biltemas AGM batt. och som vanligt slutar det med tråkigheter och påhopp.Var och en måste väl få uttrycka sig utan att det ska bli en massa " skitprat" .
/Niklas "NoyNoy
Affezell, du gör ett bra val som du knappast kommer att ångra dig med fyra års garanti!
AndersB, jag förstår ditt max. laddproblem men den beror väl ändå på batteribankens rel. ovanliga storlek och din förbrukning. Ditt system med Ctek+SmartPass är dock helt riktigt, bra satsning! Funderat på generatorbytte? Eller minska din förbrukning?
Jag hade en fisketrålare en gång med batteribank på 2000Ah vid 24V, då fanns inte Ctek+SmartPass, men generator och regulator var av modell mycket stort. Banken var dock oftast fullladdat!
Bredo! Nu får du tagga ner (ladda ut) lite! Du hetsar upp dig så snart någon nämner D250Sdual eller dina språkkunskaper! Det är bara en laddare, inget särskilt upphetsande! Även om jag också ibland har problem med att tyda vad du menar riktigt, så är det mitt problem, inte ditt! Tala och skriv som Du vill, det har ingen med att göra! Nu återgår vi till AGM-batterier!
Du får gärna köpa en Ctek D250S Dual och göra dina mätningar. För egen del har jag mätt färdigt. Jag har inte dokumenterat mina mätningar i protokoll och grafik och har heller inget intresse av det. Mitt ultimata elsystem är anpassat till mina behov, i min husbil. Det må vara en subjektiv bedömning men det räcker för mig. Jag är väldigt nöjd med solpanelen 180W, D250Sdual och 190Ah AGM batterier under stolen. Den dag någon kan påvisa mig ett bättre system (till mina behov), skall jag inte var sen att byta ut det som behövs. Till dess kan du väl fundera lite över innehållet i denna länken:
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/ctek-toppladdar-batterier-nar-motorn-gar
Ha en trevlig och urladdat kväll!
Julian
Kan också bero på förtjänsten eller fruktan för 4-års garantin. Det återstår att se vad de håller för. Om något/några år lär vi väl få svaret.Det er litt rart at så mange er fornøyd med Biltemas AGM batteri som bodelsbatteri, når ikke Biltama heeller anbefaler det http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/441711
Hej, Peter! Roligt att höra att du är kvar i Monemvasia! Ja det har stormat och regnat en del på Peloponnesos. Varannandags väder, skit i dag, sol imorgon. Min granne från Skottland berättade just att de igår hade solat och badat här på stranden öster om Kalamatahamnen. Det missade vi då vi stod på Fiatverkstaden även i går. I dag har det väl regnat mest hela dagen?rån ett stormigt Monemvasia
Hej, Peter! Roligt att höra att du är kvar i Monemvasia! Ja det har stormat och regnat en del på Peloponnesos. Varannandags väder, skit i dag, sol imorgon. Min granne från Skottland berättade just att de igår hade solat och badat här på stranden öster om Kalamatahamnen. Det missade vi då vi stod på Fiatverkstaden även i går. I dag har det väl regnat mest hela dagen?
Har råkat ut för lite fördröjning pga. verkstadsbesöket Kalamata.
Har tappat fem dagar annars hade du kunnat ge mig en demonstration i morgon av din solpanelanläggning. Låter spännande! Jag har liknande tankar!
Vi hoppar över Mani, där är ändå för dyster! Vi bör vara i Sparta i morgon. Torsdag - söndag i Gytheio. Om vår otur vill ta slut någon gång så kan vi teoretisk vara i Monemvasia, någon dag i nästa vecka. Hade varit kul att träffas.
I'm gonna find you!
Julian
PS Nu var det snurrigt värre! Trodde jag svarade i en helt annan tråd! Fick inte med "Biltemas AGM" i mitt svar! Skit samma! Vem bryr sig?DS