• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BILTEMA

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

ja det är ju kul att t.o.m.Biltema inser att husbilar o husvagnar är en stor kundgrupp.Det är inte så många år sen dom förbjöd all övernattning på sina stora parkeringsytor

Gokväll

På Biltemas anläggning i Värnamo, har man satt upp grindar på infarterna till parkeringarna som stängs&låses kl20 00.
Om man blir inlåst o vill därifrån, ska man ringa ett vaktbolag, och betala en avgift för att bli utsläppt.
Inte speciellt husbilsvänligt i min värld.

Hejs

Claes 105
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: BILTEMA

Det jag funderade över var om man kan utnyttja kederlistfästet på markisens undersida.

För att veta säker bör man ju se ett tält "in live" upplockat. Fråga nr två är ju sedan om utsticket på markisen (kan det vara 10-12 cm?) gör att inte tältet sluter hyfsat tätt mot husbilen......

Anders
 
F

F.d. 53143

Guest
Sv: BILTEMA

Hej på er!

Jag jobbar som varuhuschef på Biltema i Borlänge och åker själv husbil sen många år och naturligtvis så är jag medlem i husbilsklubben och det är jag som tog initiativet till ställplatsen på Biltema i Borlänge.Den är en succè med många utländska & svenska gäster. Tyvärr så kommer Biltema inte att bygga mer ställplatser på andra butiker det är svaret som jag har fått centralt. Det blir dock en utökning av husbil/husvagnssortimentet i kommande katalog som kommer ut v 12 precis som många av er redan har sett.

Jag kommer att sluta som varuhuschef i Borlänge den 1/3 2012 och flytta till Helsingborg och jag kommer att ta med mig ställplats frågan till det nya företaget jag ska börja jobba på så får vi se om jag får mer gehör för denna viktiga fråga där.

MVH

Lars-Erik Andersson
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: BILTEMA

Hej Lars-Erik,

det skulle vara kul att veta lite mer om vad som fick Dig att ordna en ställplats och hur Du fick Biltema att ställa upp på det. Eller var det ett beslut Du själv kunde ta som varuhuschef?

Det vore också spännande att veta vilka argument Biltema har för att inte ordna fler ställplatser. För oss som tror att det går att påverka företag och kommuner att inrätta serviceställen för husbilar är det viktigt att samla på oss gemensam information om vad som fungerat respektive vilka argument vi strider mot.

Björn i
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: BILTEMA

Bilbuttricks (dom säljer bara skämtartiklar :msn_wink:) i Haninge har endast vanliga personbils p-platser. Och dessutom en mycket nitiskt parkeringsvakt som verkar sitta där och trycka mest för jämnan.
Kommer du med lite större bil eller bil och släp och parkerar lite i kanten av asfaltplanen där du inte står ivägen för andra kan du ge dig på att du strax har en p-bot på vindrutan.

Bommar har de också vid infarten som man delar med Ica Maxi. Bommen kan jag förstå då man inte vill att parkeringsytan skall förvandalas till rallycrossbana nattetid.

Det där med skämtartiklar är väl en sanning med modifikation. Men det är mycket stor variation i kvalitet på de dom säljer, visst helt okej och då till bra priser, annat i bland så dåligt att det inte är värt besväret att bära det där ifrån.

I Stockholmsbutikerna ofta väldigt dålig ordning i hyllorna, det gäller verkligen att se upp så man får med sig den vara man tänkt och att allt är med i förpackningen.


Hatkärlek kanske är en bra beskrivning
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: BILTEMA

När det gäller lättare uterum så kommer jag sy väggar i tex anorakstyg som jag drar i tältskenan på markisen och fäster i stödbenen. Har även förberätt med en lodrät tältskena på karossen så jag kan dra i en liknande vägg på ena kortsidan och den tänker jag mig hänga upp i markisens arm med typ duschdrapperiringar.

Anorakstyg är tunt och lätt o tar knappast nån plats, vindtätt och nästan vattentätt ochså. (på min förra bil hade jag tillverkat själva markisen i sådant tyg.)

Att hålla på och plocka upp sånt husvagnstält tror jag är krångligare och stänger som skall förvaras m.m.
 
F

F.d. 9142

Guest
Sv: BILTEMA

Hej.
När nu Biltema har fått en egen tråd.
så undrar jag om någon har köpt deras hopfällbara minicykel med art
nr 27-1104. Funderar på att köpa sådana. Biltema ska bara sälja denna cykel tills lagren tar slut och i Växjö har man bara två kvar.
är cykeln värd 1995 kr. Man cyklar ju inte flera mil på en sådan cykel :msn_laugh:
men kanske någon där ute vet om dom är bra

Tödde och Mödde
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: BILTEMA

När det gäller lättare uterum så kommer jag sy väggar i tex anorakstyg som jag drar i tältskenan på markisen och fäster i stödbenen. Har även förberätt med en lodrät tältskena på karossen så jag kan dra i en liknande vägg på ena kortsidan och den tänker jag mig hänga upp i markisens arm med typ duschdrapperiringar.

Anorakstyg är tunt och lätt o tar knappast nån plats, vindtätt och nästan vattentätt ochså. (på min förra bil hade jag tillverkat själva markisen i sådant tyg.)

Att hålla på och plocka upp sånt husvagnstält tror jag är krångligare och stänger som skall förvaras m.m.


Låter trevligt.

Ni får ta ett kort och lägga ut här sedan:msn_laugh:.

Jag har ett "safariroom" som bara ligger! Vi ligger knappt mer än en natt på varje ställe och då vill man ha något smidigt.
För även om det Svenska sommarvädret är soligt och stabilt:msn_wink:, så har jag hört att det någon gång kan blåsa och regna lite.


Markis i all ära men lite sidoskydd skulle kanske sitta fint vid dessa sällsynta tillfällen.

Dessa moderna tält med tunna glasfiberstänger är ju rätt så lätta i både vikt samt uppsättningshänsende.

Ja, vi får se hur de ser ut sen........
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: BILTEMA

Googlar man på omdämmen om cyklar från biltema så drunknar man i kritik.
Men frågan är hur många som egentligen provat och hur många som bara "vet" ändå.
Råd&Rön - Treväxlade cyklar 2010
råd och rön jämförde 3växlade cyklar och där kom biltema sist i detta test.
Det kan ju tyckas dåligt men jämför jag vad den fått dåligt på så är det mer uppenbart att det är på faktorer jag inte ser som vitala.
Biltema had lågt betyg på:
frambroms - vem använder den på en pedalbromsad cykel?
Pakethållaren var inge bra - jag kan leva med det
Manualen var inge bra - Jag undrar om jag läst manualen till varken min dator, min gps, min bilstereo och speciellt undrar jag om jag ens fått en manual till en cykel tidigare.
Vad gällde ram och allt sådant fick de toppbetyg.
Priset var i testet hälften av andra som jämförts.
Vad gäller just de cyklarna så är jag positivt överraskad.
De första cyklarna de sålde för många år sedan hörde jag många rykten om att de rostade ihop efter en vecka. Men nu verkar det som de lärt sig en del om hur man ska definiera kvalitetskrav.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: BILTEMA

Då min bil fortfarnade är på byggstadiet lär det dröja innan jag kommit så långt.

Men vi har diskuterat det i någon tidigare tråd och där finns bilder på andra som gjort liknande. skall se om jag hittar vilken tråd det var.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Jag köpte förra sommar Biltemas 1995 kr cykeln och tyckte att den var bra tills min fru följde med med sin Monark och rullade för bi varje nedförsbacke, men den tyger till kortare turer.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: BILTEMA

Jo här var det vi diskuterade andra väggar än de tjocka, tunga som markistillverkarna har.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t38507-2/

Jo jag känner ochså att skall det vara nån ide skall det dels vara snabbt och enkelt att montera och inte ta så mkt plats när det ej används.

Det är ju inte riktigt samma sak som med husvagnarna där förtälten blir en del av bostaden med kyl och frys och golv och annat.

Det jag blev lite besviken på när jag monterat markisen är att tältskenan är på uteliggarens utesida. Hade tänkt mig att den satt mer på insidan och att man där skulle kunnat haft löpare, som då satt skyddat från regn, och därigenom kunna dra undan väggen som en gardin när regnet upphör. Inge roligt att sitta instängd bakom ett skynke när vädret ej påkallar det behovet.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Vi har använt Biltemas hopfällbara cyklar i flera år som husbilscykel. Eftersom vi har en liten plåtis som tar sig fram nästan in till stadsmitt så blir det inga långresor på cykel för oss. Vi har en cykel av nuvarande version och en av föregående version och vi gillar tveklöst den senaste versionen bäst eftersom den har inkapslat växelsystem.
Att vi sedan snabbt kan fälla ihop o kasta in cyklarna i bilen om någon nitisk färjetjänsteman hävdar att vi är >6m är bara ett stort plus.
I våra ögon är Biltemas hopfällbara cyklar "most value for money".
 
F

F.d. 53143

Guest
Sv: BILTEMA

Hej Björn

Beslutet att göra en ställplats i Borlänge tog jag själv eftersom jag kör husbil och brinner för detta. Tyvärr så går det inte att tömma tankarna i Borlänge pga fiberkabel som ligger i backen så skulle installationskostnaden för en tömningsstation bli mycket hög.
(Den jag köpte in har jag lagt ut på blocket eftersom den inte kommer att installeras)
Jag vet faktiskt inte varför det inte byggs ställplatser på fler Biltema butiker.

MVH

Lars-Erik
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMA

Hej Lars- Erik !
Du är välkommen till Helsingborg, Sundets Pärla....... Det är en fin stad du kommer till. Bara att gratulera. Som du förmodligen redan vet så bygger/utökar Biltema i Helsinborg. Men tyvärr så är området väldigt begränsat där Biltema finns. Så några möjligeheter till ställplats och tömningsstation tror jag inte att du behöver lägga någon energi på. Men man vet aldrig, du kanske kan trolla......
Hälsn...... Ce-eN/Santa Pola/Spanien ! :msn_wink:
Ps. Vi har inte varit hemma sen i början på november. Bygget är kanske redan klart !
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: BILTEMA

Tack för svaret Lars-Erik.

Då har jag en fråga till styrelsen, eller kanske en uppmaning. Biltema har uppenbarligen diskuterat ställlatser i sin centrala organisation och bestämt sig för att inte inrätta sådana. Det kunde vara av intresse för HBK att veta varför, dvs vilka skäl för och emot ställplatser hade man och hur resonerade man. Det kan vara av intresse när vi argumenterar för ställplatser med andra företag. Jag skulle därmed vilja uppmana styrelsen att kontakta Biltema centralt. Självfallet får vi då också ett tillfälle att etablera en kontakt och kanske också argumentera för att Biltema ändrar sitt beslut.

Björn i
 
T

Teddi

Guest
Sv: BILTEMA

ja fårstår inte varför de skall vara en komplett ställplats på alla varuhus,,då tror ja man är lite fel ute,,
de räcker väl med en bra övernattningsmöjlighet,,tömma tankar??sätt upp en lista på alla <tömningsställen",,inklus,,alla medlemmar som kan hjälpa till med detta,,då tror ja vi får ett rikstänkande nät för detta,plus utvasken som bara är i sin linda:msn_wink:,, ,färsk-, vatten e ju inga problem,,gå in o köp en glass på en tapp,,sen fyller du vattentanken,,

ja tror vi får vara nöjda med ett snack med varuhuset när man handlar,,om man nu vill stanna över natten,,där har i varje fall ja själv aldrig gått nit ,på detta,,,teddi,,
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: BILTEMA

Tack för svaret Lars-Erik.

Då har jag en fråga till styrelsen, eller kanske en uppmaning. Biltema har uppenbarligen diskuterat ställlatser i sin centrala organisation och bestämt sig för att inte inrätta sådana. Det kunde vara av intresse för HBK att veta varför, dvs vilka skäl för och emot ställplatser hade man och hur resonerade man. Det kan vara av intresse när vi argumenterar för ställplatser med andra företag. Jag skulle därmed vilja uppmana styrelsen att kontakta Biltema centralt. Självfallet får vi då också ett tillfälle att etablera en kontakt och kanske också argumentera för att Biltema ändrar sitt beslut.

Björn i

Smart tänkt.
Jag mailade till deras kundservice och la fram fördelar både för dem och oss!
Kundtjänst tyckte att det lätt bra och skulle ta "det upp ett steg" fick jag till svar.
Om det nu var det mail jag skickade......så tyckte tydligen inte "de högre upp" att vi är några att satsa på.
Fast de kanske vore mera mottagliga för argument från de våra "högre upp", eller vad tror ni?

Anders "Downstairs"
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: BILTEMA

Tja Teddi, min tanke är nog inte att som mål sätta kompletta ställplatser på alla Biltemas parkeringsplatser. De Biltema jag sett är nog ok för en övernattning om man kommer sent och ska åka tidigt men något myshörn är de då inte.

Syftet med mitt inlägg var mer att få igång en dialog mellan vår ledning och Biltema, så högt som möjligt. Vi kan kanske få lära oss en del om hur Biltema, och därmed troligen andra stora företag resonerar, vilka argument som kan vara framgångsrika och vilka som inte är det. Om vi lär oss mer om hur andra resonerar har vi större möjligheter att påverka, vare sig det gäller kompletta ställplatser, vad det nu är, eller övernattningsmöjligheter. Genom att få igång en diskussion får man också den andra sidan att tänka en gång till, vilket kan leda till omvärdering av det tidigare ställningstagandet.

Och som Anders så riktigt påpekade är det enklare att föra en dialog om man sitter i ledningen för en viktig organisation, t.ex. HBK. Som vanlig medlem kan man ju inte utan ett särskilt bemyndigande från styrelsen ens påstå att man företräder HBK. En kommunikation mellan Biltemas ledning och en enskild person, vare sig det är teddi, Anders eller Björn blir ganska ojämlik, om den ens går att få till stånd.

Björn i
 
Toppen