• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigt från Kina

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Billigt från Kina

Tittade på de tr USB-minnen jag har på skrivbordet! Made in China!! Köpta här i Sverige. Musen till datorn Made in China, Samsung Mobiltelefon Made in China köpt på Elgiganten Bollnäs. Fastän jag inte köpt något direkt från Kina så kommer prylarna trotts allt därifrån. Var kan jag köpa liknande saker tillverkade här i Europa? Datorskärmen Made i Taiwan liksom den löstagbara hårddisken.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Elektronik och datorprylar som inte kommer från kina finns nästan inte. Varumärket säger tyvärr nästan inget om varifrån prylarna kommer idag. Du hittar nästan kinaprylar i allt du köper idag. Det går inte att undvika.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Varför ha det blivit så...jo för att vi köper där det är billigast...skattetrycket ??
Och varför är kinapryttlar billigast...jo för att plan-ekonomin styr med låga löner och en miljöfarlig produktion... Klart som korvspad... Det jag inte kan få in när jag läser i inläggen ...är INSIKTEN varför kinapryttlar är billigast ....och att en del ser det som ett naturligt fenomen i tillvaron...lycka till.
Säger som i finland voine voine...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Tittade på de tr USB-minnen jag har på skrivbordet! Made in China!! Köpta här i Sverige. Musen till datorn Made in China, Samsung Mobiltelefon Made in China köpt på Elgiganten Bollnäs. Fastän jag inte köpt något direkt från Kina så kommer prylarna trotts allt därifrån. Var kan jag köpa liknande saker tillverkade här i Europa? Datorskärmen Made i Taiwan liksom den löstagbara hårddisken.

Ser det som ett positivt inlägg att du/ni reflekterat var pryttlarna kommer ifrån och varför. bedriver inget korståg mot kinaprodukter ...men en tanke är aldrig fel i långa loppet. vill bara lyfta frågan...som kanske är större än Unilevers och Netles påverkan :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Billigt från Kina

Enligt mina erfarenheter så håller tekniska prylar från Kina, Taiwan och Sydkorea en allt högre teknologisk standard och god kvalitet. Och exporten därifrån handlar alltmer om tekniskt avancerade produkter, prylar med hög andel förädlingsvärde i relation till insatsen av råvaror och energi. Inte lätt för Europa att konkurrera.

aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Billigt från Kina

En naturlig (önskad eller oönskad) effekt av globaliseringen.
Jobb flyttas till de platser där det är billigast att tillverka.
Om man ser det som önskvärt att utveckla de fattigaste regionerna på vår jord genom att handla med dem, eller om man ser det som att man flyttar ut våra jobb ur landet beror väl på vilken politisk grundsyn man har. Ingen lätt fråga oavsett hur man tänker....
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Enligt mina erfarenheter så håller tekniska prylar från Kina, Taiwan och Sydkorea en allt högre teknologisk standard och god kvalitet. Och exporten därifrån handlar alltmer om tekniskt avancerade produkter, prylar med hög andel förädlingsvärde i relation till insatsen av råvaror och energi. Inte lätt för Europa att konkurrera.

aake

Jag vill inte påstå att kinapryttlar är sämre eller håller en lägre teknisk kvalitet.
Kanske det är så att deras produkter är minst lika bra som Europeiska.
Men billig abetskraft och en energiplan som gör att man bygger ca 300 nya kolkraftverk i år trots att man storsatsar på alternativ energi visar bara att det finns en " gravad hund i garderoben " ... tänk på grav-änderna ;)
Tre kolkraftverk i kina släpper ut lika mycket skit som Sverige gör på ett år.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billigt från Kina

En naturlig (önskad eller oönskad) effekt av globaliseringen.
Jobb flyttas till de platser där det är billigast att tillverka.
Om man ser det som önskvärt att utveckla de fattigaste regionerna på vår jord genom att handla med dem, eller om man ser det som att man flyttar ut våra jobb ur landet beror väl på vilken politisk grundsyn man har. Ingen lätt fråga oavsett hur man tänker....

Utveckling behöver inte nödvändigtvis betyda miljöförstöring! Politikerna har ett ansvar här som dom fullständigt skiter i! Kvartalskapitalismen smittar av sig bland politikerna också!

Jappe
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Sverige låg i samma utvecklingsfas tidigare som Kina gör idag...nu tänker jag på produktion etc inte det andra scabblet ( Se vad som händer i Hong Kong)
nog om politik. Jag är ingen motståndare till att länder som legat i träda skall ha chansen att leva på lika stor fot som vi.
Bara öringen nappar till midsommar är jag nöjd...
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Men skall man förstöra hemmamarknaden helt?

Jag handlar här på apoteket för jag vill ha den kvar likaså hos handlaren.

Vill jag ha en elekronikpryl sp köper jag den också Sverige. För övrigt, behöver vi så mycket pryttlar?

Jappe du som alltid vill påskynda att du är så mån om djur och människor, hur är det i Kina med det? Inte bryr dom sig i alla fall om djur
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Billigt från Kina

Sonic du är helt rätt ute i dina tankar!
Att man reflekterar över var det kommer ifrån är ett steg i rätt riktning.
Även om man kan tycka att ens enskilda val inte har någon påverkan så är trots allt en liten påverkan i rätt riktning bättre än en liten påverkan i fel riktning. Hoppet är det sista som överger människan, jag har en tro att det finns hopp om bättring.

Sen är det tråkigt med alla kommentarer om hur husbilismen är miljöförstörande. I förhållande till vad?
Tror att husbilsåkandet har relativt liten påverkan på miljön.
Man förbrukar betydligt mindre mängd el och vatten om man semestrar med husbil. Det är marginell skillnad på bränsleutsläpp jämfört med personbil.
Men ska man dra det till ytterligheterna så är det förstås bättre för miljön att vandra hemmavid med tält.
Jag gör gärna både och.

Det man gör i vardagen är egentligen det som är viktigast.
Och att försöka analysera familjens och ens eget konsumtionsmönster.
Är det verkligen nödvändigt att ha den senaste mobiltelefonen? Tror att det är viktigt att ha lite besinning och tänka sig för många gånger inför varje köp av en ny produkt. Behöver jag verkligen den här?

Om man struntar i allt vad miljömedvetenhet är blir snart många bäckar till en stor å. Men om man gör så gott man kan på de flesta punkter, då bidrar man faktiskt till en positiv utveckling av miljömedvetenhet. Och det påverkar ju naturligtvis ens omgivning som make/maka, barnen o.s.v. Ju fler vi är som bidrar o.s.v.

/Ludde
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Sonic du är helt rätt ute i dina tankar!
Att man reflekterar över var det kommer ifrån är ett steg i rätt riktning.
Även om man kan tycka att ens enskilda val inte har någon påverkan så är trots allt en liten påverkan i rätt riktning bättre än en liten påverkan i fel riktning. Hoppet är det sista som överger människan, jag har en tro att det finns hopp om bättring.


/Ludde

Ja tanken med tråden var att pejla lite hur vi " dinosarier " +60 föralldel + 30 också ( om det nu finns nån i klubben ) ;)
tycker kring den här frågan.
Vissa inlägg cementerar tänket... att det man gör inte betyder ett skvatt.
Flyt med...floden ringlar sig som den vill i alla fall.
Den inställningen sätter jag ett stort frågetecken kring.
Det är som att sitta i baksätet och inte få gasa och bromsa själv...
Sen att nya pryttlar lockar...jag vet själv...det är svår att avstå ibland.
Men när man gett upp...så.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billigt från Kina

Men skall man förstöra hemmamarknaden helt?

Jag handlar här på apoteket för jag vill ha den kvar likaså hos handlaren.

Vill jag ha en elekronikpryl sp köper jag den också Sverige. För övrigt, behöver vi så mycket pryttlar?

Jappe du som alltid vill påskynda att du är så mån om djur och människor, hur är det i Kina med det? Inte bryr dom sig i alla fall om djur

Svensk hemmamarknad tycks jobba hårt med självdestruering på grund av av girighet driven prissättning med orimliga pålägg.

Jag handlar också på apoteket liksom hos olika svenska handlare.

Vill jag ha en elektronikpryl så köper jag den ofta direkt från Kina på grund av de stora skillnaderna i pris mellan Sverige och Kina. Om vi behöver alla pryttlar har jag nog inget bra svar på.

Jag har aldrig varit i Kina men djurskyddet tycks inte vara särskilt väl utvecklat där. Billig kyckling äter jag inte, har inte gjort på många år! Idag åt vi en alldeles kolossalt ekologisk höna från Orust till middag.

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Billigt från Kina

När jag skall handla något så letar jag i allmänhet efter billigast alternativet. Jag börjar alltid att kolla Prisjakt - Kunskap före köp för att se billigaste pris i Sverige & efter detta ute på nätet för att se om det finns billigare alternativ utomlands. Är skillnaden liten så blir det svenskt. Elektronik är ju i allmänhet tillverkad i länder som Kina etc. så där spelar det ingen roll ur miljöperspektiv utan priset får avgöra. En sak som jag däremot aldrig skulle köpa är päls- eller dunprodukter eftersom risken är stor att de kommer från en oetisk produktion.

Bennie
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Intressant tråd men de största miljöförändringarna har inte människan stått för utan de har berott på solfläcksaktiviteter samt små förändringar i jordaxeln.
Betänk att den äldsta kända istiden ligger en miljard år tillbaka i tiden och vi roar oss med mätningar som är i en period av ca 100 år.
Vad vi gjort i Sverige ur miljöhänseende har skett de senaste 50 åren genom att rensa upp efter vår industrialisering här som hade sitt pris.
Kinas industrialisering har varit mycket snabbare än vad vår var och man har också vaknat mycket snabbare än vad vi gjorde i Sverige.
Jo, det finns många positiva signaler på att Kina har vaknat ur miljöhänseende med bland annat miljöaktivister som Chen Faquin. Ma Jun har grundat ett miljöinstitut. Man är världens största producent av vindkraftskomponenter och solceller.
Då är frågan: Ska vi minska deras produktion genom att inte köpa deras varor eller?
Minskad produktion ger minskad avkastning vilket i sin tur brukar ge minskad avsättning till miljövårdande åtgärder....
Lagom blir nog bäst, med eftertanke eller?

Annars är det ekologiskt och närodlat som gäller på bordet :D

/Nisse
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Intressant tråd men de största miljöförändringarna har inte människan stått för utan de har berott på solfläcksaktiviteter samt små förändringar i jordaxeln.

/Nisse

Man lär sig något nytt på det här forumet då och då... Förändringar i jordaxeln.
Då känns det bättre genast...att det inte är vi tvåbenta som ställer till det mesta.
Att kineserna har vaknat upp och börja komma ut ur smoggen...visar bara att de har ett gigantiskt problem att tackla...hoppas att det är som du säger...då känner jag mig trygg :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billigt från Kina

Känn dig inte för trygg! När det börjar bli viss ordning i stora delar av världen så vaknar det militärindustriella komplexet och vill ha avsättning för sina varor. Det räcker inte riktigt med "småbråken" i Mellanöstern. "Kompisen" byggindustrin lägger sig i startgroparna snart.

Snart dags för ww3! :cool:

Jappe
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Billigt från Kina

Strävar efter att köpa svenska produkter, lyckas inte till hundra procent men jag gör tappra försök, nu räknar jag medatt få mothugg som vanligt, men det kan jag leva med.
hadet så bra allihop med olika åsikter.

mvh Bertil
 
Toppen