• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Betr. Apelviken i Varberg

F

F.d. 18251

Guest
En stor orsak till att vi husbilsåkare möts av motstånd och skepsis är nog orsakat av oss själva (eller en del av oss).
Vi bor strax utanför Varberg och brukar ta husbilen och åka ner några timmar till Apelviken vid gott väder. Vi har med oss cyklarna och tar en tur och därefter ett bad samt en "fika" efteråt och en god bok.
Vi parkerar vid allmänna platserna som är bredvid ställplatsen i Apelviken.
Vid ett flertal ggr i sommar så har det varit mycket husbilar och husvagnar som också har stått parkerade här. Vi har trott att alla står här över dagen, då det råder p-förbud mellan 02.00 - 06.00. Men.. det visar sig att flera husbilar och husvagnar även står här nattetid och man resonerar då som så att det är o.k. att ta en p-bot för den är ju bara på 450:-. Om man står på Campingen så får man ju betala 500:- istället och då sparar man ju 50:-.
Två husvagnar hade vid ett av tillfällena varit där från fredag och vi hade lagt märke till dom varje dag. Det senaste vi såg dom var på onsdagen veckan efter och dom skroderade högljutt till andra att dom hade inte fått några böter alls och inte sett några vakter heller. Dom brukade vara här och kom ifrån Värnamo, som inte har några bra platser att stå på. Att stå på campingen var för dyrt tyckte dom.
Att dom dessutom släpper ut sitt gråvatten rakt ner i gräset under vagnarna gör ju inte saken bättre.
En stillsam fråga till den typen av "campare": gör ni likadant hemma i lägenheten/huset ?
Hur kan man resonera på detta sätt att det är 50:- billigare en natt och sedan dessutom bara släppa ut sitt gråvatten där man befinner sig ? Att man också utnyttjar semesterbostädernas och ställplatsens toaletter och duschar visar ju också på bristande omdömme. "Det är ju gratis" var deras kommentar. Det är ju inte konstigt att vi övriga får ett rykte om oss att inte följa lagar och förordningar utan göra som vi vill och tycker. Denna typ av "campare" är en skam för hela gruppen. Tycker vederbörande att det skall vara såhär ? Man kanske inte vet bättre ?

Många av oss har mycket att lära ännu trots att vi är äldre.

Vilgot
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Hej. Det finns en anvisas plats för husbilar / husvagnar på denna pl. men ingen står där, man ställer sig uppe vid fritidshusen parkering på gräs. Polisen har varit och kört bort husbilar / husvagnar på kvällar, fritidsägarna klagar på detta med all rätt. Står man över natten så får man böter ( 800 kr ?) detta gäller hela parkeringen.

Bosse 2075
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Jag kan förstå att det blir problem runt den ställplatsen. Har vid ett flertal tillfällen kommit dit men där bor "långliggare" som håller plats åt varandra så det är i pricip omöjligt att finna plats en fredag. Att stå på parkeringarna dagtid måste vara ok om det gäller allmäna parkeringar. Om de är privatata och tillhör stugägarna är det givetvis helt förkastligt. Att stå där nattetid tror jag inte är så lönsamt då böterna överstiger campingavgifterna så där tror jag att vi har en skröna eller folk som aldrig betalar böter.
Att släppa gråvatten på en grusplan ser jag mest som ett etiketsbrott vilket inte bör göras om det retar någon. Miljöskadan är dock helt försumbar om vi pratar om tvätt och duschvatten. De shampo och tvålar vi idag använder kan man i princip äta utan att få skador men de smakar givetvis inte så bra:). Att vi retar sommartorparna tror jag är något vi inte kan göra så mycket åt. De gillar inte att någon utnyttjar deras badstrand och har mage att skymma utsikten och i längden fixar de nog så att vi inte kan stå där alls vad vi än gör.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Den ställplatsen som du menar ligger alldeles bredvid och det kostar 100:- per natt. Den är inte av högre kvalitet men är mycket besökt. Det som jag beskrev är dom allmänna parkeringarna och är avsedda för personbilar, husvagnar och husbilar. P-bestämmelserna gäller för alla fordon och är: fri parkering utom mellan 02.00 - 06.00 varje dag året runt. Det är skyltar uppsatta hur man skall parkera d.v.s. att man ställer nos eller bak på fordonet mot längsgående räcken som markerar avskiljning mellan p-raderna. Tre rader utgörs av grusunderlag och det fjärde är gräs, där husvagnar och husbilar brukar ställa sig. Husvagnarna ställer sig här alltid längsgående med räcket medan husbilarna står enl. uppsatta anvisningen. Det betyder att en bil med husvagn tar plats för c:a 3 husbilar ?
Att nämnas också är dessutom att många av oss som bor i Varberg skäms över kommunens agerande mot husbilsgästerna. Detta sagt som ett förtydligande mot dom restriktiva parkeringsbestämmelserna.
P-boten är 450:- för en natt (enl. en husbilsägare som fick det).

Vilgot
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Stod två nätter på ställplatsen i Apelviken i Juli.
Min reflektion är den samma som din Vilgot.

På ställplatsen stod det långliggare med extra personbil får inköpsresor osv.
Enligt den trevliga flickan som tog upp betalningen hade de stått länge.
Det var också ganska tätt mellan bilarna men helt okey.

Sedan över till den vanliga P-platsen närmast stranden. Där stod det några husvagnar o hembyggen. Dessa stod över natten och gjorde dålig reklam för oss andra "skötsamma".
Lite tattarläger över det hela...
Men detta kan ju lätt regleras med straffavgift (p-bot).

Tycker nog att det vore befogat med en tidsgräns för ställplatser annars är det fanken snart att tolka som camping. Det är ju inga problem under lågsäsong, så det är svårt det här...
 
T

Teddi

Guest
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

precis som på smarholmen,,
denna fantastiska sommar har många bilar blivit inparkerade,,m-a-ord,,dom har inte kommit ut,,fullt med bilar varje dag,,
när någon (aranäs handbollsklubb) har knackat på dörren o velat ha 100 spänn har en hel del åkt ifrån ock återkommit på kvällen,,dom som kunnat,,

100 spänn,,??

lite moral kanske,,trots allt nybyggda skithus,,gratis att bli av med både sopor ock grillar..

skulle nån mot förmodan villa tömma sina tankar så går detta bra hos mej,,

vi kanske har det vi förtjänar?? men det vill jag inte tro på:D

flåt trådsk,,ett annat ställe,,men samma förutsättningar,,

ha de gött!!
 

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

precis som på smarholmen,,
denna fantastiska sommar har många bilar blivit inparkerade,,m-a-ord,,dom har inte kommit ut,,fullt med bilar varje dag,,
när någon (aranäs handbollsklubb) har knackat på dörren o velat ha 100 spänn har en hel del åkt ifrån ock återkommit på kvällen,,dom som kunnat,,

100 spänn,,??

lite moral kanske,,trots allt nybyggda skithus,,gratis att bli av med både sopor ock grillar..

skulle nån mot förmodan villa tömma sina tankar så går detta bra hos mej,,

vi kanske har det vi förtjänar?? men det vill jag inte tro på:D

flåt trådsk,,ett annat ställe,,men samma förutsättningar,,

ha de gött!!

Hej Teddi, för att parkera på Smarholmen det kostar inte 100 kr utan 150 kr,
som fotbollsklubben vill ha. Det är inte konstigt att folk åker där ifrån,det kostar för en personbil 20 kr. Så det är stora hopp på avgiften. Det kommer en äldre dam och säger att detta är min plats,för jag har betalt denna. Hon har en jaguar, stämmer detta.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

det kostar ingenting,,aranäs handbollsklubb städar av området med jämna mellanrum,,
ock som det ser ut idag så delar kommuner ut olika populära platser till ungdomsidrotten,,
så avgiften är inte ett tvång,,men 150 spänn,,hade ingen aning,,förut 100 spänn,,

när det gäller jaguaren så löser hon ett årskort,,men hon har ingen egen plats,,
tillgång--efterfrågan,,

men tycker man att det kostar skjortan?? då vet man ju detta till nästa gång,,

personbilar betalar 20 spänn,,visst,,

jag skall kolla upp avgiften 150 spänn,,

men ville bara påpeka att vi kanske behöver lägga en slant för service,,


vill också påpeka att dom städat upp efter nån latrintömmare i sprängstenen längs vattnet,,

sedan kanske de är så att vi generar lite mer skräp för vi ligger ju längre,,


men det viktigaste,,de e bare te o åke vidare,,:D,en slogan som är högst aktuell:D
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

frågar du mej?? dom har väl som regel ett hem att åka till,,efter badet:p
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Nja, mera allmänt egentligen, eftersom priset jämförs mellan personbilar och husbilar? :confused:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Den ställplatsen som du menar ligger alldeles bredvid och det kostar 100:- per natt. Den är inte av högre kvalitet men är mycket besökt. Det som jag beskrev är dom allmänna parkeringarna och är avsedda för personbilar, husvagnar och husbilar. P-bestämmelserna gäller för alla fordon och är: fri parkering utom mellan 02.00 - 06.00 varje dag året runt. Det är skyltar uppsatta hur man skall parkera d.v.s. att man ställer nos eller bak på fordonet mot längsgående räcken som markerar avskiljning mellan p-raderna. Tre rader utgörs av grusunderlag och det fjärde är gräs, där husvagnar och husbilar brukar ställa sig. Husvagnarna ställer sig här alltid längsgående med räcket medan husbilarna står enl. uppsatta anvisningen. Det betyder att en bil med husvagn tar plats för c:a 3 husbilar ?
Att nämnas också är dessutom att många av oss som bor i Varberg skäms över kommunens agerande mot husbilsgästerna. Detta sagt som ett förtydligande mot dom restriktiva parkeringsbestämmelserna.
P-boten är 450:- för en natt (enl. en husbilsägare som fick det).

Vilgot

Står på ställplatsen i Apelvken sen igår, o fick då reda på att 4 m regeln är införd sen i Fredags på begäran av brandmyndigheten.

P böter på parkeringen är enl hon som tog betalt, 700:-.

Markeringarna på ställplatsen är utökade till 6 m bredd, vilket innebär att det finns 11st färre platser, vilket inte gynnar parkeringen direkt.

Skulle detta bli praxis i Sverige ,är det nog risk för att vi kan se oss i stjärnorna efter ställplatser.

Hejs
Claes 105
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

IMG_0363.JPG Här har brandmyndigheten satt ribban, det räcker med en styv meter mellan bilarna. Bilden tagen på ställplatsen i Apelviken nyligen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Ja, den bilden har ju inte något vidare bevisvärde.

Ingenting säger ju att det är fråga om övernattning, och kanske var det husbilen som ställde sig så nära den redan parkerade brandbilen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

4 m mellom bilene - kommer det noen franskmenn så fyller de glatt ut mellomrommet, det er jo så god plass. Selv noen tyskere kunne finne på dette selv om de som regel ser på oppmerkingen først.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Visa bilaga 74621 Här har brandmyndigheten satt ribban, det räcker med en styv meter mellan bilarna. Bilden tagen på ställplatsen i Apelviken nyligen

De sätter väl knappast ribban. Gissar att de inte tänker övernatta samt inte använder gasol osv.

Fyra meters regeln kan väl helt klart vara bra, när vi låg i Apelviken i Juli var det nog 1.5 meter emellan bilarna och det kan väl vara sisådär för säkerheten. Nu talar jag INTE om ren parkering utan här gäller det camping. För på den ställplatsen campas det nog mest är nog ett fåtal som bara parkerar och sover :)
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Hej
I fortsättningen kommer husbilar inte att kunna stå på p-platserna med gräs framför sommarstugorna. Gräsplatserna kommer enbart att kunna utnyttjas av lägre bilar (trol. under 2.50 m).
Varbergs Kommun (den mest ogästvänliga för oss husbilsåkare) har nu gjutit höga stolpar vid infarterna och sedan skall man lägga överliggare mellan stolparna för begränsning av högra fordon.
Ett resultat av sommarstugeägarna och deras antipati mot husbilar som stör deras utsikt mot havet.
Det känns inte alls bra detta.

Vad tycker ni???????
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Betr. Apelviken i Varberg

Jag håller tyvärr inte med dig Vilgot. Visst vissa ställen har stängt ner med det har också öppnats andra.
Flygklubben på Getterön 15 platser, Naturrum 24 platser, Hamnen 8 Platser samt båt klubben vid 1:a vik Getterön 21 platser.
 
Toppen