• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

beteckningar på carthago

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Ja då är det ju inte så mycket att fundera på.

När du söker på Mobile.de kan du även välja antalet axlar. Alla bakhjulsdrivna bilar har alltid bara 2 axlar men många av de lite större helintegrerade bilarna byggda på framhjulsdrivna Fiat har 3 axlar.
Är det dessutom en större bil du är ute efter kan du lägga in vikt och längd som filter i sökningen.

Med många Fiat ur bilden blir det lite enklare att hitta intressanta objekt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Många intressanta svar!
Finns det någon nackdel med bakhjulsdrift?
Finns det andra orsaker som gör att MB eller Iveco är bättre än Fiat?
Dyrare är det ju

Vad "andra orsaker" till att fel eller problem uppstår kan vara mycket,
detta är en "märkeskänslig" fråga och här på forumet vurmar man alltid för något märke.
Men söker du på forumet så blir du snart varse om att Fiat spelar i en egen division vad gäller fel/problem kontra MB och Iveco, nu menas TUNG HB.

Som jag förstått det hela så är inte Fiat och Iveco samma grejer (som det påstås ibland) till Iveco's fördel.

Personligen tror jag Fiat gjort ett misstag att tillåta uppvägning av sitt skåpbilschassi Ducato till 5,5ton, finns bl.a. en tråd om drivkopplingsproblem som kan misstänkas vara en konsekvens, Fiat <3,5ton verkar inte drabbas.
MB t.ex stryper ner sin 3-litersmotor både vridmoment och hk i deras största sprinter HB-chassi, samt tillåter inte uppvägning, det lär finnas en orsak.

jag tror ni är rätt ute med ert krav utifrån hur ni skall använda HB.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: beteckningar på carthago

Jag tycker mej se väldigt motsatta mål i sökandet efter bil, stor och tung bil, fricamping och småvägar stämmer inte ihop. Stor bil, stora vägar och ställplatser/campingar, mindre bil fricamping och småvägar/utforskande?! :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: beteckningar på carthago

Jag tänkte nog på det här inlägget:

Vi har en Subaru, 4WD just för att vi ofta tar oss till ställen där det är mindre välplogat för att leta fina ställen för skidåkning eller skridskoåkning.
Vår förra bil körde jag sönder plastunderredet på två gånger innan vi bytte till denna med högre markfrigång.
Vi kommer inte stå på välordnade campingplatser med tillgång till el och vatten utan kommer att fricampa för det mesta.
Åtminstonde de 7 åren vi har kvar till pensionen.
Därav mitt stora intresse för framkomlighet och lastvikter mm.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: beteckningar på carthago

Suger nu nätet efter bakhjuldrivna husbilar. Har förstått att på Frankia ska man se på dom som har över 1000 i beteckning (8400 tex) och på Niesmann över 100.
Finns det något motsvarande på Carthago?
Om det inte står Iveco eller Mersedes Benz är det Fiat och framhjulsdrift då?
I så fall är det ju inte särskilt vanligt med bakhjulsdrivna husbilar.
Jag tittar på mobile.de och då främst Frankia, Niesmann och Carthago.
Var kan jag kolla mer? Och bör jag vidga vyerna mot flera märken? Pilot?

Concorde där har du Charisma modellerna med Iveco eller Man
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.372
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

(En annan sak det skiljer på typ av "aut-växellådor" Iveco/MB
MB kör med riktig automat
Iveco med halvautomat, s.k. robotlåda.)

Om jag inte har fel så hade Mercedes en robotlåda benämnd sprint-schift i vissa chassien, och som togs ur produktionen 2012. Googla gärna på, Mercedes sprint-schift.

På vår carthago chic i 44 07a som är en tidig eline har vi ett max axelryck på 2100 kg fram.
Vilket är ett tryck under varje däck på 1050 kg vid full last (brukar ligga omkring 2000 kg på framaxeln). Det är som vikten av en liten personbil på varje däck.
Med bra mönster på däcken är det inte några problem som jag upplever det.
Och vi har kört sommar som vinter.
Krister.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Om jag inte har fel så hade Mercedes en robotlåda benämnd sprint-schift i vissa chassien, och som togs ur produktionen 2012.
Googla gärna på, Mercedes sprint-schift.

På vår carthago chic i 44 07a som är en tidig eline har vi ett max axelryck på 2100 kg fram.
Vilket är ett tryck under varje däck på 1050 kg vid full last (brukar ligga omkring 2000 kg på framaxeln). Det är som vikten av en liten personbil på varje däck.
Med bra mönster på däcken är det inte några problem som jag upplever det.
Och vi har kört sommar som vinter.
Krister.

Stämmer, bra att du nämnde det ifall Adastra stöter på en sådan,
MB's robotlåda kallades Sprintshift, nu vet jag inte säkert men den fanns väl bara upp till 4xx-chassit, den hade problem med slirande koppling m.m. togs bort som tillval, inget bra val av vx-låda i husbil. Funkar dock i lätta Sprinters.

Känns igen på markeringarna på spak-knoppen (lånad bild)
 

Bilagor

  • sprintshift.jpg
    sprintshift.jpg
    9,3 KB · Visningar: 184

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Ja då är det ju inte så mycket att fundera på.

När du söker på Mobile.de kan du även välja antalet axlar. Alla bakhjulsdrivna bilar har alltid bara 2 axlar men många av de lite större helintegrerade bilarna byggda på framhjulsdrivna Fiat har 3 axlar.
Är det dessutom en större bil du är ute efter kan du lägga in vikt och längd som filter i sökningen.

Med många Fiat ur bilden blir det lite enklare att hitta intressanta objekt.

Inte riktigt sant.
Finns vissa modeller av Frankia och Pilot som är byggda på Mercedes-Alko chassie, treaxlade med bakhjulsdrift.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: beteckningar på carthago

Hej:)

Detta beträffande backning har jag praktiserat en gång och det var uppe på Gelleråsen när vi ställde oss på gräsmattan inne i Depån....ösregn på natten och bilen slirade när jag skulle köra in på "fast" mark.....det var gott om plats så i med backen och bilen tuggade sig in på fast mark.

Sen det där med att aldrig köra fast..:rolleyes: vi har fart land och rike kring och har aldrig fastnat trots snö och skidsemestrar! Bra däck och lite observant samt att inte välja de värsta ställena att parkera! Nu för tiden så kör vi bara på sommaren och passar mig för mjuka gräsplaner! Finns det inget val så försöker jag välja en plats som ligger lite högre om.......

Vi har Falcks assistans och jag har faktiskt ringt och kollat....nämde då att det är bara frågan om en vanlig fastkörning på en Camping eller dl.
Inga problem:), blev svaret! Hoppas bara inte det ändrar sig vid skarpt läge!

Fast det får man väl ta då!

Men en sak har jag märkt och det är att en halvintegrerad bil med mycket överhäng bak är mycket mer belägen att tappa fästet fram än den Carthagon vi har nu med mycket vikt fram!
Så det finns säkert skillnader också mellan framhjulsdrivna bilar! Kan tänka mig att en boggiebil där bakhjulen "bryter" lite också kan vara lite känslig,helst om man inte kör rakt fram!

Tja, det här kan man vrida och vända på hur som helst....allt har sina för och nackdelar. Huvudsaken är att man blir nöjd själv med sitt bilval!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Hej
Har själv ägt husbilar både på Fiat/Alko, MB och Iveco chassi. Alla tre har både för och nackdelar och kan upplevas ganska olika att köra.
Fiat är mest personbilslik och har på bra vägar bäst väghållning men kan också ibland upplevas som litet stötig. Bilarna går att bygga lägre och får lägre insteg. Jag lyckades köra fast en gång men fick hjälp att komma loss.
Backa innebar bara att jag skönk djupare.
Kör man litet med insidan och undviker oplogade vintervägar så skall problemet inte överdrivas. Körde några gånger i snöstorm utan problem men då på större vägar.
MB har mycket trevlig drivlina om man väljer 3l sexan. Låg ljudnivå och klart pigg motor. Kan lätt gå litet för fort. Baksidan är att chassit blir högre och bilen växer på höjden. Då blir det också högre insteg. De flesta har inte helt alko chassi så de bör rostskyddas ordentligt. Jag upplevde att bile känndes mycket gungig och tvingades montera luftkuddar bak.
Jag kör idag en bil på Iveco. Den är mest lastbilslik av de tre. Den känns som en lastbil och är lägre växlad och upplevs ha bättre bromsar mm. Jag tror att den tar sig fram rätt bra med sin lägre utväxling, anti spinn samt riktig diffspärr.
Bilen är högre byggd och här har tillverkaren ändå valt stort dubbelgolv vilket då gett en hög bil med högt insteg. Detta har gjort att bilen också blivit mera vindkänslig och lutar också mera i skarpa kurvor. Den får köras värdigt som en lastbil. Med liknade körning drar den också mest soppa. Här gäller också att rostskydda som på MB

Givetvis är mina upplevelser subjektiva och bygger bara på vad jag tycker och känner. Alla bilarna är bra på olika saker så man får titta på vad man behöver och vad man kan leva utan. Lycka till med köpet.:)
 
Toppen