• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

beteckningar på carthago

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Suger nu nätet efter bakhjuldrivna husbilar. Har förstått att på Frankia ska man se på dom som har över 1000 i beteckning (8400 tex) och på Niesmann över 100.
Finns det något motsvarande på Carthago?
Om det inte står Iveco eller Mersedes Benz är det Fiat och framhjulsdrift då?
I så fall är det ju inte särskilt vanligt med bakhjulsdrivna husbilar.
Jag tittar på mobile.de och då främst Frankia, Niesmann och Carthago.
Var kan jag kolla mer? Och bör jag vidga vyerna mot flera märken? Pilot?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.613
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: beteckningar på carthago

Husbilar med drivpaket Iveco eller Mersedes Benz är bakhjulsdrivna medan Fiat är framhjulsdrivna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Finns även Ford Transit som bakhjulsdriven med tvillinghjul, men kanske inte i den viktklass ni letar.

Eftersom ni främst ska nyttja HB på vintern så kolla upp vinteregenskaperna,
annars finns "nästan alla" märken i en bakhjulsdriven variant.
Dock är inte bakhjulsdrivna vanliga HB,
p.g.a Fiat totala dominans i Europa, tror det är 80%.

En annan sak det skiljer på typ av "aut-växellådor" Iveco/MB
MB kör med riktig automat
Iveco med halvautomat, s.k. robotlåda.

Har ni kikat nåt på större alkovbil?
det finns stora bakhjulsdrivna alkover också.
Fördel på vinter att skärma av förarutrymmet
alkoven perfekt för barn, men även vuxna.

EDIT: Typ denna tänker jag på
Concorde Credo A 863 L Iveco / Dragvikt 3500 | Göteborg
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: beteckningar på carthago

Varför begränsa sig till bara bakhjulsdrivet? Om du inte tänker köpa en väldigt stor bil eller dra tunga släp, fungerar i de flesta fall en framhjulsdriven lika bra.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Vi vill ha en helintegrerad med en generös salong. Helintegrerat då det känns öppnare.
Bakhjulsdrift har alla vi pratat med sagt att vi bör ha. Vi satsar på husbil kring 8 meter med bra med lastvikt. Därav blir den tung.

Har Concorde någon specifik beteckning på sina MB alt Iveco-bilar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Vi vill ha en helintegrerad med en generös salong. Helintegrerat då det känns öppnare.
Bakhjulsdrift har alla vi pratat med sagt att vi bör ha. Vi satsar på husbil kring 8 meter med bra med lastvikt. Därav blir den tung.

Har Concorde någon specifik beteckning på sina MB alt Iveco-bilar?

Jag kan varken Carthago eller Concorde beteckningar.
Tror inte jag sett någon Concorde på MB-chassi, dock vanliga på Iveco-chassi.
Men jag tror att ska ni ha en nyare HB <10år, så finner ni nog nästan bara Iveco.

Har själv bara erfarenheter av bakhjulsdrift på TUNGA fordon,
och går inte att jämföra med framhjulsdrift på TUNGA fordon.
Då tänker jag i första hand på greppet mot underlaget
samt 5-5,5ton och uppåt.
En fördel är att man får 4st drivhjul
En nackdel vikt+utrymmeskrävande

Det finns några vinteråkare med TUNGA HB här på forumet som säkert kan bekräfta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: beteckningar på carthago

Jag kan varken Carthago eller Concorde beteckningar.
Tror inte jag sett någon Concorde på MB-chassi, dock vanliga på Iveco-chassi.
Men jag tror att ska ni ha en nyare HB <10år, så finner ni nog nästan bara Iveco.

Har själv bara erfarenheter av bakhjulsdrift på TUNGA fordon,
och går inte att jämföra med framhjulsdrift på TUNGA fordon.
Då tänker jag i första hand på greppet mot underlaget
samt 5-5,5ton och uppåt.
En fördel är att man får 4st drivhjul
En nackdel vikt+utrymmeskrävande

Det finns några vinteråkare med TUNGA HB här på forumet som säkert kan bekräfta.

Det finns ju ganska många som har relativt TUNGA HB med tandemaxel bak som är mycket nöjda med den lösningen. Lastvikt i paritet med bakhjulsdrivna bilar men lägre och smidigare. Såpass stora och TUNGA bilar lämpar ju sig ändå inte för några off-road körningar direkt. Men du kanske har annan erfarenhet?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: beteckningar på carthago

Varför begränsa sig till bara bakhjulsdrivet? Om du inte tänker köpa en väldigt stor bil eller dra tunga släp, fungerar i de flesta fall en framhjulsdriven lika bra.

Framhjulsdrift då gäller det att ha bra dubbat, om dom skall
åka till Norrlands inland.

Tommy R
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Det finns ju ganska många som har relativt TUNGA HB med tandemaxel bak som är mycket nöjda med den lösningen. Lastvikt i paritet med bakhjulsdrivna bilar men lägre och smidigare. Såpass stora och TUNGA bilar lämpar ju sig ändå inte för några off-road körningar direkt. Men du kanske har annan erfarenhet?

Nu lämnar vi ämnet (igen)
Jag vet inte varför Adastra har kommit fram till att de vill ha bakhjulsdrift.

Jag är övertygad om att det finns ganska många som är nöjda med sin TUNGA HB som är framhjulsdriven.

Självklart kan TUNGA HB lämna asfalten = off-road.

Mina erfarnheter med HB är bl.a.
Vi samåker ofta med våra kompisar som har TUNG HB (5,5ton)
med framhjulsdrift, även "off-road",
nackdelen för dem är att bilen bara har 2st. drivhjul, samt ingen diff.broms/spärr.
Vi har aldrig lyckats köra fast, trots försök, kompisarna har dock lyckats.

Tillbaks till Adastra
Jag kom just på en husbil som stod till salu här hemma (Albins husbilar) förra året, som skulle kunna matcha era krav, det var en Phoenix nånting.
Här är en liknande i Tyskland
Phoenix 8000 LX Maxi Liner als Integrierter in Billerbeck
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: beteckningar på carthago

Min reflektion beror på att jag märker att det är många som har synpunkter på hur en husbil måste vara för att fungera i olika användningar, t.ex. vinterkörning, utan att ha någon egen erfarenhet. Det gör ju att man som nybörjare kanske lyssnar på några röststarka sådana, och därigenom köper en bil som inte är den lämpligaste för min användning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: beteckningar på carthago

Om man absolut ser egenskapen att (inte köra fast) som superviktig så självklart Bakhjulsfrift.
Fast jag tror att en framhjulsdriven bil med bra chassie har bättre gångegenskaper (väghållning).
Sen det där med framkomlighet...
Har man en framhjulsdriven bil så kanske man får tänka till lite extra......tex.
Ställa sig så att det går att backa ut! Då blir det plötsligt en bakhjulsdriven bil med en jäsiken massa vikt på drivhjulen;)

Vi har åkt husbil sen slutet på åttiotalet under alla årstider och aldrig kört fast, detta trots framhjulsdrift!
Nu har vi assistansförsäkring....kör jag fast så får de lösa detta:oops:, utan självrisk!
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Många intressanta svar!
Finns det någon nackdel med bakhjulsdrift?
Finns det andra orsaker som gör att MB eller Iveco är bättre än Fiat?
Dyrare är det ju
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.613
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: beteckningar på carthago

Några nackdelar med backhjulsdrift som jag upplever är högre insteg, kardanaxel och bakaxeldrev som inkräktar på lastutrymme under golvet och minskar lastvikten.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: beteckningar på carthago

MB o Iveco är ju inte bättre än Fiat. Vill du ha en bakhjulsdriven Fiat så blir det en Iveco. Iveco är ju Fiats lastbils märke på större lastfordon från 3.5 ton o uppåt. Lika så har MB framhjulsdrift på mindre lastfordon o bakhjulsdrift på större. Ska du ha en husbil på över 5 ton så blir det ju bakhjulsdrift i dom flesta fall. Fördelen med en framhjuls driven är ju ett bättre utrymme i förhållande till storlek på bil. Samt lägre insteg o dubbelgolv o totalhöjd mm. En framhjulsdriven husbil på 8m är alltså rymligare än en bakhjulsdriven på 8 m.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Förutsatt att man inte skall ut och åka i bushen eller på oplogade skogsvägar skulle jag själv inte låta drivningen vara avgörande för bilvalet. Då är det bättre att välja bil efter hur man trivs med förarmiljö och bodel.
Då blir det också mångdubbelt fler bilar att välja på och hålet i plånboken blir förmodligen mindre.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.969
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Om man absolut ser egenskapen att (inte köra fast) som superviktig så självklart Bakhjulsfrift.
Instämmer

Fast jag tror att en framhjulsdriven bil med bra chassie har bättre gångegenskaper (väghållning).
Instämmer

Sen det där med framkomlighet...
Har man en framhjulsdriven bil så kanske man får tänka till lite extra......tex.
Ställa sig så att det går att backa ut! Då blir det plötsligt en bakhjulsdriven bil med en jäsiken massa vikt på drivhjulen;)
Jag vet inte hur tung er HB är, men nu har ju en TUNG HB redan en jäkla massa vikt på hjulen, ca:1ton eller mer/hjul, dock är den framhjulsdrivna i praktiken fortfarande "1-hjulsdriven" även när man backar, den bakhjulsdrivna har alltid "4st drivhjul", annars kunde man kanske backa sig iväg ifall det inte funkar framåt

Vi har åkt husbil sen slutet på åttiotalet under alla årstider och aldrig kört fast, detta trots framhjulsdrift!
Grattis, jag har kört fast med både 4-hjulsdrivna <3,5ton
och 6-hjulsdrivna >10ton, dock aldrig med husbil, ännu ska påpekas :)


Nu har vi assistansförsäkring....kör jag fast så får de lösa detta:oops:, utan självrisk!
Gäller den "Off-Road" ?

Så här tycker jag :cool:
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: beteckningar på carthago

Förutsatt att man inte skall ut och åka i bushen eller på oplogade skogsvägar skulle jag själv inte låta drivningen vara avgörande för bilvalet. Då är det bättre att välja bil efter hur man trivs med förarmiljö och bodel.
Då blir det också mångdubbelt fler bilar att välja på och hålet i plånboken blir förmodligen mindre.

Vi har en Subaru, 4WD just för att vi ofta tar oss till ställen där det är mindre välplogat för att leta fina ställen för skidåkning eller skridskoåkning.
Vår förra bil körde jag sönder plastunderredet på två gånger innan vi bytte till denna med högre markfrigång.
Vi kommer inte stå på välordnade campingplatser med tillgång till el och vatten utan kommer att fricampa för det mesta.
Åtminstonde de 7 åren vi har kvar till pensionen.
Därav mitt stora intresse för framkomlighet och lastvikter mm.
 
Toppen