• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besvikelse på vågen

F

F.d. 8325

Guest
I dag vägde jag in min Fiat Hobby 690 -04 (7.25) på trafikontrollplatsen vid viaredsmotet utanför Borås...... 3760 kg blev det mot bilens reg. totalvikt 3.500 kg och med tjänstevikt 3250 kg.
Så jag åkte hem och klädde av bilen på all pakning, tömde vattentankarna..... så med en full diseltank, utan packning, 1 st gasoltub, en förare (80 kg) och en hund på 40 kg, så visade den 3480 kg vid nästa vägning.

Är lite besviken på bilfirman i Kinna där jag köpte den i höstas.....eftersom de inte upplyste om att husbilen inte kan andvändas till sitt syfte, och då just som en husbil.
För som det är nu så kan jag bara "naken" åka själv med hunden,utan vatten i tankarna och ett tomt garage .
Ville ha solpanel i köpet av bilfirman, vilket de monterade.......men den kan väl inte väga mycket mer än drygt 10 kg ?

Så nu undrar jag om det finns någon som har tipps och råd till någon lösning...... det känns lite olustigt att veta att man förmodligen åkt olagligt hela vintern.
Hur går man till väga för att omregistrera bilen till en högre totalvikt ?
Hur vet man om man har denna AlKo-chassit ?
Den är reg. som lätt lastbil.

mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Besvikelse på vågen

Testa en annan våg också, jag har märkt att det kan slå ett par hundra kilo mellan vissa.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

God morgon och tack för ditt svar.....men kan det skilja så mycket på polisens egna vågar på dessa platser med trafikkontroll ?
Någon som isåfall vet var man kan ytterligare väga bilen runt Kinna/Borås....jag bor i Fritsla.
mvh Stig
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Hej Stig.
Jag bor i Kinna, om du vill väga din bil så har Skroten i Kinna en våg även soptippen i Skene skog har en. Du kan ju kolla med dessa platser vet ej om det kostar något men det får du nog reda på.
Ha det gott
Abben
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Hej Abben och tackar så mycket för dessa förslag, skall besöka dem i dag.
mvh Stig
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Menar du att du hade 1280 kg extra i bilen ?
Vatten kan ju bara väga c:a 100kg.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

HEJ STIG.
Vill inte göra dig besviken men jag har nästan identiskt
Bil som du ,med 3850 kg totalvikt det är i vissa fall
Som det känns lite så
3500 verkar omöjligt o mina ögon.
Tror att uppvãgning är det som gäller.
Ha de
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Jag är övertygad att polisens vågar väger rätt, den i Nyköping används flitigt och det är många tradare som fått lätta på plånboken för överlast.

För övrigt har jag samma problem, vi åker konstant med överlast om vi har tankarna fyllda och en ganska enkel semesterpackning med oss, för att inte tala om när vi varit i Europa och bunkrat lite starkare drycker, en vägning då törs jag inte tänka på.

Funderar på två alternativa lösningar, antingen byta till en mindre och lättare husbil (om man verkligen kan lita på angivna vikter) alternativt skaffa ett C1 kort när de kommer och skaffa en större bil.

Infon om dom nya körkorten är än så länge bristfällig så jag får väl vänta och se vad som krävs.

Hasse
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Du kan tydligen lasta över 1000 kg! måste vara en enastående bra husbil Du har!!
De flesta kan lasta lagligt mellan 350-700 kg.

Det säger sig själv att har man så låg totalvikt som 3500 kg så kan man aldrig lasta så mycket i bilen eftersom bilens egenvikt är hög. Borde alltså inte komma som en överraskning.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Besvikelse på vågen

Kolla med tillverkan om bilen kan vägas upp. Vi har vägt upp våran från 3500 till 3850. Nu är det behagligare att vara ute på vägarna än innan då vi ständigt var oroliga för att hamna i en poliskontroll. Vår bil är en Tec Freetec 708 Ti 2006.
MVH Gunilla
PS det finns många inlägg här i forumet om uppvägning DS
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Har haft samma problem tidigare med annan bil. Bl a fått böta 4000:- Vi skaffade oss ett litet släp. Nu kan vi bara skratta om vi ser en polis kontroll. Så var det inte tidigare man satt som på nålar, vilket tog bort mycket av tjusningen med husbilandet.
 

Bilagor

  • P1060154.JPG
    P1060154.JPG
    2,2 MB · Visningar: 3
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Tackar så mycket för era inlägg.... det glädjer mig.
Har nu varit på "Skroten" i Kinna och vägt den..... samma vikt 3480 kg.
Svängde förbi Hedströms husvagnar fritsla, och han sa att det inte skulle vara några problem att höjja upp totalvikten....eftersom den har AlKo-Chassi upp till 3850kg.
Så jag skall ta kontakt med Forsberg i dag ang. något intyg från dem.
mvh Stig
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Hej Stig!
Du kan vara glad för att inte polisen i Sverige tog dig med över 100% överlast. I Danmark hade du fått 1500 Dkr i böter och principellt körförbud, medan det i Tyskland blivit 50 Euro i böter.

Med en tjänstevikt på 3250 kg så kan bilen i samma utförande väga 3412 kg (+ 5%).
Om så är fallet så kan man känna sig blåst på 162 kg utan att kunna klaga på det som står på registeringsbeviset. Lastar man 3500-3250 = 250 kg så blir 162 kg överlast 64 % och ett fall för en åklagare.
//Conny
PS
Notera att vattentanken skall vara fyllt till 90% då man fastställer tjänstevikten.
DS
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Besvikelse på vågen

Hur går man till väga för att omregistrera bilen till en högre totalvikt ?
Hur vet man om man har denna AlKo-chassit ?
Den är reg. som lätt lastbil.
Det finnes flere tråder om øking av totalvikt, og med en 04 som lett lastbil så er det mulig at den ikke har CoC klasse - da finnes det endel genvegar beskrevet.

For å se om du har en ALKO chassi - titt på bakakselen, er det langsgående fjører så er det Fiat. Ser du ingen fjærer så er det ALKO som også har galvaniserte rammebalker - fiat har lakkerte balker.

En annen sak er for 04 modellen - har den 16 tummers hjul så er det MAXI utgaven som med Fiat kan økes til 3850 og med ALKO til 4000 kg totalvekt om en får fatt på rett dokumentasjon. Er det derimot 15 tummer så er maks 3500 kg.

Ved en omreg til øket totalvekt må du regne med at bilen blir PBII i stedet for lastbil.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Besvikelse på vågen

Hej Stig!
Du kan vara glad för att inte polisen i Sverige tog dig med över 100% överlast. I Danmark hade du fått 1500 Dkr i böter och principellt körförbud, medan det i Tyskland blivit 50 Euro i böter.

Med en tjänstevikt på 3250 kg så kan bilen i samma utförande väga 3412 kg (+ 5%).
Om så är fallet så kan man känna sig blåst på 162 kg utan att kunna klaga på det som står på registeringsbeviset. Lastar man 3500-3250 = 250 kg så blir 162 kg överlast 64 % och ett fall för en åklagare.
//Conny
PS
Notera att vattentanken skall vara fyllt till 90% då man fastställer tjänstevikten.
DS

Hej Conny och tackar för denna information..... då förstår jag bättre hur det hänger ihop. Så med redan små marginaler till totalvikten, så försvann den marginalen innan jag ens hadde hunnit fylla kylskåpet. I min okunskap trodde jag att reg. tjänstevikt var den aktuella vikten när jag köpte den.
mvh Stig
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Jag har sammaproblem:(
Har köpt en ny hus bil och fick i fredags reda på att bilen väger 3100 kg utan förare, utan disel, utan vatten (totalvikt 3650kg). Jag har trott att den skulle väga ungefär 3100 kg med disel, vatten och förare.
När jag fyllt i disel och vatten och lastat in min familj på fyra personer så kommer vi att ha ca: 160 kg till kläder, mat, husgeråd och allt annat man behöver.

Är det genomförbart att klara sig på 160 kg till detta?

Martin
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Ang totalvikten så är det vad bilen väger när Du stoppas som är intressant. Polisen struntar i om Du har tom vattentank, halvfull dieseltank etc, vad det är som väger bryr de sig inte i. Det innebär exempelvis att Du fyller vattentanken när Du står still och tömmer den och gråvattentanken innan Du åker, töm även toaletten innan Du ger Dig ut på vägen. Ligger Du på marginalen så se till att Du aldrig har mer än halvfull bränsletank. Visst, Du får stanna och tanka oftare men det besväret är det värt för att slippa överlastböter.

Mvh / Roland
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Besvikelse på vågen

Ang totalvikten så är det vad bilen väger när Du stoppas som är intressant. Polisen struntar i om Du har tom vattentank, halvfull dieseltank etc, vad det är som väger bryr de sig inte i. Det innebär exempelvis att Du fyller vattentanken när Du står still och tömmer den och gråvattentanken innan Du åker, töm även toaletten innan Du ger Dig ut på vägen. Ligger Du på marginalen så se till att Du aldrig har mer än halvfull bränsletank. Visst, Du får stanna och tanka oftare men det besväret är det värt för att slippa överlastböter.

Mvh / Roland


Kan ju vara ett sätt att inte fylla fullt med disel och vatten. Tyvärr kommer jag fricampa en del och då blir ju vatten och svart & gråvatten inte så lätt att fixa på plats men man kan ju kanske hitta lämpliga mackar / rastplatser i närheten där detta går att lösa.

Tack för tippset.
Martin
 
Toppen