• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Belysning

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tror att man lugnt kan använda Hellas E godkända både som hel och halvljus. Det finns ingen polis eller besiktning som slår ner på det så länge ljuset är rätt inställd på den tid de har till förfogande vid en årlig kontrollbesiktning på Max 20 min. Däremot om man monterar en xenon eller led pirat lampa i en halogenarmatur är nog risken stor att det blir en 2:a eller i värsta fall körförbud.
Du har en åsikt, myndigheterna (Transportstyrelsen) har en annan.

Du kanske inte heller övernattar, utan bara parkerar...

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du har en åsikt, myndigheterna (Transportstyrelsen) har en annan.

Du kanske inte heller övernattar, utan bara parkerar...

Pålle
Jag ser ingen skillnad i transportstyrelsens åsikt, min länk tidigare i tråden samt svaret du fick från en tyckande tjänsteman,
jämfört med det kurtmo skriver.
Det är skillnad på registreringsbesiktning (det du frågade efter) och kontrollbesiktning.

Husbilsägaren sysslolös en dag.... JAA!! jag åker in och registreingsbesiktar min husbil igen!! (ironi)

Däremot kontrollbesiktar vi med jämna mellanrum.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det finns nog inte så mycket lagligt att göra med halvljuset än att leta upp de halogenlampor som ger bäst ljus.

För helljuset kan kanske en LED-ramp funka
Ska man strikt följa så gäller det att även den är E godkänd. Det finns många lampor som inte E-godkända. Även en Ledljusramp måste vara E-godkänd för att få användas på väg så att den bl.a. inte stör radio, telefoner.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Du har en åsikt, myndigheterna (Transportstyrelsen) har en annan.

Du kanske inte heller övernattar, utan bara parkerar...

Pålle
Jag skulle vilja se denna byråkrat ta fram CoC papper för bl.a.reda ut vad t.ex. helhetsgodkända Concorde o Morelo har för frontbelysning. Teori är den sak verkligheten en annan.
Ang. din andra rad. Jag campar alltid där Du troligen endast ställer upp. 150-175 nätter/år. I afton i Råå hamn. Stolar bord och grill ute.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag ser ingen skillnad i transportstyrelsens åsikt, min länk tidigare i tråden samt svaret du fick från en tyckande tjänsteman,
jämfört med det kurtmo skriver.
Det är skillnad på registreringsbesiktning (det du frågade efter) och kontrollbesiktning.

Husbilsägaren sysslolös en dag.... JAA!! jag åker in och registreingsbesiktar min husbil igen!! (ironi)

Däremot kontrollbesiktar vi med jämna mellanrum.

Vissa inlägg borde man egentligen inte bemöta, men jag kan inte låta bli att påpeka att den "tyckande tjänsteman" som besvarat min fråga är en av Transportstyrelsens främsta experter på området.

Pålle
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Dåligt halvljus små runda strålkastare på niesmann Arto tips vad göra
En delfråga som ingen har ställt. Är din bil helhetsgodkänd? Ofta är bl.a. bilar av 2010 eller äldre inte helhetsgodkända. Om den inte är det kan det inte vara några problem, men notera att lampan måste vara Egodkänd. En annan viktig sak är att kolla vilken spänning du har vid halogenglödlampan. Sjunker spänningen någon Volt eller kan ljuset fort halveras i jämförelse med vad det är tänkt att lysa. Man ska försöka komma så nära 14,2 Volt som är den optimala spänningen. Ofta använder fordonstillverkare alldeles för klena kablar. Xenon o Led lampor är inte känsliga för spänningsfall på samma sätt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hu. Orkade inte läsa alla inlägg men så här är det (vet inte om någon annan kommit med ett klargörande).
Vet både av egen erfarenhet och att jag tidigare fört dialog med myndigheterna i ärendet.
Man kan byta halogen till Led eller Xenon i HEL-LJUSET, men får inte men man säger inget om detta på besiktningen.
Man får byta insatser i strålkastarna (halvljus) om dessa är E-märkta och av samma typ som tidigare (halogen).
För att konvertera sina halvljus till led eller Xenon krävs det automatisk höjdreglering av strålkastarna samt en registreringsbesiktning av ändringen.
Byter man mot led eller Xenon ändå och byter tillbaka innan besiktning så får man inte någon anmärkning. Ser dock farbror blå din ändring och slår det mot ditt regnummer (troligen möter han dig och blir bländad av ditt halvljus) så får du böter och måste inställa bilen till en bilprovningsstation.

Om man ändå vill hålla på och fibbla med ljuset mellan besiktningarna så finns det LED-lampor med automatisk höjdjustering inbyggt i sockeln.
De kostar skjortan men troligen kommer du inte bli tagen på bar gärning att du bytt lampor....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det var mitt inlägg #4 som startade debatten om vad som är tillåtet, och vad som är förbjudet.

Efter att ha läst alla killgissningar, och all felaktig information, som dök upp i tråden kontaktade jag en av de ledande experterna på Transportstyrelsen. Både min fråga (baserad på inlägg #1) och hans svar finns att läsa i inlägg #35.

Till dess att motsatsen är bevisad, anser jag att Transportstyrelsen vet bäst i denna fråga.

(Antar att det nu kommer ännu fler inlägg om hur fel Transportstyrelsen har.)

Pålle
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Faktum kvarstår, för kontrollbesiktning är det OK att byta ut strålkastaren till LED. (E godkänd)

Bevisa motsatsen om du inte håller med.
Är din bil 2010 eller äldre är den troligen inte helhetsgodkänd. Då kan det inte vara några problem. Hade en Liner 1060 Gmax 2010 som inte var helhetsgodkänd. Har tidigare haft en Morelo Palace 108 GSB med led i front vid leverans. Den hade inte någon motorjustering eller strålkastarspolarna. Båda dessa bilar hade dock 4 kanal luftfjädring på båda axlarna. Vet inte vem som bryr sig. På min STX var det Mercedes Actros standard strålkastare med Xenon o luftfjädring på alla 3 axlarna. Ingen spolning eller justering. Regler är tydligen en sak. Verkligheten på i vart fall husbilar något annat. Samma med dumheten om färdskrivarkravet vid vikter över 7,5 ton endast i SE av EU länder.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade bytt till E-godkända ljusinsatser (Led) på min jeep (inte helfordonsgodkänd) men fick tvåa på det vid besiktningen med hänvisning till att eftersom automatisk höjdreglering av strålkastarna saknas kan installationen inte godkännas.
Det blev att byta tillbaka till original strålkastarhus men med extra starka lampor (vilket de inte sa något om)....
 

Hjalmarssons

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Hörby
Man kan byta till E-godkända LED insatser. Det är lite krångligare att byta till Xenon då det krävs ett drivdon till denna variant. Lyssna även med chassileverantören då det troligen behövs en justering av elförbrukningen så att inte lampan för fel på belysning lyser. LED ger normalt dubbel ljusmängd samt förhöjd färgtemperatur. Elförbrukningen halveras minst.
Hejsan , vet någon vilka Led insatser man ska köpa till en Arto 2017 ??
 
Toppen