• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Belysning bak ur funktion

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej igen
Swift kon-tiki 1990
Helt plötsligt slocknar lyset bak på husbilen. Både höger vänster lampor lyser inte och även upptill bak sitter ju två lampor som lyser hela tiden rött och de funkar inte heller. Blinkers och bromsljus funkar.
Detta är ju ett världsberömt jordfel igen alla säkringar har jag testat med mätinstrumentets ringsignal så det är kontakt.
Jag har kollat i motorrum vänster och höger sida de jordpunkter där alla kablar går in för jord.
Någon ide?
 
Lösning
Är i Simrishamn Jag undrar om det finns någon biltillbehörs typ Biltema här så man kan köpa en ny sockerbit kopplingsdosan, om någon vet jag kollar på webben men kan inte se att det finns de har en Mekonomen men det är bara verkstad

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jag satte dit ny kopplingslist och det verkar som det funkar fast det glappar lite så jag får skala några kablar så jag får fram färsk koppar

Alltså som jag skrev i detta inlägg att det funkade och att belysningen Bak på bilen började funka igen men, när jag sätter dit locket på den här kopplingslistburken under bilen och sen slår på/av tändningen och dubbelkollar så att det funkar och då är belysningen död igen där bak

Jag öppnar burken igen och går igenom kopplingslist ledningarna och alla sitter som de ska Jag kollar Handsfacket och alla säkringarna är okej.
Detta är så besynligt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Alltså som jag skrev i detta inlägg att det funkade och att belysningen Bak på bilen började funka igen men, när jag sätter dit locket på den här kopplingslistburken under bilen och sen slår på/av tändningen och dubbelkollar så att det funkar och då är belysningen död igen där bak

Jag öppnar burken igen och går igenom kopplingslist ledningarna och alla sitter som de ska Jag kollar Handsfacket och alla säkringarna är okej.
Detta är så besynligt

Du har förmodligen ett glapp eller en skadad kabel i kopplingsdosan bak, gör det du sagt förut, gå igenom alla kablar och skala tills
du har blank koppar på alla, pröva efter det igen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag måste nog tillägga att det fortfarande vore bra och skulle underlätta om man visste om det är ström eller jord som fattas i bakljusen, även om det är lite bökigt att korsmäta lamphållarna utan lamporna i där bak. Både för mer kontroll av dosans kablar, eller om glappet kanske också är i baklyktorna, och om jorden fattas så utesluter det ju säkringshållaren framme i handskfacket i alla fall.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Efter att sett på YouTube har jag gjort mig en låååång (2-polig) testsladd med krokodilklämmor i ena ändan och 4 mm bananuttag i andra ändan. Avsedd att fästa på batteripolerna fram och som når ända bak för att ha bra referenspunkter att mäta mot eller förse med matningsspänning eller jord.
Jag har dock inte använt sladden praktiskt än. Men den borde underlätta en hel del just vid krånglande bakljus m.m.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, jag måste nog tillägga att det fortfarande vore bra och skulle underlätta om man visste om det är ström eller jord som fattas i bakljusen, även om det är lite bökigt att korsmäta lamphållarna utan lamporna i där bak. Både för mer kontroll av dosans kablar, eller om glappet kanske också är i baklyktorna, och om jorden fattas så utesluter det ju säkringshållaren framme i handskfacket i alla fall.

M. mycket v. h. JANKRO.
Håller med om minus eller jord saknas, då är halva jobbet gjort. I elschemat för de här bilarna är det en gemensam jord till alla lampor i varje baklykta. Därefter går jorden till en gemensam jordplint för båda baklyktorna någonstans i bilen, troligen dosan under bilen eller ansluten till chassit. Varje baklykta har en alltså en egen jordanslutning till en gemensam punkt. Jag tolkar att det kan finnas två kopplingsdosor under bilen, en på varje sida men jag kan ha fel. Elen har nog ändrats en del för att det är en husbil. Även dragkroken rör till det en del. Mäta och åter mäta är nog det som gäller.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2025
Hej igen
Swift kon-tiki 1990
Helt plötsligt slocknar lyset bak på husbilen. Både höger vänster lampor lyser inte och även upptill bak sitter ju två lampor som lyser hela tiden rött och de funkar inte heller. Blinkers och bromsljus funkar.
Detta är ju ett världsberömt jordfel igen alla säkringar har jag testat med mätinstrumentets ringsignal så det är kontakt.
Jag har kollat i motorrum vänster och höger sida de jordpunkter där alla kablar går in för jord.
Någon ide?
Har haft liknande problem. I alla mina fall med lysen och blinkers som inte fungerat har det varit jorden (minus), inte plusledningen som spökat. Eftersom det sällan finns elschema på äldre husbilar har jag istället valt att dra en helt ny jordkabeln från lampan till en bra jordförbindelse istället.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jag drar en pluskabel på marken till bilbatteriet skruvar ur baklyktan lampan och mäter och det är 12 volt alltså får den jord men inte ström eller hur?
Igen, det märkliga är ju att när jag satte dit en ny kopplingslist 7-polig skruvar in alla kablar slår på tändningen då lyste lamporna bak som de ska. Sen när jag satte tillbaka locket på kopplingsdosan och tryck in hela kopplingslistan up I dosan för att locket skulle på då slocknar lamporna.
Detta måste ju innebära att felet är runt i dosan och jag har kollat så mycket jag bara kan jag vet e tusan vad man ska göra mer
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag drar en pluskabel på marken till bilbatteriet skruvar ur baklyktan lampan och mäter och det är 12 volt alltså får den jord men inte ström eller hur?
Igen, det märkliga är ju att när jag satte dit en ny kopplingslist 7-polig skruvar in alla kablar slår på tändningen då lyste lamporna bak som de ska. Sen när jag satte tillbaka locket på kopplingsdosan och tryck in hela kopplingslistan up I dosan för att locket skulle på då slocknar lamporna.
Detta måste ju innebära att felet är runt i dosan och jag har kollat så mycket jag bara kan jag vet e tusan vad man ska göra mer
Både ja och nej. Jordfel kan yttra sig på många konstiga sätt. Om kretsen inte är sluten pga av tex glapp kan plus eller minus gå igenom glödtråden i en lampa och gå vidare. Då kan det bli konstiga fel. Det kan även vara kabelbrott som det skrivs om i inlägg 25. Ta loss doslocket och ta ut plinten. Skaka/vicka på kablarna då kan du se om det är något glapp, att lamporna tänds och släcks. Det gäller även kablarna som går till dosan. Sen behöver någon hjälpa dig att kolla på baklysena när du håller på.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Både ja och nej. Jordfel kan yttra sig på många konstiga sätt. Om kretsen inte är sluten pga av tex glapp kan plus eller minus gå igenom glödtråden i en lampa och gå vidare. Då kan det bli konstiga fel. Det kan även vara kabelbrott som det skrivs om i inlägg 25. Ta loss doslocket och ta ut plinten. Skaka/vicka på kablarna då kan du se om det är något glapp, att lamporna tänds och släcks. Det gäller även kablarna som går till dosan. Sen behöver någon hjälpa dig att kolla på baklysena när du håller på.
Tack för tipsen jag ska ge mig på det igen Jag är ju ensam här så att det är lite svårt men jag har en spegel bredvid bilen så jag kan titta på spegeln och se om det lyser
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Både ja och nej. Jordfel kan yttra sig på många konstiga sätt. Om kretsen inte är sluten pga av tex glapp kan plus eller minus gå igenom glödtråden i en lampa och gå vidare. Då kan det bli konstiga fel.
Ja just det är ett problem/fenomen som som kan luras massor. Att t.ex. strömmen eller jord går genom en glödtråd om något saknas på olika sätt, och då kan lura ett mätinstrument.
Om man mäter så ser det bra ut och ström finns..... tror man, men det man mäter kan vara att strömmen går genom glödtråden på en annan lampa, för att jord saknas på andra sidan.
Om man slår på blinkersen så börjar ex. bakljuslampan svagt blinka i stället för att blinklampan börjar blinka m.m.

(Det är faktiskt en variant av detta fenomén som utnyttjas för att få laddlampan i instrumetpanelen att tändas när man slår på tändningen, samt slockna vid start av bil och laddning.)

Och det är därför det kan vara bra att mäta på/mellan lamphållarna utan att det sitter lampor med sina glödtrådar i hållarna som alltså kan luras rejält.

Som sagt lite svårt att förklara och kan tydas som jätteunderligt även om man vet om underligheterna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mäter spänningen på startbatteriet på bilen Det är 11,03 när tändningen är avslagen
Oj, det är inte kartigt, i princip urladdat, brukar vara lite över 11V när en cell är gången eller ev. när batteriet är svårt urladdat, svårt att råda. Vad är spänningen när bilen är igång och laddar. Går den att starta med 11V.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Mäter spänningen på startbatteriet på bilen Det är 11,03 när tändningen är avslagen
Det är låg spänning. Vad jag kommer ihåg så har du ett Lifepo4 batteri.
Det kan vara ditt mätinstrument som visar fel. Om du mäter på bodelsbatteriet kan du jämföra ditt instrument med vad BMS visar. Det kan vara något som tjuvar ström eller så börjar ditt startbatteri bli dåligt.
Går det att starta motorn.
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Det är låg spänning. Vad jag kommer ihåg så har du ett Lifepo4 batteri.
Det kan vara ditt mätinstrument som visar fel. Om du mäter på bodelsbatteriet kan du jämföra ditt instrument med vad BMS visar. Det kan vara något som tjuvar ström eller så börjar ditt startbatteri bli dåligt.
Går det att starta motorn.
Det är bilens startbatteri Det är vanligt Bosch bly batteri typ. Jag satte det på laddning nu. Det gick ju inte ens att starta bilen Jag har ju haft lamporna på hela dagen och Mekat hela dagen. Jag har ju Bodelsbatteri som är Biltema 100 ampere sen har jag ju också ett litiumbatteri på 82 ampere som har en helt egen slinga på 230 volt
 

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Jord verkar ju funka se film. I filmen säger jag att mitt polen är gord men det är ju plus naturligtvis som inte har någon ström.
Några ideer?
 

Bilagor

  • 20231016_154138.mp4
    69,1 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Ser att du har led-lampor. De kanske är känsliga för låg spänning och lyser inte om du bara har 11 volt? Är det fel även om motorn är igång?
Jag har en 10 ampers batteriladdare nu så nu håller jag på att laddar upp startbatteriet och jag slår på tändningen och kollar inga lampor lyser där bak. När laddningen är klar om några timmar ska jag provstarta
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2026
Ett enkelt hjälpmedel jag använder mig av vid avbrott, eller spänningsfall p.g.a. dålig kontakt är en glödlampa (12v) med en effekt nära säkringens strömgräns. Då kan jag lugnt koppla på lampan var jag vill utan risk för kortslutning eller säkringsbrott. Kopplar jag ena polen till säker jord och lampan lyser med fullt sken på mätpunkten = Ledning OK +på mätpunkten. Svagt sken = Dålig kontakt eller annan förbrukare i serie. Inget sken = -eller avbrott. Kopplar jag lampan till säker+ kan jag begränsa jordningen på motsvarande sätt.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ser att du har led-lampor. De kanske är känsliga för låg spänning och lyser inte om du bara har 11 volt? Är det fel även om motorn är igång?

Det finns ett annat problem med ledlampor också. Jag har sådanadär fem positionslampor fram på taket på min JEEP. Jag satt små ledlampor i dem för att det skulle hålla länge. Problemet blev att ofta slocknade någon så man fick pilla med det. Slutresultatet blev att problemet var att de drog så lite ström så minsta oxid/dåliga kontakt gjorde att den lilla strömmen inte orkade fram till lampan.
Om de lyser så lyser de oftast lika starkt även vid spänningsfall vilket är en fördel, men drar de så lite att strömmen inte "orkar förbi" dålig kontakt så blir det svart.
Jag satt tillbaka små glödtrådslampor i taklyktorna på JEEP'en och de har lyst sedan dess.

Prova för skojs skull med vanliga lampor........ Bara för att utesluta problemet som jag fick med liiite dålig kontakt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen