• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Behöver hjälp med geometriska beräkningar...

Gick långa vägen utan formel, men fastnade utan tabeller!! Ler gott. Kul i alla fall!

Tror Luddes praktiska lösning var oklanderlig!

Roadglider

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Geometri med linial og passer etter Euklid har endel uløste gåter som østens papirbrettere har løst for lenge siden. Den ene er vinkelens tredeling.

F

F.d. 29925

Guest

Nästan så man skäms.

Har tidigare haft en "klassisk fråga" för att kolla mattekunskaper en ligt följande:

Om man utgår från att jordens omkrets vid ekvatorn är 40.000 mil, hyr mycket längre behöver ett rep vara om det ligger en meter ovanför ekvatorn.:)

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Om man utgår från att jordens omkrets vid ekvatorn är 40.000 mil, hyr mycket längre behöver ett rep vara om det ligger en meter ovanför ekvatorn.:)

svar: 2*pi meter drygt 6m längre

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Om man utgår från att jordens omkrets vid ekvatorn är 40.000 mil, hyr mycket längre behöver ett rep vara om det ligger en meter ovanför ekvatorn.

Då blir nog vårt klot lite väl stort för den bana det har. bör nog vara 4000 mil.

Eller var det en kuggfråga?

Senast redigerad av en moderator:

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

lite bevis :)

Omkrets = 2*r*pi
O1=2*r*pi
O2=2*(r+1)*pi
förenkling ger
O2=2*r*pi +2*pi
O2-O1 ger 2*r*pi +2*pi - 2*r*pi = 2*pi
Svar: = 2*pi meter

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Medans ni funderar på kordor och radier, har jag byggt färdigt, tyvärr är det bara tre pirater som har kommit på mitt vernissage...:rolleyes:

Modellen är i skala 1:20, lite skev och inte exakt 90 grader i hörnen, men vad gör väl det...:p:

Modellen föreställer Kungsbacka konsthall i kulturhuset Fyren...:cool:
/Ludde

20110525.001.jpg

20110525.002.jpg

20110525.003.jpg

20110525.004.jpg

20110525.005.jpg

20110525.007.jpg

20110525.008.jpg

20110525.009.jpg

20110525.010.jpg

20110525.011.jpg

20110525.012.jpg

20110525.013.jpg

20110525.014.jpg

20110525.015.jpg

20110525.016.jpg

20110525.017.jpg

20110525.018.jpg

F

F.d. 29925

Guest

Om man utgår från att jordens omkrets vid ekvatorn är 40.000 mil, hyr mycket längre behöver ett rep vara om det ligger en meter ovanför ekvatorn.

Då blir nog vårt klot lite väl stort för den bana det har. bör nog vara 4000 mil.

Eller var det en kuggfråga?

Omkretsen är faktiskt ointressant i sammanhanget, svaret blir detsamma i alla fall dvs 2x3,14.:)

Jobbade som utbildningsledare en gång i tiden och när vi fick "nya elever" som hade gått ut nian ställde vi frågan om de kunde räkna enkla tal. Svaret var givetvis "ja". Ett enkelt test visade däremot att de nog hade glömt en hel del.
De skulle skriva på en lapp vad svaret blev på fölljande: 2+2x2=?.
C:a 80% svarade fel.;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest

Hej Ludde!

Det blev ju häftigt.

Klart man måste fundera, när kunskaperna inte använts på 50 år.

Men om inte minnet sviker igen.....bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge.

Roadglider

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Decker - den formelen gir 2 forskjellige gyldige svar basert på 3 forskjellige matematiske regler: løse den slavisk fra venstre gir 8 tilsvarende fra høyre gir 6 som også er resultatet om en bruker vektreglen på matematiske funksjoner. Ut i fra dette ville jeg si at 6 er det mest sannsynlige svar - da dette er resultatet fra 2 av 3 tolkningsregler.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Fattar inte hur ni klarar sånt här utan whisky:confused:

F

F.d. 3077

Guest

Esbjörn, jag tycker det verkar på uträkningarna som alla har utfört, att Du har helt rätt!!!.
Den enda som tydligen var vid sina sinnes fulla bruk var Ludde.
Men det är härligt att så många engagerar sej.
Ha det Bernt

F

F.d. 16416

Guest

Hvordan kan du tro det er uten whisky???
Jeg tror det har gått med masser av whisky for å få til alle disse utregninger:D:D:D:D
mvh Kangas

Vill bara för min del vänligen bemöta detta ogrundade påstående om dryckenskap.
Tyckte det var kul att försöka och hänvisar till mitt inlägg nr 30 i tråden

Roadglider

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Äsch, han bara skojar! Jag känner Esbjörn, han har glimten i ögat! :wink:

F

F.d. 16416

Guest

Det insåg jag också med hans formulering men när drevet hakar på tycker jag det blir otrevligt och kränkande!

Roadglider

F

F.d. 29925

Guest

Decker - den formelen gir 2 forskjellige gyldige svar basert på 3 forskjellige matematiske regler: løse den slavisk fra venstre gir 8 tilsvarende fra høyre gir 6 som også er resultatet om en bruker vektreglen på matematiske funksjoner. Ut i fra dette ville jeg si at 6 er det mest sannsynlige svar - da dette er resultatet fra 2 av 3 tolkningsregler.

Svaret 6 är rätt.
Den absolut första matematiska regeln man får lära sig är att "multiplikation och division går före addition och subtraktion".
Men visst skulle man kunna få det till 8 men det förutsätter följande (2+2)2=?
Det intressanta i sammanhanget är att även enklare miniräknare inte känner till alla matematiska regler så även där kan man få "fel svar".:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

minireknare tar en operasjon om gangen så det er opp til den som sitter med tastene å lese i rett ordning. Normalt blir minireknaren offer for en venstre-regel som er like gal som en høyre-regel. Vekting av operatorer er nesten helt entydig - helt entydig blir det ved bruk av paranteser.
Husker ikke den spesielle formelkonstruksjonen som fikk forskjellig verdi om en løste med vekter fra høyre kontra fra venstre, men vi hadde en del skøy med slike på matematisk institutt ved universitetet.

F

F.d. 53078

Guest

Hmmm skall det inte vare en parantés 2+(2X2) = 6 Om det nu skall vara rätt? Fast matte var mitt sämsta ämne.

Toppen