F
F.d. 418
Guest
Detta är viktigt och brådis!
Jag har idag haft två långa telefonsamtal med Vägverket i Borlänge och då fått beskedet att man på Sektion Trafik där just nu arbetar med ett projekt som skall resultera i ett förslag till Näringsdepartementet om hastighetsbegränsning för de PbII som väger över 3,5 ton. Man har ännu inte slutgiltigt fastlagt vilken hastighet som skall komma att gälla men mycket tyder på att man likställer den med bestämmelsen för tung lastbil, dvs 80 km/h. Bland annat har synpunkter i den riktningen framförts från polisen.
På Vägverket räknar man med att kunna skicka sitt förslag till regeringen i slutet av april eller i början av maj. När regeringen sedan inleder sin remissrunda är svårt att gissa, antingen före eller efter sommaren. Personen jag talade med nämnde att om HBK vill ta tillfället i akt och försöka påverka utvecklingen av ärendet hos Vägverket bör det ske med ett brev inom de närmaste två veckorna. Annars hinner man inte ta med synpunkterna i handläggningen av ärendet.
HBK kan även anmäla önskemål hos Näringsdepartementet att få bli remissinstans. Huruvida det kommer att bifallas är mycket osäkert men försöka duger.
Om jag uttrycker mig milt kan jag säga att jag blev helt röd i ögonen av det besked jag fick från Vägverket. Ända sedan kategorin PbII infördes i maj '06, har projektet kantats av dubbla budskap, osäkerhet och antaganden. Detta beror till största delen på att det från början var en skattefråga hanterad av Finansdepartementet. Vägverket och Näringsdepartementet försöker nu tydligen "städa upp efter festen" och de som drabbas är vi användare, precis som vanligt.
För egen del känns det mycket egendomligt att jag nu ska "straffas" för att jag gjorde min husbil laglig, dvs ej längre överlastad. Där vägen medger det brukar jag hålla 95 km/h. Att behöva sänka ända till 80 km/h känns allt annat än bra.
Med förhoppningen att diskussionen på denna tråd kan bibehållas lugn och saklig, vill jag fästa styrelsens uppmärksamhet på att vi här står inför ett problem som det gäller att försöka hantera med varsamhet så att effekten blir så bra som möjligt.
Nu ska jag gå ut och få lite frisk luft. Så är det. Hälsn/AndersW
Jag har idag haft två långa telefonsamtal med Vägverket i Borlänge och då fått beskedet att man på Sektion Trafik där just nu arbetar med ett projekt som skall resultera i ett förslag till Näringsdepartementet om hastighetsbegränsning för de PbII som väger över 3,5 ton. Man har ännu inte slutgiltigt fastlagt vilken hastighet som skall komma att gälla men mycket tyder på att man likställer den med bestämmelsen för tung lastbil, dvs 80 km/h. Bland annat har synpunkter i den riktningen framförts från polisen.
På Vägverket räknar man med att kunna skicka sitt förslag till regeringen i slutet av april eller i början av maj. När regeringen sedan inleder sin remissrunda är svårt att gissa, antingen före eller efter sommaren. Personen jag talade med nämnde att om HBK vill ta tillfället i akt och försöka påverka utvecklingen av ärendet hos Vägverket bör det ske med ett brev inom de närmaste två veckorna. Annars hinner man inte ta med synpunkterna i handläggningen av ärendet.
HBK kan även anmäla önskemål hos Näringsdepartementet att få bli remissinstans. Huruvida det kommer att bifallas är mycket osäkert men försöka duger.
Om jag uttrycker mig milt kan jag säga att jag blev helt röd i ögonen av det besked jag fick från Vägverket. Ända sedan kategorin PbII infördes i maj '06, har projektet kantats av dubbla budskap, osäkerhet och antaganden. Detta beror till största delen på att det från början var en skattefråga hanterad av Finansdepartementet. Vägverket och Näringsdepartementet försöker nu tydligen "städa upp efter festen" och de som drabbas är vi användare, precis som vanligt.
För egen del känns det mycket egendomligt att jag nu ska "straffas" för att jag gjorde min husbil laglig, dvs ej längre överlastad. Där vägen medger det brukar jag hålla 95 km/h. Att behöva sänka ända till 80 km/h känns allt annat än bra.
Med förhoppningen att diskussionen på denna tråd kan bibehållas lugn och saklig, vill jag fästa styrelsens uppmärksamhet på att vi här står inför ett problem som det gäller att försöka hantera med varsamhet så att effekten blir så bra som möjligt.
Nu ska jag gå ut och få lite frisk luft. Så är det. Hälsn/AndersW