• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begränsad hastighet för tung PbII

F

F.d. 418

Guest
Detta är viktigt och brådis!

Jag har idag haft två långa telefonsamtal med Vägverket i Borlänge och då fått beskedet att man på Sektion Trafik där just nu arbetar med ett projekt som skall resultera i ett förslag till Näringsdepartementet om hastighetsbegränsning för de PbII som väger över 3,5 ton. Man har ännu inte slutgiltigt fastlagt vilken hastighet som skall komma att gälla men mycket tyder på att man likställer den med bestämmelsen för tung lastbil, dvs 80 km/h. Bland annat har synpunkter i den riktningen framförts från polisen.

På Vägverket räknar man med att kunna skicka sitt förslag till regeringen i slutet av april eller i början av maj. När regeringen sedan inleder sin remissrunda är svårt att gissa, antingen före eller efter sommaren. Personen jag talade med nämnde att om HBK vill ta tillfället i akt och försöka påverka utvecklingen av ärendet hos Vägverket bör det ske med ett brev inom de närmaste två veckorna. Annars hinner man inte ta med synpunkterna i handläggningen av ärendet.

HBK kan även anmäla önskemål hos Näringsdepartementet att få bli remissinstans. Huruvida det kommer att bifallas är mycket osäkert men försöka duger.

Om jag uttrycker mig milt kan jag säga att jag blev helt röd i ögonen av det besked jag fick från Vägverket. Ända sedan kategorin PbII infördes i maj '06, har projektet kantats av dubbla budskap, osäkerhet och antaganden. Detta beror till största delen på att det från början var en skattefråga hanterad av Finansdepartementet. Vägverket och Näringsdepartementet försöker nu tydligen "städa upp efter festen" och de som drabbas är vi användare, precis som vanligt.

För egen del känns det mycket egendomligt att jag nu ska "straffas" för att jag gjorde min husbil laglig, dvs ej längre överlastad. Där vägen medger det brukar jag hålla 95 km/h. Att behöva sänka ända till 80 km/h känns allt annat än bra.

Med förhoppningen att diskussionen på denna tråd kan bibehållas lugn och saklig, vill jag fästa styrelsens uppmärksamhet på att vi här står inför ett problem som det gäller att försöka hantera med varsamhet så att effekten blir så bra som möjligt.

Nu ska jag gå ut och få lite frisk luft. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Håller med Kumani till 100.

Vi har en "vanlig" Husbil men vad jag förstår så måste det finnas en massa kunskap om PbII i Husbilsklubben.se.

Den som tror detta är Kurt, ELLER?
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag tycker att vi även skall skriva till VV.

Här har vi haft regler och bestämmelser (pb 2)och har valt fordon efter dessa. Att nu ändra dessa regler kan drastiskt ändra våra förutsättningar.

Begränsas hastigheten till 80 km/h så kan 5:e och 6:e växeln på 5- och 6-växlade lådor knappast användas i fortsättningen hos husbilar över 3500 kg. Medför då ökad dieselförbrukning som då ger mera utsläpp och kostnader.

Vi kan också se fram mot att omkörningar ökar, både från personbilar och tung trafik då husbilar ligger som bromsklossar i 80 km/h.

Skall någon ändring av maxhastighet göras måste det ske med mycket lång tid mellan beslut och genomförande så att husbilsägare hinner anpassa sig till en ny situation.

Det är bra att samla argumenten här på forumet och sedan gå vidare med en skrivelse helst också tillsammans med de andra stora Husbilsklubbarna.

Sven-Åke
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Bra Sven-Åke, miljö- och teknikaspekterna tror jag kan vara viktiga. Det gäller då förstås att få ihop en hållbar beskrivning som kan ingå i argumentationen. Sakkunskapen finns troligen hos flera här på Forumet. Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Förra året tvekade vi att typa om och bestämde oss till slut att inte göra bilen til PB2 över 3,5ton. Semestern gick bra utan vägningar (om det nu var någon överlast*L*).

Har nu sugit på det här och nu när bilen ställs på 1/4 så är det också dags för den ordinarie besiktningen.

Det blir PB2 i år. Intyg beställ och betalt och även tid på bilprovning för reg besikting.

Tror ta mig fan man blir tokig på dom här kastvindarna från beslutsfattarna. Tror det här kommer ge utslag på prisbilden på bilar över 3,5t.

Avaktar någon vecka och ser om det blir endast vanlig besiktning.

Tack Anders W för informationen. Jag tror jag också tar en promenad ute i friska luften och stillar tankarna.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Vad ska man säga... Jo det här fick jag höra redan i september 2007 att det var på gång, i samma veva som vinterhjulen. Jag tror inte att ni ska bli ett dugg förvånade om det även kommer krav på C kort för bilar över 3500kg. Det var som sagt en skatteteknisk sak PB2 och inte menat att få framföra fordon på 10 ton med B kort i 110 km/tim. Nu har VV malt sina kvarnar och här står vi. Om HBK framför sina synpunkter så är det helt klart positivt, det är ju synpunkter och infallsvinklar som VV kanske inte har sett eller tänkt på tidigare. Hoppas att det gör verkan och tack Anders W för att du jobbar för saken, heder åt dej!

Göran
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag vill komplettera med att bakgrunden till mitt samtal idag med Vägverket var att det brev jag skrev till dem den 17 januari i år - med ett antal specifika frågor på PbII-området - hade "förkommit" hos dem. Efter det att jag sänt en kopia av brevet, hade de nu börjat arbeta med svaren, dels på tekniksidan från Borlänge och dels på körkortssidan från Örebro.

Man har nu uppenbarligen också börjat tänka om beträffande vinterdäck till tunga PbII och överväger att än en gång ändra uppfattning och kanske till nästa säsong införa vinterdäckskrav. Här gäller det att hänga med i svängarna!

Min personliga reflektion är att man nog på Vägverket innerst inne tycker att det hela är lite genant. Först fattas det beslut och sedan försöker man formulera förutsättningarna. Det är ungefär som skjut först och fråga se'n. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej, Andersw.

Fick du någon uppfattning om hur man argumenterar för en ev. ändring?

I viss mån kan man kanske förstå att upp till 11 ton ? är väl i överkant för förare med B-kort.
Hävdar man att det förekommit olyckor pga av Pb2 reglerna?

Snarare lär väl omkörningsolyckorna öka, om man inför ytterligare en snigelkategori på våra vägar.
Och hur många frustrerade långtradarchaffisar kommer vi inte att få - för ingen av dessa gubbar kör väl i 80 ?

Och hur kan man övervaka att hastighetens inte överskrids.?
På många husbilar kan man ju inte se skillnad på Pb2 o icke Pb2.
Som sagt - skulle vara intressant att höra argumenten.

Mvh
Dag S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Ja du Dag, argumentet verkade helt enkelt vara att man rent generellt vill begränsa hastigheten för tunga fordon och att man - åtminstone hittills på Vägverket - jämställer en tung PbII med en tung lastbil (och inte med en buss). Jag fick också uppfattningen att initieringen skett parallellt hos VV och polisen. Min egen tanke är att de observerat de värsta avarterna, exempelvis 17-tons turistbussar somm reggats om till PbII, och insett att här gäller det att ställa sig på bromsen.

Man får nog ett föreläggande att anbringa "tungskyltar" bak på klenoden om det här går igenom.

Beträffande svaren på körkortsfrågorna, ber jag att få återkomma när svaret kommit från Örebro.

Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Tack AndersW, för att du har möjlighet att bevaka signaler om väsentliga förändringar som denna!

Det tål att upprepas - ...så bör det ske per brev inom två veckor !!

Nog har väl styrelsen både möjlighet och all tänkbar anledning att reagera på denna varningssignal, så som den framförs här av AndersW. I första hand gäller det väl att vinna tid och att kräva samsyn och koordinering med övriga EU-länder.

Visst tusan bör också HBK vara remissinstans i frågor av den här typen, men att ordna det kan ta sin tid - nu gäller det att yttra sig i denna fråga inom två veckor! Kan man hoppas på att styrelsen meddelar vad den tänker och avser göra i fallet?
 
F

F.d. 50512

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Hej. kollade mitt reg bevis och det står det enbart PB (personbil) bilen väger 3850 kg vad gäller då?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Kroon, då gäller att din husbil är en av dem som Vägverket vill få hastighetsbegränsad, sannolikt till 80 km/h. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Om det var finansdepartementet som på eget bevåg tog beslutet om Pb2, så kan man nästan ana att det har blivit en prestigefråga mellan myndigheterna.

Vägverket "fick inte va me" hos finansdepartementet så nu skall man visa musklerna.
Återigen vore det bättre om vägverket ägnade sina visioner till att ombesörja trafiksäkra vägar, eller vad står egentligen nollan i visionen för ?

En undran från en helt vanlig vägskattebetalare......

DS
 
F

F.d. 50512

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

jag vet inte om det är fler än jag som har reg bevis som det enbart står Pb på. detta tolkar jag som att bilen får framföras som personbil, då det gäller hastighet osv,
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Ja Kroon, idag får du göra det. I regbeviset står enbart Pb, inte PbI eller pbII. Det Vägverket är inne på är att hastighetsbegränsa de PbII som har en totalvikt överstigande 3500 kg, dvs även din. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 50512

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

ok, tack för informationen, vad gör vi?? skriver protestlistor?skickar mail?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Ska dom inte införa C kort eller varför inte Busskort.

Å då kan man ta ut MER SKATT.

Nej Fy F-- för detta ÖVERFÖRMYNDERI.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Kroon, den i mitt tycke bästa åtgärden är att HBK:s styrelse, gärna ihop med övriga husbilsklubbar, skriver ett mycket väl underbyggt argumentationsbrev till Vägverket vari man framför de synpunkter som vi användare har. Med den myndighetsbakgrund jag har, tror jag det endast är sådant man tar till sig och (möjligen) tar hänsyn till. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 50512

Guest
Sv: Begränsad hastighet för tung PbII

Jag håller med dig, och ser med tillförsikt att få deltaga i debatten,
 
Toppen