• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Begagnatmarknad död?

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Begagnatmarknad död?

Finansiering kan oftast ej ske vid privatköp då måste man låna på villan med inteckning. Finansbolag ok men om man skriver sig i bilen kan det bli problem kolla gärna det ett tips bara. Santander ok men lurig räntesättning. Mvh

T

Teddi

Guest

väldigt svårt att sälja,,ja själv som skröt med min bil:D
men de e nästa år som räknas,,vi täcker den idag,,vi tar flyget till alicante,,

annars finns firmor som hjälper till att sälja mot procent,,
inte helt fel,,ja har gjort det förut,,ock kanske tar den vägen sedan också,,

för övrigt tror ja att sötebrödsdagarna är slut,,40-talisterna har gått i pension hela gänget nästkommande år ock dom har i stora drag stått för konsumtionen den sista tiden,
ock då ihop med ett internationellt läge som knakar i fogarna,,både konjukturmässigt --,arbetslöshet,,

ja själv tror på en stor stagnation där mycket aldrig kommer tillbaks,,
i varje fall så kommer det att bjudas på ett mycket bra läge för förstagångsköparen,,
hejs,,

F

F.d. 16075

Guest

Hela marknaden med våra "svenska" priser på Blocket är helt död nu gällande:
Båtar
Husvagnar
Husbilar
MC
och beg-bilar i det dyrare segmentet...

Hur ser det ut idag? Är marknaden död, eller går det att få sålt husbilar privat på blocket till "svenska" priser?

Har någon av er dagsfärsk erfarenhet?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hur ser det ut idag? Är marknaden död, eller går det att få sålt husbilar privat på blocket till "svenska" priser?

Är nog svårt. Har själv en Hymer 644 ute på Blocket till "tyskt" pris och det är inte så stort intresse. Tror alla priser iallafall på privatmarknaden är på väg att harmoniseras med de tyska.
Blir nog att vi behåller bilen ett år till.

J

Jimbo

Guest

Ingen mer erfarenhet än egna iakttagelser på objekt som legat till salu snart ett år.
Bekanta som privat försöker sälja fina båtar/bilar/husvagnar/husbilar men det enda de får är skambud och förslag på totalt oattraktiva inbyten.

Via kontakter i bilbranschen har jag även tillgång till lite bra information gällande lagerstatus och in/ut-flöde.

Man kan summera som så att "marknaden är trög"

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Jag fick sålt på två veckor Solano 09 bra med utrustning 3500 mil straks under 400000

Försökte i höstas för lite mer pengar då var det stendött.

Hursomhelst så blev en ny större bil på Husbilskungen Tonspiran ett helbra köp för att Euron är billig nu.

Mvh

T

Teddi

Guest

vi kör vidare med våran 03:a,,9000 mil e inte mycke för en husbil,,vi fick heller inte sålt,,kör slut på den,,sen blir de ingen mer husbil,,

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag tror att vi nu bevittnar den oundvikliga harmoniseringen av husbilspriser mellan Tyskland och Sverige.

Det kommer bli allt svårare att ta ut Svenska överpriser, speciellt på begagnat.

Tror jag.

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Jag tror att vi nu bevittnar den oundvikliga harmoniseringen av husbilspriser mellan Tyskland och Sverige.

Det kommer bli allt svårare att ta ut Svenska överpriser, speciellt på begagnat.

Tror jag.

Tror jag med,Jag tittade vad motsvarande min bil ligger på på Mobile.de sen la jag på några kronor då blev det intresse.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Är nog svårt. Har själv en Hymer 644 ute på Blocket till "tyskt" pris och det är inte så stort intresse. Tror alla priser iallafall på privatmarknaden är på väg att harmoniseras med de tyska.
Blir nog att vi behåller bilen ett år till.

Hade det varit våran husbil hade jag nog skrivit lite annorlunda, redigerar din annons lite snabbt (jag brukar putsa på mina annonser flera dagar).

"Mycket välutrustad och fräsch husbil. I min ägo sedan 2011.
Massor med utrymme och bra lastvikt, tjänstevikt 3390kg totalvikt 3900kg. Längd 7m
Har gått 8800 mil.
Fiat 2,8 diesel 127hk.
Säljes nyservad (olja, kamrem mm) och nybesiktad.
Fullständig servicebok.
AC bildelen.
Nya framfjädrar.
Ny backkamera.
Ny heltäckningsmatta (lös).
Stor kyl/frys.
Dubbla solpaneler
Gasolflaskor ingår
Automatisk omkoppling mellan gasflaskorna.
Belysning delvis konverterad till led.
Ny 22" tv.
Oyster 85 helautomatisk 12V sattellitmottagre för HD kanaler. Stoppa bara i ditt CanalDigital-kort och titta på program i HD ner till alperna.
Stor säng bak med resårmadrasser. Ombyggd huvudgavel så även fullängdsmänniskor får plats, bäddmått 145 x 206cm.
Fram nedsänkbar säng för två.
Konverter 12V till 220V (1000W).
Stort garage med stora dörrar på båda sidor.
Ramp och surrningsöglor i garaget för scooter/mc.
SOG-fläkt på toaletten, inga kemikalier, ingen lukt.
Underredsbehandlad med linolja (helt rostfri).

Hör gärna av dig med frågor!"

Då folk av någon anledning är rädda finns det ingen anledning att skylta med att den är importerad. Frågan kommer ju att dyka upp, bättre att möta den när du talar med den presumtiva köparen i telefon eller i person. Mitt svar har alltid varit "tror du en som gått på svenska vägar är så här fin och rostfri?"

Har du en MPPT regulator nämn det, kanske även effekten på panelerna om det är i positivt bemärkning 80W/panel eller mer. Är däcken fräscha ? nämn det. Är TVn LED belyst ? Har du dubbla batterier ? Är dom fräscha ? I så fall skriv hur länge man klarar sig utan el.

Framhäv alla positiva saker.

Lycka till ! :)

Har sålt ett otal tyska motorcyklar och en bil (bilen gjorde vi en förlust på 25.000:- på 7 år, alla motorcyklar gjordes det grov vinst på 40-100%).

Peter :)

Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hade det varit våran husbil hade jag nog skrivit lite annorlunda, redigerar din annons lite snabbt (jag brukar putsa på mina annonser flera dagar).

Klipp-klipp

Peter :)

Jättemånga tack för tipsen! Bra med tips från någon som ser annonsen med andra ögon. Ska uppdatera enligt dina ändringar samt fila och putsa lite ytterligare om möjligt!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tror inte begmarknaden är död. Prisbilden är ändrad.
Om man tittar på priserna på dom flesta husbilar så håller dom handlarpriser.
Kan vara svårt att lämna sin ögonsten och därmed övervärderar.

Gäller inte bara husbilar

F

F.d. 5960

Guest

Håller på att leta husbil och slås av en sak som kan förklara att det är "dött" i vissa fall. Många annonser på blocket är ebarmligt dåliga.
Mörks skumma mobilbilder.
Ingen beskrivning.
Inga bilder inifrån bilen..

Sådant går man fett förbi och kikar vidare...

F

F.d. 955

Guest

Jag tror att du är ganska rätt ute, Flat Mates...!

F

F.d. 29925

Guest

Jag tror tyvärr att det mest är ett tecken på att "festen snart är över", att husbilsboomen är slut och backar p g a att allt - inte minst drivmedlet - har blivit så dyrt. Man får ju inte längre göra som man vill, nya regler och bestämmelser, nya debatter och protester från och osämja med diverse andra grupper i samhället osv. Det är inte längre som det var och förväntades - inte ens vädret!

Hela tillvaron har blivit kärvare för vanligt folk och då håller man hårdare i plånboken. Detta gäller ju även båtbranschen, personbilsdito, moped- och mc likaså, hemelektronik och sommarstugebranschen osv osv. Varför skulle det inte även drabba branschen för campingfordon - eller om det kanske ska kallas "parkeringsfordon" ?!?

Domedagsprofetior? Ja, faktiskt och man kan ju hoppas på att man har helt fel.

nix,nix, när det gäller friheten med husbilslivet är det bara två fakturor från campingplatser som belastar "friluftskontot" för min del. Båda från Norge men de innebar även en mycket fördelaktig båthyra för fisketurer.:)
Men visst betalar man gärna för tjänster som "man själv värdesätter"

Toppen