• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begagnatmarknad död?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har haft ute vår burstner ixeo 674 i en månad en bil i grymt bra skick mycket utrustning vår har gått 2600 det finns 2 ixeo som är billigare men de är mindre och har gått mellan 4-5 tusen mil skillnad pris 17 000 kr. Har haft ute bilen en månad stendött 2 galna sms och en förmedlare annars dött sålde en bil för ett år sedan var många som var intresserade.min fråga går det sälja en bil nu ni som har era tillsalu är det något intresse ? Eller är det bara och ställa in den till våren. Skall sälja då vi skall ha barn. Ev alkov.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Begagnatmarknad död?

Skulle tro att det är jättesvårt på hösten när det är nåt så säsongsberoende, samma med motorcyklar, stendött på hösten. Bra för köparna, för det drar ju ner priserna. Kanske inte så skoj för säljarna...
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Samma här har en Solano 09 för 475000 kr stendött efter snart två mån. Tur man inte måste sälja.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Hej har du inte haft något svar ligger vi för högt i pris jag begär 415 000
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Begagnatmarknad död?

Hela marknaden med våra "svenska" priser på Blocket är helt död nu gällande:
Båtar
Husvagnar
Husbilar
MC
och beg-bilar i det dyrare segmentet...

Har legat och bevakat en del intressanta objekt sen i våras......de ligger kvar fortfarande.

Via kontakter gör deras uppgifter gällande att det kommer att bli billigare.
Finns många mindre handlare som står med finansiering på sina Beg-lager....(enligt uppgifter från de som arbetar med finansiering)

Hoppas verkligen ni som behöver sälja er pärla får ut det ni vill ha. Med dalande privatmarknad så åker även listpriserna för inbytes bilar med markant =(
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Hej har du inte haft något svar ligger vi för högt i pris jag begär 415 000

En lite intreserad, annars två inte seriösa sms och en inte seriös förmedlare från Stockholm. Får man inte sålt så är ju priset för högt eller så finns det inga köpare (alla ligger lågt)Marknaden sätter priset.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Hej.

Har ej haft problem med att sälja nu till hösten på blocket. Följande:

1. MC
2. MB slk
3. Husvagn

Allt frågan om priset o om man vill sälja!

mvh
Fincan
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Har sålt bilar i många år och dom bästa försäljningsmånaderna är Maj-Juli, sen sept.
Men det går även att sälja till bra pris under dom övriga månaderna men det tar tid.:msn_sun:
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Hej rimor 2007

Det är alltid tråkigt när man vill sälja sin välvårdade bil och samtidigt drabbas av alltför stor värdeminskning.

Utan att kunna prisbilden på din bil vill jag gör följande reflexion.

Jag har själv hållit koll på en del av husbilsmarknaden. Då i första hand nyare plåtisar eftersom vi funderar på en sådan. När jag då jämför objekt på Blocket och andra svenska marknadsplatser med den tyska marknaden, ser jag att det är alldeles för stor prisskillnad.
Eftersom vi husbilsspekulanter är väl medvetna om priserna i Tyskland, tror jag att man kanske bör lägga sig obetydligt över de priser man har på tex mobile.de.
Ett mindre påslag kan var befogat, för att få gör affär inom landet. Men inte allt för mycket. Precis som Holiday säger. Marknaden sätter priset

Jag har själv sålt två personbilar på Blocket. En åt mig själv och en åt min dotter. Vi satte då priset utifrån KVD:s prislista. Bilarna var lättsålda.

Sen har du förmodligen rätt i att det borde gå lättare att sälja till våren

Lycka till med din försäljning
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Begagnatmarknad död?

Jag annonserade ut min gamla plåtis i början av september. En tämligen exklusivt utrustad Knobloch, fullt vinterduglig och byggd på MB Sprinter 316 med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda, diffspärrar och övrigt som behövs i fjällen vintertid. Priset satte jag rejält under vad motsvarande bil skulle kosta på mobile.de men den blev ändå inte såld på de tre veckor jag gav försöket. Väntar till våren!

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Begagnatmarknad död?

Jag tror tyvärr att det mest är ett tecken på att "festen snart är över", att husbilsboomen är slut och backar p g a att allt - inte minst drivmedlet - har blivit så dyrt. Man får ju inte längre göra som man vill, nya regler och bestämmelser, nya debatter och protester från och osämja med diverse andra grupper i samhället osv. Det är inte längre som det var och förväntades - inte ens vädret!

Hela tillvaron har blivit kärvare för vanligt folk och då håller man hårdare i plånboken. Detta gäller ju även båtbranschen, personbilsdito, moped- och mc likaså, hemelektronik och sommarstugebranschen osv osv. Varför skulle det inte även drabba branschen för campingfordon - eller om det kanske ska kallas "parkeringsfordon" ?!?

Domedagsprofetior? Ja, faktiskt och man kan ju hoppas på att man har helt fel.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Rimor 2007. Är nog så enkelt att ni ligger för högt i pris.
Utan att ha jämfört utrustningarna i detalj så ser följande -10:a med 780 mil på mätaren ut att vara likvärdig, dock ett år nyare.
Bürstner Ixeo iT674 als Wohnmobil andere in Berg
Haräven AC i bodel vilket jag värdesätter.
Pris med dagens kurs ca 330' oförhandlat. Med tanke på hur mina 2 importer funkat skulle jag tro att man kan få loss den för drygt 300. Lägg på ca 20' så står den hemma på uppfarten registrerad o klar.

För mig vore valet enkelt. Vill ni ha ett snabbt avslut så är nog ett utpris runt 350-360 rimligt. Har kört den taktiken på båda husbilarna och sålt de inom 2 veckor från jag lagt ut de till försäljning.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

OT:
Hittade av tillfällighet en av mina gamla husbilar till salu hos Bengt i Örkelljunga | Husbilar och husvagnar finns i ett stort urval. som någon sa hade "EU-anpassat" sina priser. Förstår inte var den EU-anpassningen innebär :twitcy:..
Den här husbilen Dethleffs A 5881 -07 | Skåne importerade jag 2008 och sålde vidare privat efter vår semester -09. Priset idag 4år och xtusen mil senare är betydligt högre än vad jag gav när jag köpte den.
När jag hade den ute på blocket blev jag kontaktad av flera säljare som sa att jag förstörde marknaden och sålde för billigt :confused:. Jag har aldrig förlorat en krona på våra fritidsfordon, däremot försöker jag inte gräva guld på andras okunskap. Kan jag hjälpa till att sänka priserna på svenska marknaden är jag bara glad då det ger fler möjligheter att komma ut o campa.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.293
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Begagnatmarknad död?

Jag hörde från en stor handlare att vissa husbilsfirmor redan i somras inte tog inbyten.

Prisnivån kommer obönhörligt att hamna på Tysk nivå + någon %.

Som extra drivkraft för prissänkingen har vi ju lågkonjuktur också.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Utan att veta vad ni har för maxlast på bilen.
Jag tror att många väntar på dom nya reglerna för körkort i januari, då det ska bli enklare och billigare att få köra en husbil som har en högre tjänstevikt och därmed en högre maxlast. Eftersom många stoppat in en massa lul lul som väger en del och gör att många bilar får överlast vid 3500 och 3800 kilo. Jag är inte intresserad av att tappa ur exempelvis färskvattnet när jag ska köra iväg från ställplatsen eller campingen som en del vittnar om, för att köra laglit. Man måste ju ta en rejäl funderare när man på transportstyrelsens hemsida kan se hur mycket viss husbilar får lasta. Har man då dessutom monterat på Bodelsac, markis mm får ju ens respektive åka efter i bil om husbilen ska gå laglit

Mvh
larsemil
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Hej
Jag tror att vi är på väg mot samma utveckling som bil och mc branchen genomlidit. Det finns inte längre någon orsak till att man skall betala ett mycket högre pris för en bil i sverige än i tyskland. Handlarna ser nu att så är fallet vilket leder till stora lager av överprisade bilar. Detta kommer att bli smärtsamt för handlarna men också för de av oss som tror att bilar inte faller i värde. De "lycksökare" som levt på gråimport kommer att försvinna eller bli vanliga handlare. Att vi sedan har lågkonjuktur samt valutaflukuationer eldar bara på brasan och vi kan troligen förvänta att vissa handlare inte klarar att skriva ned sina lager som ibland bytts in till fantasipriser baserade på eurokurs på runt tian och ett marknadsläge med uppblåsta sverigepriser på +30% mot kontinenten. Att byta bil blir ju en fråga om mellanpriser så vi som bara har en bil klarar oss så länge vi byter upp oss men om man lånat över taknocken eller bara vill sälja utan nyköp blir det att käka prisjusteringen eller köra vidare med pärlan. I grunden är utvecklingen bara sund men omställningen kan bli kostsam för vissa. Som alltid i orostider dras marknaden mot säkra kort vilket i vår branch är kända kvalitetsmärken och populära modeller. Att idag sitta med ett uddamärke med låg eller obefintlig lastvikt är nog tyvärr en riktig nitlott om man behöver sälja.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Begagnatmarknad död?

Finansieringsfråga i det stora svårt att låna till privatköp. Sen stämmer det i övrigt också med lågkonjuktur o överetablerad marknad så kallad (mogen marknad). Dom tog död på MC marknaden med allt vad det innebär av svårighet att ta körkort och så även moped och dyrare att ta körkort. Åldersstrukturen inom mc är skrämmande dom som fick sina mc kort på köpet vid körkortuppkörningen börjar att dö ut eller lagt av och köra av olika skäl. Snart finns det fler beg. mc än det finns folk med mc kort. Samma sak blir det med biltillverkningen nedgång i körkortstagning därav behöver inte vi tillverka bilar i väst för att skicka jorden runt, bättre att tillverka dom det finns köpare. I huvudsak sydostasien kina. Kanske som mobilmarknaden slit o släng o tillverkning av människor som låses in på fabriker till slavliknande villkor, bara vi får det billigt nog så rullar det på. Obs jag tänkte till efter info från insatt person inom fordonsbranchen, men tycker inte därför att det blir trevligt så det är inte min varken förhoppning eller egen tro att det syns än på ett tag. Men vet hur banker ser på just husbilar, med viss svårighet att belåna redan högt belånat boende. Dom flesta som är potensiella kunder har husbil idag och vill ha ny bil inte begagnad och sen finns ett motstånd att om man skriver sig i bilen så blir det svårare för banken (gäldenären) att återta fordonet vilket har gjort att Santander finans kommit in med vad det innebär i villkor.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Begagnatmarknad död?

Vet inte om beg.marknaden är död. Lämnade in vår Bürstner Nexxo 720-2011 som gått ca 2000 mil till husbilsfirman. Vi fick ett bra pris och beställde en ny.
Efter bara någon dag hade husbilsfirman sålt den. Det var en Nexxo med Fiat Maxi chassi, 4000kg och 130 hk.
Det är nog svårt att som privatperson sälja en husbil till rätt pris. En husbilsfirma har ju möjligheter att hjälpa till med finansieringen. Misstänker att det inte är vem som helst som kan lägga ut 100.000-tals kronor kontant.

Kolla med en husbilsförsäljare om det skulle gå att byta upp er till vad ni vill ha utan att det kommer att kosta så mycket mer än idag.
Hoppas det löser sig.

//Evanders
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Begagnatmarknad död?

Finansieringsfråga i det stora svårt att låna till privatköp. Sen stämmer det i övrigt också med lågkonjuktur o överetablerad marknad så kallad (mogen marknad). Dom tog död på MC marknaden med allt vad det innebär av svårighet att ta körkort och så även moped och dyrare att ta körkort. Åldersstrukturen inom mc är skrämmande dom som fick sina mc kort på köpet vid körkortuppkörningen börjar att dö ut eller lagt av och köra av olika skäl. Snart finns det fler beg. mc än det finns folk med mc kort. Samma sak blir det med biltillverkningen nedgång i körkortstagning därav behöver inte vi tillverka bilar i väst för att skicka jorden runt, bättre att tillverka dom det finns köpare. I huvudsak sydostasien kina. Kanske som mobilmarknaden slit o släng o tillverkning av människor som låses in på fabriker till slavliknande villkor, bara vi får det billigt nog så rullar det på. Obs jag tänkte till efter info från insatt person inom fordonsbranchen, men tycker inte därför att det blir trevligt så det är inte min varken förhoppning eller egen tro att det syns än på ett tag. Men vet hur banker ser på just husbilar, med viss svårighet att belåna redan högt belånat boende. Dom flesta som är potensiella kunder har husbil idag och vill ha ny bil inte begagnad och sen finns ett motstånd att om man skriver sig i bilen så blir det svårare för banken (gäldenären) att återta fordonet vilket har gjort att Santander finans kommit in med vad det innebär i villkor.

Hej
Har finansbolagen vilkor som hindrar att man skriver sig i husbilen? Det låter som oskäliga vilkor.
 
Toppen