Roddan
HBK Medlem
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..
Har ni vägt er när ni är fullastade??? Det nödvändiga väger mer än man tror!!
Roddan
Har ni vägt er när ni är fullastade??? Det nödvändiga väger mer än man tror!!
Roddan
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns . Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.
300kg är superlite..
Full drivmedelstank 80L = 80 kg
Två vuxna 2X80kg = 160 kg
Full vattentank 100L = 100 kg
Redan nu har ni spräckt lastvikten och då det massor med prylar och mat som ska med, kanske några barn mm...
Jag är så arg att jag exploderar, jag fattar verkligen inte hur det har kunnat bli såhär och att det fortsätter..
Jag hittar bil efter bil som inte håller måttet, kontrollerar snabbare med appen än jag klistrar in dom här..
Hur har branschen kunnat bli så genomrutten?
Vi som nu är ute och tittar efter en husbil (vår första) har ju tack vare er uppmärksammat detta med lastvikten, 1000 tack för att ni finns . Men en liten undran hur mycket/lite ska man titta efter, lastvikten alltså. För mig är ju 300kg JÄTTEMYCKE men vad jag förstår så är det ju inte det. Ska man kunna lasta minst 500kg??? självklar beror det på hur mycket man ska "släpa" med sig, men om man lastar för en normal resa, ja ni förstår hur jag tänker.
Nja, riktigt så illa är det inte.
I tjänstevikten ingår:
En förare med beräknad vikt 75 kg.
Färskvatten och bränsletankar beräknas till 90 % av kapaciteten.
1 full gasflaska 11 kg.
Övriga vätskor i motorn till 100 %
Verktygssats.
När tjänstevikten uppges.
Föraren ska räknas in, men tillverkare fuskar mycket med detta.
Oljor och kylvatten ska vara med till 100%.
20% av bränsletankarna.
Bodelens tankar räknas som last. Likaså bodelens batteri och dragkrok, markis och AC samt mycket mer. Gasflaskan väger mycket mer än 11 kg om det är stålflaska, bara innehållet väger ju 11 kg.
Jag har svårt att förstå varför man "krånglar till det" med att ange både tjänstevikt och totalvikt och därmed gör det hela onödigt svårt för alla parter att veta och förstå vad som ingår och inte gör det.
Varför inte enbart ange den tillåtna totalvikten??? Vad är det jag inte förstår med den nuvarande oordningen?!?