• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier i miljardklassen varje år..

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Kan man inte tycka, att de stora husbilsorganisationerna (evtl i anpassad samverkan med husvagnsdito) med tiotusentals medlemmar i flera länder borde kunna organisera expertgrupper med kunniga medlemmar, som mot rimlig ersättning utarbetar och löpande följer upp bestämmelser för att motverka denna typ av oklarheter i branschen?

Visst är frivilligt, ideellt och oavlönat arbete bra i och för sig, men i komplexa och tekniskt betonade frågor räcker det väl sällan bara med hjärta och brinnande intresse. Värdefullt och dokumenterat arbete för att främja medlemmarnas intressen gentemot en stark säljarorganisation bör honoreras.

Alternativen till ovanstående ser vi i form av t ex vår typ av "köplagen" och svagt bistånd av diverse konsumentorganisationer, ARN och dess motsvarigheter och där den enskilde konsumenten är alltför svag mot motparten.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Man kan inte lasta över allt på handlarna heller. Jag kan inte fatta att man kan köpa en husbil för uppåt en miljon eller mer utan att sätta sig in i vad som gäller. De flesta har bättre koll när de köper en tv eller dator för några tusen än när de köper en husbil - obegripligt tycker jag. Lite ansvar har man väl själv också. Sunda förnuftet - var har det tagit vägen ? Om man har en totalvikt på 3500 kg och husbilen ska väga 3300 kg enligt pappren måste man väl fatta att man är nära gränsen. Om man sedan plockar på markis, solceller, automatlåda, parabol, dieselvärmare och dragkrok borde de flesta begripa att detta inkräktar på lastvikten. Det är ännu inte förbjudet att tänka själv vad jag vet. Problemet har uppstått tack vare våra konstiga körkortsregler. Man säljer för stora bilar med en totalvikt på 3500 kg och även 3850 kg. Enkel lösning är att väga husbilen före köpet vid begagnatköp. Vid nyköp går ju inte det utan då gäller det att räkna själv. Det bör vara minst 500 kg kvar till totalvikten när bilen är helt utrustad annars blir det problem. Har själv köpt två husbilar - den första hade nästan 700 kg lastvikt och den nuvarande har 900 kg lastvikt. Då finns det marginaler. Tänk först och handla sedan. Det går inte att skylla sin egen okunnighet på någon annan efter ett köp. Givetvis borde handlaren tala om detta men han vill ju sälja och även köparen har ett eget ansvar att ta. Är man intresserad så sätter man sig väl in i vilka regler som gäller och hur man undviker att bli lurad på tex. lastvikten.

Per
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Man kan inte lasta över allt på handlarna heller. ................

Problemet ligger i att så få köper husbil i jämförelse med data, tv o.s.v.
Sedan så utgår gemene man att det är som vilket bilköp som helst, inte i sin vildaste fantasi tror man väl att en V70 inte skall få köras med hela familjen och semesterpackning.
För dom som köper en skåpbil däremot har ju mött på problemet och blivit mer vaksamma på lastvikten.
Att detta kommer upp till ytan hjälper ju alla parter att bli bättre , både köpare och säljare.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

När man köper en ny bil i Sverige skall det inte vara ett problem för säljaren att redovisa
vikten körklar från bilhallen vid leverans.

Oftast fylls tanken med 10-20 lit bränsle. Tom vattentank och en gasolflaska.
Har man då rätt vikt så blir det lättare att bedömma om bilen passar behovet.
Vi har bara köpt Adria via handlare så vi har ingen erfarenhet av någon annan bil.
Men där står det i handlingarna vikt i körbart skick ( tala med din säljare för exakt info)

Gå inte efter tjänstevikten i handlingarna...till den kommer allt lulllull som plockats på.
Ex väger ett Skandinavian editionpaket till Adria husbilar ca 160kg !!!
När vi köpte senaste bilen var tjänstevikt ca 3000kg och totalvikt 3500kg...
med alla paket och större motor kom bilen upp 3400kg + passagerare 75kg.
Kvar att lasta 25kg !!! Vi bytte då till ett större chassie 42H.

Skulle jag köpa en beg. bil eller bil i Tyskland kommer jag att kräva innehållsförteckning
lösa delar+ totalvikt vid leveranstillfället...går inte det söker jag vidare.

Kanske en av de viktigaste branchfrågorna både för handlare och försäkringsbolag.
Och den handlare som kan lämna en...
"Garanterad leveransvikt i körklart skick" har en stor stjärna i kanten.

Bosse
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Måste ge ett inlägg till idebatten om lastvikt.
Min FFB 660 är en bil med totalvikt på 3500 kg.Har endast en gång haft övrvikt.
vid resa till Kroattinen var bilen fullastad och en moped på 90 kilo bak. 60 kg för mycket.

Man får med mycket kläder mat, campingmöbler och cycklar på 400 kg.

Jägarn
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Ni som ska köpa HB, se till att ni har rejäl lastkapasitet. Ritva blev sjuk i cancer och måste ha med sig en permobil, denna väger 145 kg. Jag är väldigt nöjd med min lastvikt på 860 kg. Man vet aldrig vad framtiden för med sig. Ritva och jag har varit ute hela sommaren. Utan permobilen hade det varit ganska trist. Jag cyklar Ritva kör permobil Sigge, vår hund springer och liftar med Ritva när han blir trött.
Ha en bra dag Uno
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Måste ge ett inlägg till idebatten om lastvikt.
Min FFB 660 är en bil med totalvikt på 3500 kg.Har endast en gång haft övrvikt.
vid resa till Kroattinen var bilen fullastad och en moped på 90 kilo bak. 60 kg för mycket.

Man får med mycket kläder mat, campingmöbler och cycklar på 400 kg.

Jägarn

Har du vägt axeltrycket på bakaxeln när moppen är med?

Kan gissa att det kan va rejält överlast på den!!!!!!!!!

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Problemet ligger i att så få köper husbil i jämförelse med data, tv o.s.v.
Sedan så utgår gemene man att det är som vilket bilköp som helst, inte i sin vildaste fantasi tror man väl att en V70 inte skall få köras med hela familjen och semesterpackning.
För dom som köper en skåpbil däremot har ju mött på problemet och blivit mer vaksamma på lastvikten.
Att detta kommer upp till ytan hjälper ju alla parter att bli bättre , både köpare och säljare.

Även en V70 har en totalvikt och en lastvikt som inte får överskridas. Detta har många fått uppleva när de är på väg hem från bordershopen och blir tagna för överlast. Återigen så är det föraren som är skyldig att veta vad som gäller och rätta sig efter det. Skyll inte på någon annan sådant som du är skyldig att veta själv. Du kan inte skylla på handlaren när du blir stoppad av polisen. Hela debatten är snedvriden. Sedan kan man ju ha åsikter om det riktiga i att sälja bilar som inte går att använda. Det är dock ingen förmildrande omständighet. Föraren är ALLTID ansvarig. Trodde alla visste det
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Även en V70 har en totalvikt och en lastvikt som inte får överskridas. Detta har många fått uppleva när de är på väg hem från bordershopen och blir tagna för överlast. Återigen så är det föraren som är skyldig att veta vad som gäller och rätta sig efter det. Skyll inte på någon annan sådant som du är skyldig att veta själv. Du kan inte skylla på handlaren när du blir stoppad av polisen. Hela debatten är snedvriden. Sedan kan man ju ha åsikter om det riktiga i att sälja bilar som inte går att använda. Det är dock ingen förmildrande omständighet. Föraren är ALLTID ansvarig. Trodde alla visste det

Självklart har alltid föraren ansvar för fordonet ,jag belyste endast vad
jag trodde var orsaken till problemet.
Du menar att vi skall debattera föraransvaret i stället för hur korkat det
är att sälja oanvändbara produkter?
V70 klarar normal-last + 5 personer, rätt eller fel? (om volvo inte skulle klara detta skulle det inte sålts många kan jag lova).
Husbil på en tjänstevikt 3200kg och totalvikt på 3500kg.
Bältad för 4personer klarar normallast , rätt eller fel.
Det var i allafall det jag trodde tråden handlade om , inte förares brist på kunskap om skyldighet vid framförande.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

om det hade varit bedrägeri så hade ju saken varit klar för längesedan,,

som köpare kan man känna sej bedragen,,menmen,,det är ju bara ur eget synsätt,,

en försäljare väntar på frågor,,får han inte dom så är de ju inte hans fel,,

vad söker vi själva?? är vi representativa allihop?? ja tror inte detta,,köpte min från tyskland,,det första,,vad får jag lasta?? bra,,590kg,,jag klarar mej,,hade han sagt 800 kg,,då hade jag varit bedragen,,

tänk lite gubbar!!! annars en trevlig helg!!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Visst kan man lägga hela skulden på den som köper husbilen, men jag kan lova att inte många här inne vet vad sin personbil får lasta och det är ganska ointressant för man vet att man kan åka 4 i den eller t.o.m 5 om det behövs..

Köper man en husbil som tar ett visst antal ex, 4personer med lika många bäddar så tar man det som nybörjare också lika självklart att husbilen är godkänd för 4 personer. varför ska det annars finnas 4 bältade platser och 4 sovplatser..


Allt är inte svart eller vitt..
Vet folk som tagit någon annans pengar, men går helt straffbefriade allt handlar om hur man tar någons pengar, men stjäl du en bråkdel av dessa pengar på banken får du garanterat fängelse.. Bara för att någon lurar dig betyder det inte att det går att sätta personen bakom lås å bom men likväl är det ett bedrägeri i gråzonen där bedragarna huserar, varför skulle dom göra saker som var garanterat raka vägen in i fängelset..


Jag är ensam, men jag ska låta varje gång jag besöker en husbilshandlare och varna alla jag ser som tittar på husbilar, om alla gjorde det skulle snart branschen vara uppstädad. Jag ska TA Caravanhallen i Södertälje, dom kommer att känna igen mig det kan jag lova, framförallt när dom struntar i att svara på mina mail, då får vi ta det muntligt för någoting gör att dom själva tycker något är galet annars hade dom svarat..

Jag kan lätt satsa på informera deras kunder på vad dom ska tänka på, dom borde också tjäna på att få nöjda kunder eller sitter dom med ett antal miljoner i låst kapital på dåliga husbilar som dom själva måste bli av med först..

Jag anar att dom hoppas att detta ska rinna ut i sanden, men jag släpper inte det här och när dom inte svarar på mail är det som att lägga mer ved på brasan, jag kan ställa mig utanför deras grindar varenda helg i vår och dela ut varningslappar, stå med plakat så ska vi snart se hur länge dom orkar med, det slutar väll att dom fraktar sina dåliga husbilar till Haninge och säljer dom där...

Dom kommer undra varför jag jagar dom, mig har dom inte lurat och det är precis så branschen fungerar, dom lurar nya och nya hela tiden och alla känner skammen att jag borde ha kontrollerat detta osv...

Och mig kan dom inte kompensera med lite service eller reparationer eller ett bra inbytespris för jag har aldrig köpt någonting där och min bil är bra så jag behöver inte byta...

Nu kallar kudden och sen Eiffeltornet..
God natt..
 
F

F.d. 50266

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Hej,
Bra att detta ämne tas upp.
Åker själv Solifer action och får lasta 750 kg.
Hälsn
Milou:music-icon:
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Om det nu skulle vara så illa att jag har för liten lastförmåga finns det väl en annan möjlighet att åtgärda detta. Nästan alla får dra omkring 2000 kg, om man då skaffar dragkrok och hänger på en liten kärra, kan man då lagligt överföra lasten till denna? Eftersom jag inte är insatt finns det väl något som heter tågvikt, kan detta vara ett hinder?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Ett 750Kg släp får nog de flesta dra?!

Ett sk lätt släp är nog nödlösningen för de som blivit sittande med en omöjlig bil.
Det finns dock vissa nackdelar med den lösningen. Min bil skulle bli drygt 11m med ett släp av den typen så det är kanske tur att jag inte behöver gå på den nödlösningen.
Att koppla ett litet smalt släp på en stor husbil gör också troligen backning till en liten
mardröm då man inte ser en skymt av släpet i speglarna och backkameran normalt bara visar släpets framkant. En dubbellinskamera skulle kanske fungera men ändå...
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Ett sk lätt släp är nog nödlösningen för de som blivit sittande med en omöjlig bil.
Det finns dock vissa nackdelar med den lösningen. Min bil skulle bli drygt 11m med ett släp av den typen så det är kanske tur att jag inte behöver gå på den nödlösningen.
Att koppla ett litet smalt släp på en stor husbil gör också troligen backning till en liten
mardröm då man inte ser en skymt av släpet i speglarna och backkameran normalt bara visar släpets framkant. En dubbellinskamera skulle kanske fungera men ändå...

Skillnaden mot husvagn blir ju hårfin om man ska dra något efter sig :wub:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Skillnaden mot husvagn blir ju hårfin om man ska dra något efter sig :wub:
Helt rätt och husbilens största fördel (lättrörligheten) försvinner. Det blir ju ett ganska uselt husvagnståg.:mad: Om du sedan har en husbil byggd på Fiatdrivlina som jag och de flesta har så underlättas inte backningen direkt av en backväxel med förhög utväxling.
Att fickparkera det fordonståget är nog något jag skulle undvika trots nästan 25 år med husvagn. En riktig nödlösning:mad:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det är faktiskt inte alls så problematiskt att dra ett litet släp. Vi har ofta en eller två MC på släp med oss, och oftast märker man knappt att man drar på något. Om backkameran är monterad på taket ser man släpet bra i den, även när man backar. När sedan släpet börjar svänga dyker det upp i backspeglarna, och då blir det ju ännu enklare. Om släpet sedan är välbalanserat är det mycket lätt att koppla av och putta för hand t.ex. på en ställplats, för att ställa det vid sidan om bilen. Vårt ekipage blir ca 10m. :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Det är faktiskt inte alls så problematiskt att dra ett litet släp. Vi har ofta en eller två MC på släp med oss, och oftast märker man knappt att man drar på något. Om backkameran är monterad på taket ser man släpet bra i den, även när man backar. När sedan släpet börjar svänga dyker det upp i backspeglarna, och då blir det ju ännu enklare. Om släpet sedan är välbalanserat är det mycket lätt att koppla av och putta för hand t.ex. på en ställplats, för att ställa det vid sidan om bilen. Vårt ekipage blir ca 10m. :)
Låter intresant. Har du hittat något bra 750kg släp som tar två hojar, är välbalanserat och där det är någotsånär lätt att få upp och få fast hojarna hojarna Jag har tittat runt litet på nätet men inte funnit något bra. Jag skulle vilja ha hojarna lågt och inte uppe på ett flak.
 
Toppen