• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Jag hör till dem som blev medlem på detta eminenta forum ett år innan jag beställde min husbil för några år sedan. Hade kört mycket släp tidigare, både husvagn o hästtransport, så lastvikter var man ju bekant med. MEN trodde att man kunde lita på angiven lastvikt i pappren, det hette ju så fint "vikt i körklart skick". Det fick jag lära mig här att mycket vikt kunde tillkommit med olika paket och tillval. Att få upp ögonen för det är jag tacksam för! :bock:

Tittade på flera nyare beg.husbilar och knappt nån höll måttet viktmässigt, trots att jag bara sökte en HB m 2 långbäddar. Inte kul köpa husbil och sen måste man montera bort en massa utrustning. Nån säljare vägrade väga husbilen (ville väl inte veta antar jag, för i så fall hade denne varit tvungen upplysa en ev köpare), nån annan knorrade men gjorde det.

Slutade med att jag beställde en ny husbil ca 6,8m. Chansade på att den skulle klara sig på 3,5t, med option att säljaren ombesörjde uppvägning till 3.850kg om lastförmågan blev för liten. Med full 120-l diesel, full vatten o kylskåp + hund m foder o semesterpackning för några månader inkl cykel, markis 2 gas, 2 batteri o reservdäck har jag 150kg tillgodo. Nu är jag singel så det fungerar bra, men skulle jag skaffa en karl får han inte vara alltför tung om han vill ha med lite packning o cykel ;) Nä skämt åsido - då får jag väl slänga ut reservdäcket o fylla bara halva vattentanken :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Man behöver ju inte släpa på 120L diesel heller, för det mesta är det väl max ca 5 mil mellan tapparna. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Nej, men hur många behöver köra 100 mil utan att stanna? Samtidigt som man eventuellt har problem med lastvikten. och man behöver ju inte tanka för bara 5 mil varje gång? :wideeyed:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Har ett 42H heavy chassie får lasta upp till 4250kg så jag har inget problem med att lasta för mycket.
Men gjorde en utrensning av onödiga prylar (bra att ha prylar ) som vi åkt kring med
säkert en 50-100kg. Så tipset är åk inte med för mycket barlast.

Bosse
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Så sant. Man får en frisk chans att börja på att fylla upp en ny lastvikt. Om man sedan samtidigt bantar hårt kanske man klarar sig och kan behålla bilen utan lagbrott:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

De regler för vikter mm var då inte något som lärdes ut när jag för 42 år sedan tog mitt körkort. Att nu komma och tycka till om att vi borde gjort om vår körkortsutbildning för att undvika rent bedrägeri är nog bland det dummaste jag sett på länge.

Min första husbil var en sjumeters helintegrerad bil av känt fabrikat. Lacken blänkte och allt såg bra ut till vi lastade in allt vi behöver inkl oss själva.
Den vägde då 4400 kg om jag mins rätt (det var några år sedan) Totalvikten var 3850 och lastvikten 440 kg häpp. Den gick inte att väga upp mera så som husbil var den värdelös.

Det blev att byta in bilen hos en handlare och det gick bra. Jag borde kanske skämmas som sålde bilen vidare men hade inte råd att ta förlusten som en skrotning skulle inneburit. Trist att husbilshandlarna inte upplyser om detta men när de samtidigt har gården full av dyl bilar så kan man ju se ett visst samband

Du brukar ha bra synpunkter Bestliner men här håller jag inte helt med dig;
¤ Att du tog ditt körkort för 42 år sedan är ju ingen ursäkt för att nu inte veta vad som gäller! Varje körkortsinnehavare har under sitt körkortsinnehav en löpande skyldighet att hålla sig a'jour med nya körkortstypskrav/ändringar, det har alltid lärts ut. För att leva upp till det kravet behöver man inte ta om sitt befintliga körkort!
¤ Ditt (och ev andras) "vikts"-problem som du beskriver förstår jag tillfullo men inte varför du med den bakgrunden sätter dig till "doms" över Rusken. Du har själv i praktiken enl egen utsaga fört över bla dina ekonomiska problem på någon annan "ny och okunnig HB-människa" som kanske inte har din "vidsyn" att lösa sina problem - ja du bör absolut skämmas men det är ju samtidigt bra att påvisa hur verkligheten ser ut (en bra förutsättning för lösning).

Vad kan du (ni) som råkat ut för detta gjort/göra annorlunda? Kanske kontakta den nye ovetande köparen av din inbytta bil och informera honom om vad du vet om bilen, då får den ovetande nye köparen klarhet i sin "HB-affär" och sannolikt med dig som vittne kunna häva sitt "taskiga köp"!

Om så sker kan denna helsjuka marknad succesivt "förbättras" och kraven på säljarnas ärlighet betr viktsfakta ... därmed höjas.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Som vanligt kloka ord från dig Relax:). Jag borde givetvis vetat bättre och kollat mera så visst är ansvaret mitt men jag hävdar ändå att det inte borde säljas bilar med så låg lastvikt att de inte går att använda på vad jag ser som normalt sätt. Det kallar jag fortfarande för bedrägeri. Det säljs idag integerade bilar på ca 7,5 meter utrustade för vårt land utan att vara överspecade allt med en lastvikt på 170 kilo. Det är bedrägeri.
Att jag "lurade" en handlare att byta in bilen skäms jag litet för men är man i branchen så borde man veta bättre så jag lurade inte någon privatperson. Om sedan handlaren gör ett nytt bedrägeri igen så är det hans beslut och inget jag kan ta ansvar för. Vad jag reagerade på var bristen på sympati för de som nästan dagligen luras av den skumma hanteringen och de drabbade har min fulla sympati och jag försöker också informera i ämnet.:) Att idag försöka hjälpa den nuvarande ägaren av min gamla bil är en vacker tanke men tyvärr litet sent tänkt då det var fem år sedan jag bytte in den bilen. Den har nog troligen bytt ägare några gånger sedan dess och att väcka talan efter fem år är nog litet sent.
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Man behöver ju inte släpa på 120L diesel heller, för det mesta är det väl max ca 5 mil mellan tapparna. :)

JO! ;) 120-l tanken var det absolut bästa jag lade till på husbilen. Min bil klarar ju vikten. Skulle aldrig köpa en m mindre tank, den dag det är dags byta.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Till Caravanhallen i Södertälje..

Nu vill jag ha ett svar på vad ni gör för att sluta med bedrägeriet ang lastvikter på husbilar..
Några måste gå i bräschen och stoppa myglet annars kommer det fortsätta i all evinnerlighet..

Jag vet att ni säljer odugliga husbilar till ovetandes förstågångsköpare, ni har som ett exempel denna till salu..
Kabe Travelmaster 750 WT 3,0 l Långbäddar
700.000 kr
Regnr XDB322

5 Passagerare
Lastvikt 410kg

Skärpning nu, även ni vet att den bilen är obrukbar för 2 personer och fylld drivmedelstank, fylld färskvattentank och ett välfyllt kylskåp och jag kan lova att ni säljare kommer att säga åt mig att man kan åka 5 personer i bilen..
Jag kan avsätta varenda kväll i vår och alla helgerna på att gå runt och informera era kunder på vad dom ska tänka på ang lastvikter, jag kan t.o.m hjälpa till helt gratis..

Jag är heligt förbannad på detta lurendrejeri och någon måste sätta ner foten..

Vad har ni för åsikter och förslag på hur vi ska kunna lösa detta?
Med vänlig hälsning/ J

"Har skickat detta mail till dom,"

Dom har inte svarat, jag väntar en dag till sen skickar jag ett nytt mail och svarar dom inte på det åker jag ner till Caravanhallen och pratar med dom, tycker det är riktigt dålig stil att dom inte svara på detta mail och inte heller det förra som inte ens var någon anklagande..
För mig luktar det oseriöst...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

JO! ;) 120-l tanken var det absolut bästa jag lade till på husbilen. Min bil klarar ju vikten. Skulle aldrig köpa en m mindre tank, den dag det är dags byta.

Det blir inte billigare för att man tankar ofta, bara jobbigare:)
Jag hade helst velat ha en 100liters tank på vår bil.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

När jag gick igenom broshyrerna efter Elmiamässan konstaterade jag att flera husbilsmodeller hade 60 l bränsletank som standard. Allt för att få bättre lastvikt.

Leif
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

När jag gick igenom broshyrerna efter Elmiamässan konstaterade jag att flera husbilsmodeller hade 60 l bränsletank som standard. Allt för att få bättre lastvikt.

Leif
Där har vi ett trick till. De bilar som sedan packetutrustade dyker upp hos handlarena har säkert 90 eller 120 liters tank vilket käkar goda kilo:mad:
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Har läst nyligen att det är ett nytt EU direktiv på gång där tillverkarna måste ha så mycket lastvikt att bilen klarar det antal personer den är reggae för plus ett antal kilo packning per person. Detta kan kanske bli bra för framtiden har inte alla fakta riktigt, men det går säkert att googla fram.
Det tråkiga med dom nya intygen som tillverkarna lämnar vi Typning av fordon är att dessa inte går att ändra. Annars kunde man väga upp bilen till en högre totalvikt.
Ser att ni talar om tjänstevikten och totalvikt i olika länder. Det som är bra med Totalvikt som det är i våra grann länder är att överlast räknas på detta men i Svergie räknas det på lastvikt vilket blir mycket dyrare i böter.
Kjelle
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vill bara förklar detta med ett enkelt räkne ex.
Om vi har en bil med 5000 kg totalvik och en last vikt på 100 kg och lastar 150 kg då är det överlast med
50 procent.
Men om man räknar på totalvikt på 5000 kg och har 50 kg för mycket då är det bara
1 procent överlast.
Ser kanske konstigt ut men det blir stor skillnad.
Kjelle
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Ett bra ämne chippen har tagit upp.

Det här ämnet tangerar flera saker.

1. Problemet tillverkarna har att utrusta bilarna till kunderna inom laglig vikt.
2. Försäljningsmetoder där säljarna döljer eller "pratar" bort lastvikten.
3. Lastvikten är grund till den överviktsberäkning polisen gör istället för totalvikten som i övriga europa. Vilket gör att vi med lite oförstånd riskerar körkortet på väg hem efter stop på Bordershop.

1. Det här är svårt att göra något åt. Det är kunderna som efterfrågar bil/utrustning. Finns det köpare finns det tillverkare.
2. Det här är det Chippen sätter tummen på (BRAVO). Oseriösa försäljare påhejade av generalagenter och säljmål. Synd att vi är så liten grupp.

Andra produkter. Typ:
Kylskåp: Energiklass
Personbilar: BRF har självsanering och välreglerad konsumentmarknad. Långa garantitider och garantisystem.
Telefonförsäljning: Nixregister, Ångervecka
Vi har konsumentvägledare i kommunerna. Vi har allmänna reklamationsnämnden m.m.. Myndigheterna vet att säljare försöker pracka på dyrare, sämre kvalitet, ofullständiga uppgifter. Det ända en säljare vill är att avsluta ett kontrakt och få sin inkomst.

Om vi öppnar ögonen som konsumenter och på myndigheterna på flera av våra problem inom husbilsvärlden låg lastvikt, snäva garantier och få garantiställen på bodelen. Finns det nog chans till självsanering inom branschen, samt att myndigheterna skulle nog vilja att öka tryggheten för konsumenterna.

Kanske någon konsumentförening, varför inte HBK kunde göra en märkeslista över olika modeller och vad de kan prestera.
ex:
Pössl Rodcruiser 2013 totalvikt 3500 kg lastvikt 550 kg
Vatten 111 l 111 kg
Bränsletank 120 l 120kg
Markis 20 kg
2 pers 150kg
2 gasoltuber 42 kg
Husgeråd 20 kg
Normal packning Verktyg/ombyten/campingtillbehör 30 kg
2 cyklar 48 kg

Totalt vid normalt användande: 541 kg
Varning bilen är registrerad för fyra passagerare om fler än två passagerare ska medfölja kan man inte använda bilen normalt.
Modellen har även haft problem med att övre kylskåpsgallret ramlar bort.


Ta inte siffrorna så noga de har jag bara hittat på. Men själva tanken att ha en lista på nätet som konsumenter kunde titta på före köp är ingen dum idé. Det skulle nog ganska snart få säljarna på plats. Kanske säljarna får sig en tankeställare när dom säljer extra batterier, paraboler, större bränsletankar m.m..

"Ett bra köp för 2 pers för normalt användande" Skulle vara kul om någon har kraften att värdera olika husbilsmodeller med objektiva kriterier.

Eftersom vi har varit så liten köpgrupp har det tidigare inte varit så stort problem.

Men följderna är ju katastrofala. Man säljer villan och beställer en husbil för 700000 och uppåt. Man blir lovad leverans till maj, men bilen kommer i augusti efter sommaren. Säljaren föreslår att man kan ha tv/parabol, extra batteri, markis, större tank, gasolgrill, elverk, bränslecell, solceller, inverter, m.m.. Glad för alla förslag och stadd i kassan efter husförsäljningen lägger man ytterligare 100000 kr på sin pensionärsfrihet/dröm.

Går grejerna i husdelen sönder är man i stort hänvisad till försäljningsstället oavsett vart man befinner sig. Vinkar polisen in bilen och det är överlast är det förutom böter bara att lasta ur för att få köra vidare. Det värsta av allt man skulle fått bilen före semestern men fick den levererad efter och har ingen chans att häva köpeavtalet.

Konsumentskydd vore på sin plats.
1112062_520_292.jpg


3. Lastvikten. HBK fick i uppdrag att ta upp frågan med myndigheter för 1 1/2 år sedan vilket man har gjort, men utan resultat. Vi har ett stort problem med att Sverige haltar i lagstiftningen jämfört med övriga Europa. Om övriga Europa hade samma regler som Sverige skulle nog tillverkarna vara försiktigare med vikterna.

Nu är det inte så. Sverige är en liten marknad totalt. Sverige måste harmonisera sin lagstiftning med övervikt till Europa. Husbilsorganisationerna måste trycka på här.

Tack! Chippen du behövs.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Är detta tillämpligt för detta problem?

Konsumetköplagen;

Konsumentköplag (1990:932)
Mina fetmarkeringar

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Ett mycket bra inlägg av SirMcLain. Ett av de bättre och klokare jag läst på länge.:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Bedrägerier i miljardklassen varje år..

Vi funderar på att sälja våran husbil!
Då kommer spekulanterna (om det blir nån) att få se vågpapper!
Blir det en riktig köpare så kommer vi att ta med den till en krönt våg så att de med egna ögon får se vad som gäller!

Får så skulle jag själv kräva att bli behandlad!

Så skulle handlarna också göra, men då kanske de blev ståendes med stora lager.......
 
Toppen