• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batteriladdare Biltema?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag kan inte minnas att jag haft någon laddare med val som inte haft minne på väljaren, misstänker att det är ovanligt idag.

Instämmer med Morris, tänk på att Biltema's laddare ovan inte underhållsladdar när den är klar med absorptionsfasen.

Morris

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Jag kan inte minnas att jag haft någon laddare med val som inte haft minne på väljaren, misstänker att det är ovanligt idag.

Instämmer med Morris, tänk på att Biltema's laddare ovan inte underhållsladdar när den är klar med absorptionsfasen.
Jag kikade på weben, Biltema hävdar att den ska underhållsladda men det gör då inte min i varje fall.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag kikade på weben, Biltema hävdar att den ska underhållsladda men det gör då inte min i varje fall.
Inte min heller, dev visar 12,7V efter avslutad laddcykel, var nyss förbi garaget och startade om min som sitter kopplad på startbatteriet i husbilen.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Har den fläkt eller är den fläktlös?
Den låter när den laddar, men om det är fläkten som låter vet jag inte, eller om det finns fläkt i den,
Underhållsladdning vet jag inte om det är, har bara sett att den stannat och visar typ 12.8 volt
om den sen skulle starta igen om spänningen skulle sjunka vet jag inte,
Jag tar lös den när den laddat färdigt

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min Biltema-laddare sitter kopplad på startbatteriet hela vintern, min DC-DC laddare vaknar när spänningen stiger och börjar då även ladda bobatteriet, dock hinner aldrig bobatteriet bli fulladdat då laddcykeln i Biltema's laddare har alldeles för kort laddcykel i tid. (har iofs inte testat Litium-läget som troligen laddar upp till 14,6V).
Men jag är ju regelbundet i garaget och då startar jag om Biltema-laddaren, så det funkar för mej, ska man lämna laddaren en längre tid skulle jag välja en som även har underhållsladdning.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, jag har nog tre st. liggandes i garaget med inställningar som inte startar om där de stängdes av, men en stor är trasig och startar nu inte alls ens med tryck på knapparna fast den inte ät stendöd... och två mindre med svag laddning, men de använder/ använde jag bara för en uppladdning av lösa batterier och själva laddfunktionen verkade helt ok. på dem.

Jag bara funderade på Biltemaladdaren som inte startar upp underhållsladdning om man står still länge. Innebär det också att den inte startar om själv om man står på en ställplats länge och kanske kopplar in något som tar rätt mycket ström i t. ex. cigguttaget och drar ur batteriet med åtskilliga Amp. så det sjunker rejält. Det är ju inte heller så bra om man inte alls tänker på det, och särskilt inte om det står att den underhållsladdar, för underhållsladdning kan ju innebära att mer laddning än att bara ev. en svagare spänning som ligger på efter laddcykeln behövs om förbrukning sker, särskilt på ett bobatteri om den stora laddaren är likadan ?? och inte startar om efter att den blivit klar en gång första natten av en tredagarsvistelse.

En sådan kan ju nästan luras mer än en som inte startar om när man stoppar i 230V sladden. Men om den inte startar då, så startar den förmodligen inte heller om när den har blivit klar en gång.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag bara funderade på Biltemaladdaren som inte startar upp underhållsladdning om man står still länge. Innebär det också att den inte startar om själv om man står på en ställplats länge och kanske kopplar in något som tar rätt mycket ström i t. ex. cigguttaget och drar ur batteriet med åtskilliga Amp. så det sjunker rejält. Det är ju inte heller så bra om man inte alls tänker på det, och särskilt inte om det står att den underhållsladdar, för underhållsladdning kan ju innebära att mer laddning än att bara ev. en svagare spänning som ligger på efter laddcykeln behövs om förbrukning sker, särskilt på ett bobatteri om den stora laddaren är likadan ?? och inte startar om efter att den blivit klar en gång första natten av en tredagarsvistelse.

En sådan kan ju nästan luras mer än en som inte startar om när man stoppar i 230V sladden. Men om den inte startar då, så startar den förmodligen inte heller om när den har blivit klar en gång.

M.v.h. JANKRO.

Ingen aning faktiskt, det borde nog testas att genom att belasta ett batteri där biltemas laddare gått klart laddcykeln men fortfarande är ansluten.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag funderar på att installera en fast ansluten liten laddare till startbatteriet enbart, den stora bodelsladdaren laddar visserligen med ett par ampere, men den följer laddcykel för bodelen så när det batteriet är fullt så övergår den till underhållsladdning även på startbatteriet.
Har en bil med smartgenerator och jag ser att den i stort sett aldrig laddar startbatteriet fullt, så toppladdning behövs,vad väljer man för laddare 4-5A? spelar det någon roll att laddning tidvis kommer från bodelsladdaren också? dessutom är det olika typ av batterier litium/AGM

Toppen