• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Batteriet?

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Hej på er kunniga. Jag testar här innan jag gör något mer åt saken. Har en Ford Transit MK2 -07 och husbilen är Hobby. Har två startbatterier under förarstolen och bilen har blivit svårstartad. Började redan förra sommaren. Precis som batteristyrkan räcker inte till. Startar alltid men det låter som det är det sista det gör i startögonblicket. Nu är frågan om den ena batteriet är på väg att ge upp? Har en solcell på taket och förmodligen laddar den startbatteriet med. Mätte nu batterierna och den första har jag 14.10 när motor är inte igång men solen lyser. Den andra har bara 12.67 och bilen inte igång.

IMG_2536.jpeg IMG_2537.jpeg

Samma siffror när jag tog ut den ”dåliga”. Dessutom får jag inget ström när jag mäter den ”dåliga” batteriets kabelskon som den är. Men 14.10 på den andra med liknande situation. Är det något som är fel här? Isåfall vad? Batterierna snart 3 år gamla så garantin gäller. Tacksam för svaren…

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag inte detaljstuderat Ford Transit, men att de med flera har dubbla startbatterier vet jag.
Däremot kan jag inte se hur de är anslutna.
Det är viktigt att diagonalansluta parallellkopplade batterier, annars kommer det ena "alltid" att ge upp före det andra, vet dock inte hur Ford har löst detta.
Tveksamt om det är lämpligt i det här fallet, om det stämmer som jag tror, är det ett start- och ett bodelsbatteri som hanteras av originalbilen. det känns närmast som att man först måste sätta sig in i de befintliga elkopplingarna i bilen och sedan rensa upp.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall det funkar att koppla som jag beskrev i din Transit har jag ingen aning om, man måste sätta sig in i hur det är kopplat, samt ev. olika funktioner på batterierna, och det är inte helt lätt utan elschema.
Jag har också dubbla batterier i min vardagsbil, och har ännu inte listat ut hur de är kopplade, efter 9år bytte jag ut dem mot nya i höstas, då var båda lika dåliga så de verkar laddas/urladdas jämnt sinsemellan.

En Ford-verkstad borde kunna reda ut hur dina är kopplade.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Hur menar du nu....diagonalansluta parallellkopplade batterier.....Kan du rita den så man ser hur man skulle koppla detta då tack?
Plus till plus och minus till minus mellan batterierna. Ta sedan plus från det ena och minus från det andra (tredje) batteriet till förbrukarna. Men detta bara om båda är antingen start- eller förbrukningsbatterier.

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Plus till plus och minus till minus mellan batterierna. Ta sedan plus från det ena och minus från det andra (tredje) batteriet till förbrukarna. Men detta bara om båda är antingen start- eller förbrukningsbatterier.
Jag får undersöka först hur dom är kopplade från fabriken.. Annars får det bli som det var med en ny batteri istället för den som är kass. Håll 3 år iaf så det kan ju inte vara helt åt skogen.
Tack alla för tipsen och hjälpen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsa, ytterst tveksamt att det är originalkopplat i alla fall inte från Fordfabriken och knappast ens från en husbilstillverkare. De röda pluskablarna är ju en riktig härva med olika klämning på kabelskorna synliga koppartrådar och den övre vänstra kabeln ser ut som en sådandär med halvgenomskinligt hölje så man ser koppartrådarna, och de brukar bara användas när man installerar stereoanläggningar på ett "snyggt" sätt och inte av varken Ford eller husbilstillverkare.
Däremot så ser ju minusanslutningarna ut att vara original.
Som flera redan påpekat, du måste reda ut härvan och hur det är kopplat innan du stoppar in nya batterier på vinst eller förlust utan att veta vart de är kopplade.

Hänger två pararellkopplade batterier samman med grova kablar och de visar olika spänning om man mäter över polerna så hänger de inte samman.... av någon anledning.

Dessutom är det ju inte toppen om ett startbatteri hamnar som bobatteri/fritidsbatteri eller om ett bobatteri/fritidsbatteri hamnar som startbatteri.
Jag röstar :) för en rejäl koll på hur det verkligen är kopplat och när och med vad de olika batterierna laddas, generator, solpanel, 230V battetiladdaren.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag tror att du har ett skiljerelä mellan batterierna som är spänningsstyrt.
Förmodligen (D)VSR eller Victron eller liknande.
Om du startar bilen så kommer de att visa samma spänning när startbatteriet har nått satt spänningsgräns. Runt 13 V. Fungerar även som batterifrånskiljare när spänningen sjunker på bodelsbatteriet för att det ska vara kräm kvar i startbatteriet.
Inget konstigt alls, så gjorde man förr när allt var mycket enklare.
3 år skall du vara nöjd med. Byt båda till samma sort om du byter. Om det behövs vill säga, gör ett batteritest först med fulladdat batteri.
Idag finns bättre och dyrare installationer men ofta styr "villhöver" och inte behovet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej på er kunniga. Jag testar här innan jag gör något mer åt saken. Har en Ford Transit MK2 -07 och husbilen är Hobby. Har två startbatterier under förarstolen och bilen har blivit svårstartad. Började redan förra sommaren. Precis som batteristyrkan räcker inte till. Startar alltid men det låter som det är det sista det gör i startögonblicket. Nu är frågan om den ena batteriet är på väg att ge upp? Har en solcell på taket och förmodligen laddar den startbatteriet med. Mätte nu batterierna och den första har jag 14.10 när motor är inte igång men solen lyser. Den andra har bara 12.67 och bilen inte igång. Visa bilaga 238496Visa bilaga 238497Samma siffror när jag tog ut den ”dåliga”. Dessutom får jag inget ström när jag mäter den ”dåliga” batteriets kabelskon som den är. Men 14.10 på den andra med liknande situation. Är det något som är fel här? Isåfall vad? Batterierna snart 3 år gamla så garantin gäller. Tacksam för svaren…

Har din Hobby bobatterier placerade någon annanstans i husbilen?

Det känns märkligt ifall Hobby skulle kopplat in ena startbatteriet till bodelen då dessa batterier inte klarar sådan typ av urladdning.

Här är en helt annan bild på startbatterierna i en Transit, och så kanske det borde sett ut i din också (?)

ford transit.jpg

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej på er kunniga. Jag testar här innan jag gör något mer åt saken. Har en Ford Transit MK2 -07 och husbilen är Hobby. Har två startbatterier under förarstolen och bilen har blivit svårstartad. Började redan förra sommaren. Precis som batteristyrkan räcker inte till. Startar alltid men det låter som det är det sista det gör i startögonblicket. Nu är frågan om den ena batteriet är på väg att ge upp? Har en solcell på taket och förmodligen laddar den startbatteriet med. Mätte nu batterierna och den första har jag 14.10 när motor är inte igång men solen lyser. Den andra har bara 12.67 och bilen inte igång.

Visa bilaga 238496 Visa bilaga 238497

Samma siffror när jag tog ut den ”dåliga”. Dessutom får jag inget ström när jag mäter den ”dåliga” batteriets kabelskon som den är. Men 14.10 på den andra med liknande situation. Är det något som är fel här? Isåfall vad? Batterierna snart 3 år gamla så garantin gäller. Tacksam för svaren…
Hur många batterier har du? Du skriver att du har 2 startbatt ,Hur många bodelsbatt har du? Eller är det som är på bilden ett start och ett bodel.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025

Hej igen Jag tror att det som är 14 volt är förmodligen bodelbatt som laddas via solcell, det andra är startbatt, kan det vara så?

Toppen