• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Batteriet?

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Hej på er kunniga. Jag testar här innan jag gör något mer åt saken. Har en Ford Transit MK2 -07 och husbilen är Hobby. Har två startbatterier under förarstolen och bilen har blivit svårstartad. Började redan förra sommaren. Precis som batteristyrkan räcker inte till. Startar alltid men det låter som det är det sista det gör i startögonblicket. Nu är frågan om den ena batteriet är på väg att ge upp? Har en solcell på taket och förmodligen laddar den startbatteriet med. Mätte nu batterierna och den första har jag 14.10 när motor är inte igång men solen lyser. Den andra har bara 12.67 och bilen inte igång. IMG_2536.jpegIMG_2537.jpegSamma siffror när jag tog ut den ”dåliga”. Dessutom får jag inget ström när jag mäter den ”dåliga” batteriets kabelskon som den är. Men 14.10 på den andra med liknande situation. Är det något som är fel här? Isåfall vad? Batterierna snart 3 år gamla så garantin gäller. Tacksam för svaren…

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag inte detaljstuderat Ford Transit, men att de med flera har dubbla startbatterier vet jag.
Däremot kan jag inte se hur de är anslutna.
Det är viktigt att diagonalansluta parallellkopplade batterier, annars kommer det ena "alltid" att ge upp före det andra, vet dock inte hur Ford har löst detta.
Tveksamt om det är lämpligt i det här fallet, om det stämmer som jag tror, är det ett start- och ett bodelsbatteri som hanteras av originalbilen. det känns närmast som att man först måste sätta sig in i de befintliga elkopplingarna i bilen och sedan rensa upp.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall det funkar att koppla som jag beskrev i din Transit har jag ingen aning om, man måste sätta sig in i hur det är kopplat, samt ev. olika funktioner på batterierna, och det är inte helt lätt utan elschema.
Jag har också dubbla batterier i min vardagsbil, och har ännu inte listat ut hur de är kopplade, efter 9år bytte jag ut dem mot nya i höstas, då var båda lika dåliga så de verkar laddas/urladdas jämnt sinsemellan.

En Ford-verkstad borde kunna reda ut hur dina är kopplade.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Hur menar du nu....diagonalansluta parallellkopplade batterier.....Kan du rita den så man ser hur man skulle koppla detta då tack?
Plus till plus och minus till minus mellan batterierna. Ta sedan plus från det ena och minus från det andra (tredje) batteriet till förbrukarna. Men detta bara om båda är antingen start- eller förbrukningsbatterier.

Jocke56

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2026
Plus till plus och minus till minus mellan batterierna. Ta sedan plus från det ena och minus från det andra (tredje) batteriet till förbrukarna. Men detta bara om båda är antingen start- eller förbrukningsbatterier.
Jag får undersöka först hur dom är kopplade från fabriken.. Annars får det bli som det var med en ny batteri istället för den som är kass. Håll 3 år iaf så det kan ju inte vara helt åt skogen.
Tack alla för tipsen och hjälpen

Toppen