• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteridriven router

F

F.d. 50078

Guest
Sv: Batteridriven router

Jag har provat ett halvdussin som funkade så där!
Det var först när jag skaffade E5776 som jag blev nöjd, funkar i minst 7 timmar per laddning och kan tas med i fickan. Extraantenner överflödiga!
82254d1393873642-image.jpg

Verkar ju klart intressant ! Undrar om nanosim funkar? MVH Brusen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Stort tack till er som svarat. Man hänger inte riktigt med längre när det gäller
Alla nymodigheter inom it. (Det var klart lättare när man jobbade)
Verkar som valet står mellan Dovado Go och Huawei E5776. Den senare ca dubbelt så dyr. Den har tydligen ingen USB. Sätter man i SIM kortet direkt i den
Eller hur fungerar det. är det värt att betala dubbelt för denna. Har den bättre
Prestanda. Innehåller Huawei även själva modemet.
Håkan

Du får den på köpet om du kan acceptera ett 2 års avtal med Telia och en kostnad på 99:-/månaden inkl 10 gig och då även tillgång till Telias Homerun ställen .
Allt enligt reklamen/erbjudande jag länkade till innan : Telia Bredband överallt - Abonnemang & kontantkort - Bredband - Privat - Telia.se
Vi har föregångaren och är mycket nöjda med hastighet och tillgänglighet ,det sitter batteri i den samt simkortshållare har även sett ett fack för minneskort vad man nu skall med det till samt uttag för extern antenn .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Batteridriven router

10 GB räcker inte långt om man vill koppla upp sig med diverse datorer, telefoner, plattor, skrivare m.m.

Jag har 80 GB/månad för 175:- som även det är knappt tilltaget.
Huawei E5776 ingår i priset hos Tre. Priset är förhandlingsbart.
En bra sak är att det laddningsbara batteriet klarar 6-7 timmar och att routern kan tas med i fickan om så behövs.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Oj då är jag en småförbrukare men å andra sidan är vi bara ute på helgerna samt streamar ingen musik från Spotify eller spelar , tror jag nuttjade 2,5 gig en månad .

I telefonen räcker 3 gig en månad .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteridriven router

Om en ikke streamer TV-programmer så holder 10 GB bra for et par personer. Streaming av HD-TV og 100 GB holder noen få dager.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Har denna Dovado Go 3G/4G-router och är nöjd(har inte provat någon annan)usb sticka med extern anten ingång,anten på taket ger bra motagning,även när mobilen ej har täckning så har ja täckning med dovado+extern anten
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

E5776 är jag sugen på. Hittade denna med 2 antenningångar men bara 6 tim batteritid. 300 tim stand by. Huawei E5372 4G-router olåst . Flera antenner jag hittat på nätet har ju 2 kablar in för bästa resultat. Vi står ofta på ganska oländiga ställen långt från civilisationen och har nu sällan mottagning på mobilerna vi har. Inbillar mig att en riktigt bra antenn gör att vi har kontakt via internet ( Face time, Skype m fl) och då verkar det som om man behöver modem/router med 2 ingångar för antenn. Är det någon som har erfarenhet av E5372?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Ja, har den en microUSB för spänningsmatningen är det självklart så, har inte läst så långt än.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Såg att även Dustin HUAWEI E5372 4G ROUTER - OLÃ…ST | Dustinhome.se har den och då står det så här: Upp till 10 st enheter via WLAN och 1 st dator via USB kan använda routerns mobila bredband samtidigt. Routern kan även ställas in att automatiskt dela ut ett annat WLAN till flera enheter vilket kan vara praktiskt för att dra ner dataförbrukningen på abonnemanget samt i sammanhang där man normalt sett bara kan koppla upp en enhet mot internet (t.ex vissa hotell).
Måste ju vara perfekt om den kan välja att ansluta sig till ett annat Wlan om det finns tillgängligt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Batteridriven router

Jag tror att de flesta WiFi kopplar upp mot macadress. I varje fall på de campingar som tar betalt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteridriven router

Ja og da blir det her mac adressen til routeren! Genial liten boks!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Batteridriven router

Knut eftersom jag litar på ditt kunnande om datorer. Men hur ska den kunna logga in. Det gör man ju oftast via en browser. Detta skulle lösa många problem om det är sant att man kan dela på en betald wifi...

Någon som provat?


Kollade på Dustin

Routern kan även ställas in att automatiskt dela ut ett annat WLAN till flera enheter vilket kan vara praktiskt för att dra ner dataförbrukningen på abonnemanget samt i sammanhang där man normalt sett bara kan koppla upp en enhet mot internet (t.ex vissa hotell)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteridriven router

Har eksperimentert litt med dette for en tid tilbake, men med 2 routere back to back. Den ene koblet til et nett med "standard" webpålogging og den andre delte ut dette nettet, fra en pc på baksiden brukte jeg webpåloggingen og de andre kunne så benytte forbindelsen helt uten at leverandøren kunne se at det var flere enheter involvert. Min "løsning" ble benyttet på Campingen i Bolnuevo i 2005.

Funksjonen finnes også i Windows-7 ( for XP trengte en å laste inn endel ekstra - Vista brukte jeg aldri ). En kan og legge inn firmware for en slik funksjon på endel routere.

Det å ha dette som standard en liten boks er direkte genialt.

Grunnen til at det fungerer er at routeren skjuler alle enheter på lan-siden fra forbindelsen på wan siden - all forbindelse ser ut til å komme fra routeren.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Batteridriven router

Tack för det. Beställt och klart.

Artikelnr. Benämning Best. antal Restn. antal à pris Radtotal
5010610522 HUAWEI 4G E398 ANTENNA ADAPTER WITH SMA-FEMALE
Recensera 2 0 74,61 149,22

5010657070 POYNTING PANELANTENNA XPOL MIMO 9 DBI 650-2700 MHZ
Recensera 1 0 1 102,82 1 102,82

5010779640 HUAWEI E5372 4G ROUTER - UNLOCKED
Recensera 1 0 1 146,96 1 146,96
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Sir McLain, Var köpte du dessa artiklar till det priset. Tänker också beställa. Är priserna exkl moms?
 
Toppen