• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteridriven router

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Tänker skaffa en batteridriven router (laddningsbara via 12 voltsuttag) för husbilen. Har internetmodem på USB sticka från operatören tre. Någon som kan rekomendera vad jag skall välja. Verkar vara stora prisskillnader (500-2000 kr).
Jag är lite novis på området. Vad skiljer dem åt?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Batteridriven router

Tänker skaffa en batteridriven router (laddningsbara via 12 voltsuttag) för husbilen. Har internetmodem på USB sticka från operatören tre. Någon som kan rekomendera vad jag skall välja. Verkar vara stora prisskillnader (500-2000 kr).
Jag är lite novis på området. Vad skiljer dem åt?

Säkert hastigheten och finesser.

Köp så billigt som möjligt. Kolla att du kan ha en extern antenn som du kan sätta på taket och att den klarar 4 g.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Batteridriven router

Vi har föregångaren till denna och mycket nöjda.
Huawei E5776

image.jpg
 
J

Johank

Guest
Sv: Batteridriven router

Fristående routrar är bättre för då kan de placeras där det är bäst mottagning:yes:
Trist att behöva sitta på taket med datorn bara för att man har en dongel:twitcy:
En variant där flera kan koppla upp sig mot samma punkt (wi-fi) är ju det bästa i smartphone och "padda" tider.
Blir totalekonomiskt det bästa.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Hej köpt Tele2s 4G kontantrouter. Den går på 12V via transformator, så skaffat en flervoltsadapter för cigguttaget och satt lämpligt uttag för routeringång, storlek och plus, minus på rätt ställe. Mycket nöjd, kostade 495 och inget abonnemang. //Fast ser nu att du redan har abonnemang så lite fel svar...//

Med vänlig hälsning Marita
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Netonnet Dovado Tiny
Liten, stark och snabb router via USB!
Dovado TRN-EU Art.nr: 158948

Mycket omtyckt router. Finns 12 V kabel, liten o smidig.
USB in för din 3Dong. Ut finns Wifi samt RJ45 för TP kabel.
Wi-fi antenn som kan kopplas ur för ev. extern antenn. (Tveksamt i en husbil)

Om din 3dong har ett uttag för yttre antenn så har du möjlighet att förbättra din GSM signal.

Det finns många olika routrar men jag tror inte det går att hitta en missnöjd Tiny användare, 699:-, hälsar Björn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Batteridriven router

Vi har föregångaren till denna och mycket nöjda.
Huawei E5776

Jag har provat ett halvdussin som funkade så där!
Det var först när jag skaffade E5776 som jag blev nöjd, funkar i minst 7 timmar per laddning och kan tas med i fickan. Extraantenner överflödiga!
82254d1393873642-image.jpg
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Batteridriven router

Vi har också Huawei E5776 och Telia som operatör.
Vi är jättenöjda med den. Funkar alldeles utmärkt.
Liten i storlek gör att man alltid kan ha den med sig.
Vi ger den mycket högt betyg.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Stort tack till er som svarat. Man hänger inte riktigt med längre när det gäller
Alla nymodigheter inom it. (Det var klart lättare när man jobbade)
Verkar som valet står mellan Dovado Go och Huawei E5776. Den senare ca dubbelt så dyr. Den har tydligen ingen USB. Sätter man i SIM kortet direkt i den
Eller hur fungerar det. är det värt att betala dubbelt för denna. Har den bättre
Prestanda. Innehåller Huawei även själva modemet.
Håkan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Kjell o Co. Säljer Dovado Tiny nu för 499:- (+12V kabel)
Sätt ditt befintliga modem i USB kontakten, vänta tills det blinkat färdigt, klart.

E5776 är både modem/router, smidigare men oxå mer begränsat. Kanske räcker det utmärkt för dig. Bara nöjda användare ser det ut som.

Tiny är att föredra om du vill ha en fönster eller takantenn på modemsidan. Modemen brukar ha en pyttekontakt för yttre antenn att användas vid svag GSM signal. Tiny har även flera roliga uttag/möjligheter men du kanske inte behöver dom? Mycket goda recensioner har den oxå. Hälsar Björn
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Huawei (se inlägg 3 o 8) har uttag för extern antenn. Detta rekommenderas.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Batteridriven router

Det som efterfrågades av trådskaparen var en batteridriven och då utgår jag ifrån att batteriet skall sitta i routern, nåväl jag har även en Dovodo som jag inte använder eftersom jag tycker att Huawei E5776 fungerar bättre, samt att man kan ha den i fickan och sätta sig var som helst.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Finns det inget inbyggt batteri i Dorado. Laddningsbart. Sätter man i sitt Sim kort i Huawei.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Rätt,
Dovado Tiny kräver extern strömkälla. Mest möjligheter.
5776an är både modem o router, En liten lucka finns för SIM kortet, inga sladdar, klart smidigast.
Hälsar Björn
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Dovado har sin Go modell. Den har inbyggtbatteri och använder valfri USB dongel.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Är det lika bra mottagning på routern som en normal mobiltelefon. Har samma operatör för båda. Dvs om mobilen har täckning bör väl även modemet i routern ha det eller?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteridriven router

Ja, normalt följs dom åt.
Men det kan skilja på mobilens telefoni och routerns (modemets) datatrafik men normalt följs dom åt. Dock kan det skilja väldigt mycket på signalstyrkan på olika platser inne i en husbil. Bara mindre ändringar inne/ute kan ge stora skillnader. Hälsar Björn
 
Senast ändrad:
Toppen