• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteridrift

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Jag har köpt en ny Dethleffs husbil med solpaneler, men blir inte klok på batteri driften vi har varit ute 4 resor nu o likadant blir det varje gång, vi startar med fulladdat batteri o efter 3 tim TV o en natt så larmar det för mindre än 25 % kvar i batteriet, drar TVn så mycket eller ? kommer ihåg när jag köpte den då sa försäljaren att jag kunde köra TVn i 36 tim på ett 75 ampere batteri (teoretiskt) nu har jag 95 ampere i batteriet. Jag kör elverk för att kunna titta på TV dag 2 Någon som har en bra förklaring ?

mvh Bosse
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Ser att du har en Hobby!
Hade själv en Hobby 750-03 levererad till mig i april 2003! Vid lev var bodelsbatteriet redan "utslaget" det tog inte laddning under körning hem ... !
Orsak när bilen utrustades hos leverantören före leverans "glömde man" att stänga av bodelselen batteriet blev tomt och förstört i kylan (batterier spec gel tål inte att stå urladdade).

För att göra en lång historia kort leverantören lämnade under 2 års tid ut totalt 9 bodelsbatterier och 4 motorbatterier - ingen koll (kompetens) på vad de lämnade ut, "troligen sådant som redan cirkulerat .... "!

Först när jag efter drygt 1 år insåg att "leverantören" def inte hade de kunskaper som han borde ha, så jag löste själv elproblemen; usla och felaktiga batterier, tom startbatterier för bodelen ... det fanns inget misstag som leverantören inte lyckades göra!

Med 2 st nya Exide Gel 80Ah (färska och tidigare ouppackade) och med bifogade bruksanvisningar så löste sig alla mina elproblem på en gång. Dessa batterier satt sedan i min bil i 5år och fungerade perfekt, även då jag sålde bilen sommaren -2010 (= laddade kontrollerat fullt).

Betr vad du hört om Gel batterier så bör de betraktas som de "skrönor" som de är. Troligen beroende på att användarna inte fått färska/oförstörda batterier eller själva inte gjort klart för sig vad man har för elbehov resp hur det elen med batterier fungerar. Olika typer av batterier har olika egenskaper och begränsningar i användningen som man måste känna och ta hänsyn till. Det finns inget batteri som löser alla problem - användaren måste skaffa sig egna insikter, det finns tyvärr inga lätta genvägar (däremot dyra)!

Eftersom det första batteriet var så dåligt och bilen vi köpte var en 08 som levererades i feb 09 misstänkte jag att batteriet stått tomt, just som du också misstänkte. Jag åkte tillbaka efter min mätning och klagade till verkmästaren men fick svaret att batterier sällan ger nominell effekt. Fick inget nytt batteri.

Efter ett tag surnade jag till,åkte tillbaka och bad att få träffa chefen för företaget. Fick nu ett nytt batterie om jag lovade att montera det själv!! Det var bättre och jag tycker att jag fått igång det ännu lite bättre.

Men kan det vara så illa att det jag fick också var begagnat och illa skött, det var inte alls förpackat, det har jag faktiskt inte ens tänkt på. Så mitt dåliga kanske en annan fick. Så illa kan det faktiskt vara.

Jag har läst flera trådar här på HBK där många faktiskt klagar på just Exide gel (sök på Exide Gel) Jag kan inte bedöma om de är skrönor, bara att jag själv har dålig erfarenhet av dessa, kanske beroende på slarviga husbilsleverantörer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteridrift

Største "problemet" med alle bly-syre batterier (GEL, AGM eller våte spiller mindre rolle) er sulfateringen som starter når batteriet er helt eller delvis utladet og får stå i hvile. Det finnes teknikker for å "knuse" sulfatbelegget, men det skjer ikke ved normal ladning og kan som regel ikke klare allt sulfatet. Et utladet batteri må settes på ladning i løpet av en time skal en unngå skadelig sulfat, et 50% utladet batteri bør ikke få hvile i mer enn 12 timer.
 
Toppen