• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteridrift

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Jag har köpt en ny Dethleffs husbil med solpaneler, men blir inte klok på batteri driften vi har varit ute 4 resor nu o likadant blir det varje gång, vi startar med fulladdat batteri o efter 3 tim TV o en natt så larmar det för mindre än 25 % kvar i batteriet, drar TVn så mycket eller ? kommer ihåg när jag köpte den då sa försäljaren att jag kunde köra TVn i 36 tim på ett 75 ampere batteri (teoretiskt) nu har jag 95 ampere i batteriet. Jag kör elverk för att kunna titta på TV dag 2 Någon som har en bra förklaring ?

mvh Bosse
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Batteridrift

Har också en ny Dethleff, med 95 A/H Gel Batteri, säljaren sa att med det och kyl ofrys på gasol, sparsamt belyst så klarar man sig 3-4 timmar.
Köpte ytterligare ett batteri av samma typ, får se om det är nog.
Har inget annat för ström.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteridrift

Det beror naturligtvis på hur mycket ström du använder, hur mycket drar TV:n?, vilken typ och hur många belysningspunkter du har igång, om du använder inverter och dator, kaffedryggare o.s.v. Om du ger lite mer info kan du säkert få hjälp. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Jag har för mej att våran värme drar 6 amp då den går för fullt , sen hade jag halogenlampor i hela bilen som drogg 8,5 amp då alla var tända sen bytte jag till LED och då sjönk förbrukningen till ca 1,5 amp .

Kör du något med 230/12v inverter ?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Jag har köpt en ny Dethleffs husbil med solpaneler, men blir inte klok på batteri driften vi har varit ute 4 resor nu o likadant blir det varje gång, vi startar med fulladdat batteri o efter 3 tim TV o en natt så larmar det för mindre än 25 % kvar i batteriet, drar TVn så mycket eller ? kommer ihåg när jag köpte den då sa försäljaren att jag kunde köra TVn i 36 tim på ett 75 ampere batteri (teoretiskt) nu har jag 95 ampere i batteriet. Jag kör elverk för att kunna titta på TV dag 2 Någon som har en bra förklaring ?
mvh Bosse
Hej Mabos, din försäljares elkunskap(?), är helt klart = 0, dvs som vanligt!

Några exempel på förutsättningar som du bör fundera vidare över;
1) Din tv drar på 3 tim minst ca 8Ah och på 36 tim minst ca 96Ah (om den är strömsnål)!
2) Om värmaren i bilen ex är en Truma Combi 6E och det är kallt ute så drar den förmodligen minst 20-40Ah/dygn!
3) Självklart drar belysning och annat också energi och mer än man vill tro!
4) Om det är kallt ute så sjunker batterikapaciteten drastiskt med omgivande temperatur; vid -10º har du ca 60% kvar, vid -20º ca 45% kvar och vid -30º har du bara 30% kvar i batteriet (dessutom tar kalla batterier emot laddning mycket sämre än varma)!

Vet inte hur du mätt vad som är kvar i batteriet men bäst är att med voltmeter mäta spänningen på obelastat batteri direkt vid polerna!

Att vintertid ha en så liten "batteribank" som 95Ah kan absolut inte fungera, jag vill påstå att det inte ens räcker sommartid (om du inte tänker stå vid 230v elstolpar hela tiden)!
Även med avseende på solcellerna så bör du ha större batteribank om du ska kunna dra nytta av dem!
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

MABOS: Du har förmodligen bobatterierna i bodelen, dvs rumstemperatur. Då påverkas dom inte av utomhuskylan. Det som inte framgår är hur stor solpanelen är och vid vilken årstid du har haft problem.
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Batteridrift

Gråvatten tanken har jag inte tänkt på så den var bra, i alla fall sommartid.
Såg i ett tidigare inlägg att 95A/H Gel inte ens räcker sommar tid, men är två någorlunda ok??

Christer
:confused:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Batteridrift

Jag har köpt en ny Dethleffs husbil med solpaneler, men blir inte klok på batteri driften vi har varit ute 4 resor nu o likadant blir det varje gång, vi startar med fulladdat batteri o efter 3 tim TV o en natt så larmar det för mindre än 25 % kvar i batteriet, drar TVn så mycket eller ? kommer ihåg när jag köpte den då sa försäljaren att jag kunde köra TVn i 36 tim på ett 75 ampere batteri (teoretiskt) nu har jag 95 ampere i batteriet. Jag kör elverk för att kunna titta på TV dag 2 Någon som har en bra förklaring ?

mvh Bosse
Du bör nog köpa ett batteri till
 

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Ojojoj vad många svar, ska försöka reda ut, jag har 100 w på solpanelerna, ledlampor nästan överallt, TVn är en Dilog, stod på gasol hela helgen, (står alltid på gasol) det är en Alde vattenburen, det var mellan 0 - 4 grader kallt hela helgen, hade termostaten på 19,5 grader, solpanelen laddade under lördagen men det blev inte så mycket eftersom solen inte lyste klart.Ni tycker att jag ska skaffa ett batteri till. Batteriet står i bodelen (varmt) gråvattentankens uppvärmning funkar inte ska in nästa vecka till försäljaren o dom ska kika på det. Invertern har jag inte använt.

Bosse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Solpanelen räcker väl ungefär att ladda TV:ns förbrukning, vid den här årstiden. Jag gissar på ca 10% verkningsgrad, alltså 5-15watt/timme. Kapaciteten är nog inte 100% i ditt bobatteri, eftersom värmen inte borde dra så mycket (vad säger manualen). Har du plats för ett 100A från Biltema under höger framstol också, så köp 2 nya.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

På våran bil kan man ändra hastigheten på cirkulationspumpen på pannan kolla det finns på eran en strömbrytare vid pannan
sen har vi ett vintertäcke som hjälper till att hålla kvar värmen längre
(har ett 60 amp bobatteri klarar max 2 dygn i -20)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

På våran bil kan man ändra hastigheten på cirkulationspumpen på pannan kolla det finns på eran en strömbrytare vid pannan
sen har vi ett vintertäcke som hjälper till att hålla kvar värmen längre
(har ett 60 amp bobatteri klarar max 2 dygn i -20)
Detta låter helt fantastiskt, det är bara att gratulera men kan du inte utveckla hur du använder bilen för att klara dig två dygn i -20º?

Ett 60Ah(?) batteri, om det är Gel-typ kan systematiskt utan risk urladdas ner till ca 20% kvar (med bibehällen livslängd)!
Om batteriet laddats av 230v kommer man upp till 100% laddning, bilen klarar själv endast batteriladdning upp till 80%!
Ca 80% av batterikapaciteten (48Ah) är disponibel utan att förkorta batteriets livslängd (om batteriet laddats mot 230v !

Även din bil förbrukar väl 12v el, ungefär enligt följande "mkt snåla" ex;
# värmepannan (Alde?) tar väl 1A, åtm 20Ah/dygn
# Cirkulationspumpen för värmen tar väl också minst 20Ah/dygn
# Frostvakt antar jag behövs tar kanske 10Ah/dygn
# Ev uppvärmning av gråvattentanken (om inte med vv-slinga) (? Ah)
# Vattenpumpen för disk, toa, friskv, etc tillkommer med ? Ah
# Lite belysning behövs väl också ? Ah
# Kyl, frys, kanske rentav TV, etc kanske tillkommer med ? Ah

Mot ovanstående exempel förstår jag inte att ditt batteri klarar ens ett dygn (men två?), även om den vore suveränt strömsnål (det är ju bara att räkna på något sätt)?!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Detta låter helt fantastiskt, det är bara att gratulera men kan du inte utveckla hur du använder bilen för att klara dig två dygn i -20º?

Ett 60Ah(?) batteri, om det är Gel-typ kan systematiskt utan risk urladdas ner till ca 20% kvar (med bibehällen livslängd)!
Om batteriet laddats av 230v kommer man upp till 100% laddning, bilen klarar själv endast batteriladdning upp till 80%!
Ca 80% av batterikapaciteten (48Ah) är disponibel utan att förkorta batteriets livslängd (om batteriet laddats mot 230v !

Även din bil förbrukar väl 12v el, ungefär enligt följande "mkt snåla" ex;
# värmepannan (Alde?) tar väl 1A, åtm 20Ah/dygn
# Cirkulationspumpen för värmen tar väl också minst 20Ah/dygn
# Frostvakt antar jag behövs tar kanske 10Ah/dygn
# Ev uppvärmning av gråvattentanken (om inte med vv-slinga) (? Ah)
# Vattenpumpen för disk, toa, friskv, etc tillkommer med ? Ah
# Lite belysning behövs väl också ? Ah
# Kyl, frys, kanske rentav TV, etc kanske tillkommer med ? Ah

Mot ovanstående exempel förstår jag inte att ditt batteri klarar ens ett dygn (men två?), även om den vore suveränt strömsnål (det är ju bara att räkna på något sätt)?!

Vi startar alltid med fulladdade batterier och nyfyllda gasolflaskor är ute ofta och fotar tar med en dunk på 10L vatten använder inte vattenpumpen har ledlampor kyl &frysen går på gasol använder bilradion mest på vintern på ställplatserna kan vi fylla på vatten och bli av med ev gråvatten Aldpannan har vi en brytare som man kan få lägre strömförbrukning (går med lägre varvtal) funkar men man måste snåla om det börjar larma på batteriet så är det bara starta motorn och ladda en stund(på nästa bil blir det 2st batterier och ev solcell)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Tack för ditt svar Anytec det är initierat, intressant och belysande och visar framför allt på ett helt annat sätt att "utnyttja" husbilen än vårt eget!

Ditt svar visar trots allt på att ett 60Ah batteri inte räcker till eftersom du måste köra bilmotorn för att ladda! Med det förfaringsättet finns ju ingen som helst begränsning på "hur länge 60Ah bobatteriet räcker" (varför inte ett litet elverk i stället = billigare, effektivare, tystare, miljövänligare?).

Måste ställa en fråga till, hur har ett så "klent bobatteri som 60Ah" kunnat hamna, i en som jag tror så modern bil som din (vid lev av bilen??, eller)?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Tack för ditt svar Anytec det är initierat, intressant och belysande och visar framför allt på ett helt annat sätt att "utnyttja" husbilen än vårt eget!

Ditt svar visar trots allt på att ett 60Ah batteri inte räcker till eftersom du måste köra bilmotorn för att ladda! Med det förfaringsättet finns ju ingen som helst begränsning på "hur länge 60Ah bobatteriet räcker" (varför inte ett litet elverk i stället = billigare, effektivare, tystare, miljövänligare?).

Måste ställa en fråga till, hur har ett så "klent bobatteri som 60Ah" kunnat hamna, i en som jag tror så modern bil som din (vid lev av bilen??, eller)?

Vi köpte bilen beg i mars 2010 är ju en tysk bil som kanske är mer anpassad för campingplatser än för fricampa som vi använder nu har vi beställt en annan bil så jag utrustar inte denna mera
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

En annan aspekt är att batteriet kanske inte alls kan leverera den kapacitet det är märkt med.

Vi köpte en ny husbil med 80Ah Gel- batteri, Exide. Efter laddning med bilens 230V laddare lämnade det första batteriet ca 20Ah, avbröt urladdning vid 12V på polerna. Åkte tillbaka och klagade och fick ett nytt likadant. Det batteriet levererade 35 Ah. Fortfarande långt kvar till 80Ah!

Har förstått att just gel-batterierna inte alls når upp till angiven kapacitet.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Batteridrift

En annan aspekt är att batteriet kanske inte alls kan leverera den kapacitet det är märkt med.

Vi köpte en ny husbil med 80Ah Gel- batteri, Exide. Efter laddning med bilens 230V laddare lämnade det första batteriet ca 20Ah, avbröt urladdning vid 12V på polerna. Åkte tillbaka och klagade och fick ett nytt likadant. Det batteriet levererade 35 Ah. Fortfarande långt kvar till 80Ah!

Har förstått att just gel-batterierna inte alls når upp till angiven kapacitet.
Ursäkta en okunning yngling, men hur mäter man detta och vilka instrument erfordras?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

En annan aspekt är att batteriet kanske inte alls kan leverera den kapacitet det är märkt med.
Vi köpte en ny husbil med 80Ah Gel- batteri, Exide. Efter laddning med bilens 230V laddare lämnade det första batteriet ca 20Ah, avbröt urladdning vid 12V på polerna. Åkte tillbaka och klagade och fick ett nytt likadant. Det batteriet levererade 35 Ah. Fortfarande långt kvar till 80Ah!
Har förstått att just gel-batterierna inte alls når upp till angiven kapacitet.

Ser att du har en Hobby!
Hade själv en Hobby 750-03 levererad till mig i april 2003! Vid lev var bodelsbatteriet redan "utslaget" det tog inte laddning under körning hem ... !
Orsak när bilen utrustades hos leverantören före leverans "glömde man" att stänga av bodelselen batteriet blev tomt och förstört i kylan (batterier spec gel tål inte att stå urladdade).

För att göra en lång historia kort leverantören lämnade under 2 års tid ut totalt 9 bodelsbatterier och 4 motorbatterier - ingen koll (kompetens) på vad de lämnade ut, "troligen sådant som redan cirkulerat .... "!

Först när jag efter drygt 1 år insåg att "leverantören" def inte hade de kunskaper som han borde ha, så jag löste själv elproblemen; usla och felaktiga batterier, tom startbatterier för bodelen ... det fanns inget misstag som leverantören inte lyckades göra!

Med 2 st nya Exide Gel 80Ah (färska och tidigare ouppackade) och med bifogade bruksanvisningar så löste sig alla mina elproblem på en gång. Dessa batterier satt sedan i min bil i 5år och fungerade perfekt, även då jag sålde bilen sommaren -2010 (= laddade kontrollerat fullt).

Betr vad du hört om Gel batterier så bör de betraktas som de "skrönor" som de är. Troligen beroende på att användarna inte fått färska/oförstörda batterier eller själva inte gjort klart för sig vad man har för elbehov resp hur det elen med batterier fungerar. Olika typer av batterier har olika egenskaper och begränsningar i användningen som man måste känna och ta hänsyn till. Det finns inget batteri som löser alla problem - användaren måste skaffa sig egna insikter, det finns tyvärr inga lätta genvägar (däremot dyra)!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batteridrift

Ursäkta en okunning yngling, men hur mäter man detta och vilka instrument erfordras?

Du behöver en voltmeter samt en känd belastning, ex glödlampor.

Jag laddade fullt och startade sen in all belysning i husbilen. Hade då glödlampor, tror det var 6 st. 15 Watt och 5 st. 10 Wattare. Detta blir 140 W. Strömmen blir då P/U d.v.s. 140/12 = 11,66 Amp. Koppla sedan in en voltmeter och avbryt urladdningen när batteriet är urladdat, enligt data på mitt GEL-batteri är det 12 V. Multiplicera strömmen med tiden i timmar så har du batteriets kapacitet. Kan batteriet driva 11 A i 3 timmar är det 33Ah
 
Toppen