Jag är glad att ingen ännu dragit Hindenburg-kortet i tråden!
För mig handlar teknikvalet batteri/vätgas också om försörjningstrygghet! Vätgasen kan vi framställa här i Sverige - förhoppningsvis med bra lönsamhet i många små fabriker.
Batterier... visst. Om de blir hälften så tunga, har dubbla kapaciteten, kan supersnabbladdas och baseras på metaller som vi har i vår närhet.
Vätgasen är långtifrån perfekt. Det finns tekniska och logistiska utmaningar. Vätgasmolekylen är besvärligt liten för långtidslagring och knallgas är otäckt. Men det är det alternativ som verkar ha lägst påverkan på miljö och rapporter om stora vätgasexposioner/bränder har som uteblivit(?).
Jag ser framför mig att man har en liten vätgas-fabrik på gården, som drivs av solpaneler eller en vindsnurra.
Det är roligare att vara visionär.
Jag vill ha en vätgasbil.
Det här är nog vätgasens stora fördel! Vi har gott om råvaran i landet. Sol finns för det mesta också och dagens paneler ger viss effekt även om det är mulet.Man kör helt enkelt ut en container med solpaneler och spjälkutrustning i skogen som sedan skogsmaskinerna får tanka från.
Tekniken finns.
Det är inte lika lätt att tillverka egen diesel
För mig handlar teknikvalet batteri/vätgas också om försörjningstrygghet! Vätgasen kan vi framställa här i Sverige - förhoppningsvis med bra lönsamhet i många små fabriker.
Batterier... visst. Om de blir hälften så tunga, har dubbla kapaciteten, kan supersnabbladdas och baseras på metaller som vi har i vår närhet.
Vätgasen är långtifrån perfekt. Det finns tekniska och logistiska utmaningar. Vätgasmolekylen är besvärligt liten för långtidslagring och knallgas är otäckt. Men det är det alternativ som verkar ha lägst påverkan på miljö och rapporter om stora vätgasexposioner/bränder har som uteblivit(?).
Jag ser framför mig att man har en liten vätgas-fabrik på gården, som drivs av solpaneler eller en vindsnurra.
Det är roligare att vara visionär.
Jag vill ha en vätgasbil.