• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri- och förbränningsmotorns ersättare!

BørjeH

FD HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag är glad att ingen ännu dragit Hindenburg-kortet i tråden! :D
Man kör helt enkelt ut en container med solpaneler och spjälkutrustning i skogen som sedan skogsmaskinerna får tanka från.
Tekniken finns.
Det är inte lika lätt att tillverka egen diesel :cool:
Det här är nog vätgasens stora fördel! Vi har gott om råvaran i landet. Sol finns för det mesta också och dagens paneler ger viss effekt även om det är mulet.

För mig handlar teknikvalet batteri/vätgas också om försörjningstrygghet! Vätgasen kan vi framställa här i Sverige - förhoppningsvis med bra lönsamhet i många små fabriker.

Batterier... visst. Om de blir hälften så tunga, har dubbla kapaciteten, kan supersnabbladdas och baseras på metaller som vi har i vår närhet.

Vätgasen är långtifrån perfekt. Det finns tekniska och logistiska utmaningar. Vätgasmolekylen är besvärligt liten för långtidslagring och knallgas är otäckt. Men det är det alternativ som verkar ha lägst påverkan på miljö och rapporter om stora vätgasexposioner/bränder har som uteblivit(?).

Jag ser framför mig att man har en liten vätgas-fabrik på gården, som drivs av solpaneler eller en vindsnurra.

Det är roligare att vara visionär.

Jag vill ha en vätgasbil.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Tja, tiden går,

så gör även utvecklingen.
Honda verkar vara duktiga med sin senaste bränslecell.

Intressant att det kommer mer och mer gällande Vätgas.
Som jag skrev för något år sedan, Vätgas är det som bör bli framtidens energi källa, visst, det tar myckwet energi att tillverka. Men inte på ett skadligt sätt som batterier gör idag. Vi behöver mer solkraft och att använda energin när efrterfrågan är låg, som på sommaren.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.775
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag ställde frågan på Google om hur många kW el går det åt för att producera 1kw vätgas.....
Svaret jag fick var detta...

Hur mycket energi går åt för att göra vätgas? Det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Jag ställde frågan på Google om hur många kW el går det åt för att producera 1kw vätgas.....
Svaret jag fick var detta...

Hur mycket energi går åt för att göra vätgas? Det går åt ca 50 kWh för att producera ett kilo vätgas. 1 kg vätgas ger 33 kWh energi

Precis, systemen för att tillverka blir också mer energieffektiva, som precis med allt annat när efterfrågan ökar.
66% verknings grad i produktionen är inte illa, men kan bli klart mycket bättre.

Sen får vi också tänka på att diesl tar ca 2kw att tillverka (Ett KG). sen ur detta KG får vi ca 12KW men bara ca 40% ger ren energi till hjulen (4,8KW) i en normal motor. Sen har ovan bränclesell bara en verkningsgrad av 59%.

Vätgas är mer energi krävande idag, men marginalerna krymper.
och jag tror inte att batterierna är frammtiden, en mix av båda är mer trolig.
 
Toppen