Nobelpristagaren Godenough sa mellan inspelningarna att det kommer batterier som typ väger hälften av idag och är dubbelt så starka MEN det tar åtminstone 10 år innan dom är i marknadenVätgastillverkning har än inte kommit så långt att vätgasfordon är ett realistiskt alternativ. Att vätgas är en del av framtidens bränslesystem är uppenbart, i alla produkter där vikten från batterierna, priset eller räckvidden är ett problem har vätgas en fördel.
Man kan tänka sig t.ex. lättare lastbilar, husbilar, mindre båtar, fartyg, traktorer, specialfordon och liknande.
För personbilar och tunga lastbilar så spelar batterivikten mindre roll och då är en ren elbil förmodligen den bästa lösningen för i princip alla tillämpningar och användare. Fossildrivna ICE-bilar ser jag som dödsdömda annat än i specialtillämpningar, de blir helt enkelt för komplicerade och för dyra i jämförelse med elbilar. Vi kan kallt räkna med att batterikostnaderna kommer sjunka drastiskt framöver, efterhand som produktionskapaciteten ökar och teknologin utvecklas.
Sen hur fort det kommer gå.... Ja, om inte kriget och coronan varit så hade betydligt mer elbilar tillverkats, nu är efterfrågan mycket högre än tillgången. Efterhand som Kina börjar producera igen så kommer tillverkningen ta fart. Medellivslängden på en bil idag i Sverige är 17 år, ovanligt länge med internationella mått. Runt 20% av alla bilar som såldes 2021 var elbilar, om något/några år kommer de vara i klar majoritet. Så framåt 2030 kommer bensinmackar börja få allvarliga lönsamhetsproblem, runt 2035 så skulle jag misstänka att drivmedel börjar bli krångligt att få tag på vilket ytterligare kommer accelerera omställningen bort från fossilbilar. 2040 förbjuds försäljningen av fossildrivmedel i Frankrike och Storbritannien och det finns förslag på att fasa ut det i Sverige till samma datum.
Så tja, dieselhusbilar kommer kunna köras ganska lugnt i åtminstone tio år till. Men jag skulle vara väldigt eftertänksam kring att köpa en ny husbil i dagsläget om min användningshorisont är längre än så. Dessutom kommer sannolikt priserna rasa på ICE-bilar så fort någon annan vettig lösning kommer.
Arla har en el lastbil som kör ut varor till butiker men kommer bara halvvägs för det finns ingen laddning på hans runda
många problem på vägen men det blir nog el till slut
Som från Rudolf Diesels första motor till dagens läckra dieslar har gått endel år