• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bara nackdelar med större HB ?

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: Bara nackdelar med större HB ?

Varför leta nackdelar på en husbil som man inte har själv, berätta i stället nackdelarna och fördelarna på den egna husbilen, det kan vi andra ha nytta av vid ev byte.
Var och en försöker väl ha en husbil som passar både plånboken och ändamålet.:yes:
Bosse

Helt riktigt!
Vi är hur nöjda som helst med vår plåtis. Liten och smidig, vinterisolerad med Alde värme osv.
Men, vi har bott i bilen sedan 2:e mars ;)
Vi saknar vissa saker som duschutrymme, mera plats för kläder när vi är i gränsen mellan säsongerna.

Vi vill hålla oss under 3,5 ton, ha en smidig bil med garage och det vi saknar.
Så max 1 meter längre, inte fullbredd, skulle passa oss perfekt.
Hymer Exsis kanske...:confused:

Brogu

Botilda

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9704
Medlemskap
2025

Vi hade en plåtis förut 1999 års modell Pössl. Den var 5,60 m. Jättefint vinkelkök längst bak . Bäddbar soffgrupp, snabbt omgjort till dubbelsäng.
Men vi bytte förra året till en Buerstner Ixeo Time It 585. En husbil som inte har allt kanske, men mycket. Den är 5,99, lite längre än vår plåtis och lite bredare. Taksäng, 1, 43 m bred. Vinkelsoffa + soffa mitt emot. Svängbara stolar fram. Stort vinkelkök längst bak. Det går ocså att bädda om soffgruppen och få en dubbelbädd om man inte vill använda taksängen
Eftersom vi åker mycket till Tyskland och Danmark är det ekonomiskt fördelaktigt att ha en bil under 6 m.
Så vill man ha en lite rymligare bil än plåtisen och ändå hålla sig under 6 m så finns alternativen.

Med vänlig hälsning

Botilda

lindegren

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
5452
Medlemskap
2025

Vi har valt en husbil som är ca 8,5 m lång. Det är vår drömbil. Visst var den dyr och vi hade klarat oss mycket bra med en både mindre och billigare bil. Hade dock, till stor glädje, möjlighet att göra detta val.
Har inga problem att ta oss fram varken i städer eller småvägar. Har bl a kört på mycket smala vägar i Skottland, i Canyon Verdon, Frankrike, Lofoten m.m. Kan bussar köra, då kan vi....Tror inte det är större problem med parkeringsplatser med vår bil än de som är ett par meter kortare.
Det är även skönt att ha hög lastvikt och inte behöva oroa sig för övervikt. Möjlighet för medpassagerare att sova i bilen har också varit trevligt.
Vi har ju olika behov och möjligheter. Kom osökt att tänka på " Surt sa räven...)
Hälsningar Agneta o Morgan

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vill helst ha 3 storlekar av husbilar för alla behov

Plåtis max 6,4m= hämta material på brädgårn med
Standard max 7,5m= Att köra omkring och upptäcka nya platser med
XXL över 8m= Stå still på Spanska sydkusten vid en elstolpe

Bosse

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Nackdelar

Dyra i inköp
Dyra i drift
Går ej att resa var som helst
Går ej att parkera var som helst
Dyr försäkring
Dyr skatt
Dyra broavgifter
Dyra färjepriser
Dyr uppvärmning
Begränsad lastvikt
Dålig säkerhet både ur inbrotts- och krock-synpunkt

En fördel!? inre utrymme när man står stilla

Fler och fler upptäcker Plåtisarnas fördelar ;):)

Jojje

Jag kan nog tycka att det som utmärker en husbil är just det inre utrymmet när man står stilla. Det är ju först då man bor i den. Annars kunde man väl lika gärna ha en vanlig bil? :)

Nu var jag kanske lite dum. Vi har faktiskt tillbringat många år i en Chevy Camper van. Fullt inredd och ståhöjd med en längd på 5,2 m. Fantastisk att köra men trång att bo i. Så mindre än vår nuvarande LMC på 7.20 blir det inte. Nästa blir större.

:-/<rister

F

F.d. 25246

Guest

Vad är en stor husbil. Vår är 6,3m. Det tycker jag är en mindre men fungerande storlek. Kanske skulle vilja kalla den för small :)

5m xs
6m s
7m l
8m xl
9m xxl
10m xxxl

Vad tycker ni om min storleks gruppering? :)

Första gången jag har en xxl:oops::oops::wub:

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Vår första husbil köpte vi för att slippa släpa ut och in på alla grejor i kombin när vi bodde i stuga o på hotell runt om. När vi hade gjort en säsong så hade vi kommit underfund med vad vi saknat och ville ha. Vi började då leta efter en husbil som hade vad vi saknat och därför var storleken sekundär. Så kan man också välja husbil :yes:

Hälsningar,
Nisse o Nana

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Som flera skriver...
Köp det som passar ens eget behov.

Vad är det att skriva ett 85% negativt inlägg kring en HB man själv inte äger?

* Köpte min första Eura 675 för dryga 6år sedan, Fin bil, gav mersmak.
* Därefter en Bavaria I71Bd, fantastisk bil för både pengar & storlek.
* Sedan blev det Bürstner 810Elegance, sicken rymd och indredning/ljussättning!

Nu....
Jag kan inte riktigt se mig i en plåtis, men jag kan tänka mig en på släp som shopping bil! :twitcy:

Mvh. Magnus

Bilagor

• DSC00068.JPG
    DSC00068.JPG
    3,1 MB · Visningar: 39
F

F.d. 2692

Guest

Stollen, jag har sagt till dig, du har ingen husbil, det är snarare ett rymdskepp. Men du är inte ensam i klubben som varit på månen.:twitcy::twitcy:

I

Ice-Man

Guest

* Köpte min första Eura 675 för dryga 6år sedan, Fin bil, gav mersmak.
* Därefter en Bavaria I71Bd, fantastisk bil för både pengar & storlek.
* Sedan blev det Bürstner 810Elegance, sicken rymd och indredning/ljussättning!

Mvh. Magnus

Glöm inte bort att du kuskat runt i en turnebuss som jag skulle gissa har satt sina spår och påverkat valet av din husbil :)

P.S. Gillar ditt nyförvärv - men jag har alltid varit svag för amerikanare...

I

Ice-Man

Guest

Bosse

Du är inne på något här, men det vore ju inte helt omöjligt att kombinera. :)
Min drömhusbil skulle nog vara en 4wd skåpbil (plåtis) som ser ut som en vanlig transportbil så man utan minsta problem kan parkera var som helst utan ev. diskussion. Den skulle ha en GIGANTISK slide-out som MINST dubblade utrymmet. Bilen skulle till nöds även kunna användas för att vistas/sova i utan att fälla ut slide-out:en.

Om den sedan går att köra i vatten hade ju varit ett fantastiskt plus.
Antar att jag får leta en stund till för att hitta en bil med de attributen :)
Tills vidare håller jag tillgodo med de av mig önskade attributen och oönskade nackdelarna med mitt befintliga fordon....

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Nä! Inte racka ner på stora fina monsterhusbilar. Dom är guld värda när man åker Plåtis. Nästan aldrig sitter vi i våran utan vi får sitta och lyxa oss i miljonskeppen vid ställplatser och campingar i goda vänners lag.

För en Plåtis åkare är monsterhusbilarna bäst.

Sedan håller jag med tidigare. Skriv inte ner andras bilar. Skriv om fördelen med din egen. Alla har ju köpt sin drömbil efter olika kriterier.

Men jag vill klaga på en sak i monsterhusbilarna. Det är dåligt med ismaskiner...

F

F.d. 55451

Guest

Har en husbil 5,8 m x 2,24 x 3,05.

Har föredragit husbil, främ för liten och en stor personbil, till och från arbetet 2x ~ 10 km i staden i över tio år.

Är min husbil liten eller stor?

C

cheetah1

Guest

Du har ju alkov och lite höjd istället, så du får ju rätt bra utrymme ändå. Har man inte alkov blir ju bilen lite längre för att man ska få plats med sängarna.

Våran är 6,78 plus cykelstället. Får lösa det antingen genom att parkera med arslet ut över en gräskant, eller när det finns parkera på två rutor (vilket man egentligen inte får.

Monaco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025

Bosse
hmmm, stämmer detta verkligen???

Monaco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025

Du är inne på något här, men det vore ju inte helt omöjligt att kombinera. :)
Min drömhusbil skulle nog vara en 4wd skåpbil (plåtis) som ser ut som en vanlig transportbil så man utan minsta problem kan parkera var som helst utan ev. diskussion. Den skulle ha en GIGANTISK slide-out som MINST dubblade utrymmet. Bilen skulle till nöds även kunna användas för att vistas/sova i utan att fälla ut slide-out:en.

Om den sedan går att köra i vatten hade ju varit ett fantastiskt plus.
Antar att jag får leta en stund till för att hitta en bil med de attributen :)
Tills vidare håller jag tillgodo med de av mig önskade attributen och oönskade nackdelarna med mitt befintliga fordon....

Lösningar finns alltid, hör av dig!

Toppen