• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bakåtroterande motor?????

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Hej
Är inte så motortekniskt bevandrad och kanske frågan är dum, men diskuterade med en vän följande!
Antag att jag står i en brant uppförsbacke med en framväxel inlagd och motorn avstängd! Jag släpper alla bromsar. Står bilen kvar eller börjar motor rotera bakåt med följd att bilen rullar bakåt nedför backen? Eller vad händer? Jag vill minnas att man kunde få leksaksångmaskiner att gå bakåt!
Vi var inte överens så nu undrar jag om någon kan hjälpa?!
Tack på förhand///Lars-Ove

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bakåtroterande motor?????

Hej, ja klassiskt misstag och stor risk för att kamremmen kuggar över, för när motorn snurrar bakåt så hamnar slacket på remmen på fel ställe och den kan då hacka över något eller flera kugg.
Problemet kan bli som störst just om man står i en backe med en växel i och motorn avstängd.
I uppförsbacke med framåtväxel i, eller i nerförsbacke med backeväxeln i.
Man frikopplar, strular till det lite och släpper handbromsen, i lite halvpanik för att få stopp på bilen som börjar rulla så släpper man upp kopplingspedalen. Motorn snurrar baklänges med ett ryck och chansen att kamremmen skall kugga över ökar säkert hundrafalt tyvärr.

Så i uppförsbacke skall bilen stå på backväxeln, och i nerförsbacke skall bilen stå på ettans växel för händer det något strul så kommer i alla fall motorn att snurra åt rätt håll.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Intressant Jankro.
Jag har aldrig tänkt på det förut. Jag lägger gärna i backen i kraftig nerförslutning som extra säkerhet. Men det är ju bara det inre motståndet med friktion, kompression och annat (förutom handbroms) som motverkar rullning.
Om jag förstår dig rätt är det exakt samma kraft som behövs för att bilen ska börja rulla oavsett växelläge fram eller back. Kanske utväxlingsförhållandet då.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

... Så i uppförsbacke skall bilen stå på backväxeln, och i nerförsbacke skall bilen stå på ettans växel... M.v.h. JANKRO.
Jag hänger inte riktigt med JANKRO. Menar du att när jag befinner mig i uppförsbacke och stannar bilen, då ska jag lägga in backväxeln? Om bilen av nå'n händelse skulle börja rulla bakåt, då är det bättre att den står i backväxeln! OK, det ligger något i det.

Vi har automatare och lägger bilen i P läge, hoppas vi klarar av både upp och ner backar : )

uppförsbacke.jpeg

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Lite kuriosa:
Gamla dieselmotorer (före ca-1955) kunde starta baklänges. Det berodde på
att kamaxeln i insprutningspumpen var symmetrisk.
Problemet var då att insug blev avgas och vice versa. Insprutningspumparna var vacuumreglerade på den tiden, och eftersom det blev övertryck i insugningsröret så varvade motorn upp utan kontroll.
Stoppreglaget orkade man inte dra ut, enda sättet att få stopp på motorn var hög växel och upp med kopplingen eller att stoppa in något i avgasröret som ströp lufttillförseln innan motorn varvade ihjäl sig.
Jag var själv ute för detta en gång med en gammal Scania 135:a när jag backade upp för en brant ramp för att tippa sprängsten i en stenkross.
Motorn dog och lastbilen började rulla framåt med backen i.
:)

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Mer kuriosa:

Försvarets gamla motorcyklar med Java-motorer kunde också börja gå bakåt. Detta kunde ske när man kickade felaktigt. Normalt fick man bara en spark tillbaka från kicken om man kickade för löst. Men det hände ibland att motorn började gå baklänges istället. Detta hände mig en gång under lumpen på 70-talet. Jag kickade igång motorn, satte mig tillrätta, lade i en växel, gav gas och släppte upp kopplingen...och for bakåt...inget allvarligt hände utan jag kunde frikoppla och stänga av motorn.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag hänger inte riktigt med JANKRO. Menar du att när jag befinner mig i uppförsbacke och stannar bilen, då ska jag lägga in backväxeln? Om bilen av nå'n händelse skulle börja rulla bakåt, då är det bättre att den står i backväxeln! OK, det ligger något i det.

Vi har automatare och lägger bilen i P läge, hoppas vi klarar av både upp och ner backar : )

Visa bilaga 117333

Är ganska klart att lägga i 1:an i motbacke,,backväxel i motbacke måste vara fel då den växeln är till för att backa.
Kolla med körskolor så får ni reda på det.:)

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Varför finns det förare som vill tvinga en motor att gå baklänges :wall:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Det är väl den komprimerade luften i cylindern som gör att bilen inte rullar med växel i, har du slitna kolvringar blir det väl annat. Har väl inget att göra med kamaxel.

F

F.d. 50340

Guest

Minns den "gamla goda" tiden, en volvo viking diesel/sugmotor som vände en gång under backning på schakttipp. När motorn vänder börjar den rusa okontrollerat och enda sättet var att blixtsnabbt dra ut "stoppen".:spinny:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Minns den "gamla goda" tiden, en volvo viking diesel/sugmotor som vände en gång under backning på schakttipp. När motorn vänder börjar den rusa okontrollerat och enda sättet var att blixtsnabbt dra ut "stoppen".:spinny:
Dessutom gick oljepumpen baklänges så motorn skar snabbt om man inte fick stopp på den.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

OK, nu vet vi vad som gäller för manuella växellådor:
1) står man vid uppförsbacke ska man lägga i backväxel (jag brukar vrida på framhjulen också i enlighet med "gamla" körskolan i Kristianstad, Anno 1970)
2) står man i nedförsbacke (med nosen neråt), då är det 1:ans växel som gäller och vrida hjulen åt höger, fall i fall handbromsen skulle släppa!

Nu kommer det roliga som jag ännu inte fick svar på:
- Vad händer med en 3,5 ton tung husbil som har automatväxellåda och står i "P" läge i ett Norskt uppförsbacke (låt oss säga Rjukans 12% lutning)?

Om handbromsen skulle släppa, eller Gud förbjude "glömmas bort", kan då bilen rulla bakåt och haverera kamkedjan/motorn osv.?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

NEJ,
Traditionell automat har P-spärr i själva växellådan och påverkar inte motorn.

Dock skall du inte låta bilen i en backe "hänga" på P, kan bli svårt att få ur växelväljaren ur P-läget då.
(det går så klart men kräver mer kraft i näven)

Först i med p-bromsen, släpp sen fotbromsen så bilen "hänger på p-bromsen,
lägg sedan växelväljaren i läge P, så du får ur startnyckeln.

Detta gäller inte robotväxellåda, där gäller samma som med en manuell växellåda.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack Peter, nu har poletten trillat på sin plats :yes: Vår bil "låses" i uppförsbackar av sig själv, en kul grej som ger betydligt enklare start uppförsbacke... Handbromsen är A och O.

K

KalleIAnkeborg

Guest

En sak till att tänka på för alla som kör med riktig automatväxellåda är att när ni lägger i p-läget så är det bara en pinne eller en liten arm inne i automaten som gör att bilen står kvar. Så om det inte är plan mark eller bara en lätt lutning så rekommenderar jag att ha en fungerande parkeringsbroms som håller kvar bilen. Kan bli kostsamt med både trasig växellåda och parkeringsskador.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

En sak till att tänka på för alla som kör med riktig automatväxellåda är att när ni lägger i p-läget så är det bara en pinne eller en liten arm inne i automaten som gör att bilen står kvar. Så om det inte är plan mark eller bara en lätt lutning så rekommenderar jag att ha en fungerande parkeringsbroms som håller kvar bilen. Kan bli kostsamt med både trasig växellåda och parkeringsskador.

Hmm.. har det hänt dej ??

Toppen