• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bakåtroterande motor?????

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bakåtroterande motor?????

Hej igen, ja körskolor som påbjuder "fel" växel med tanke på att motorn kan börja snurra bakåt om det strular i backe borde läsa på lite mer.
Men som sagt gamla motorer med kamdrev och kanske ev. också motorer med kamkjedja klarar sig. Kamkedjemotorer måste dock ha en bra klickspärr på spännaren annars så kan även en sådan motor strula till det, för spännaren hamnar på spännsidan och inte slacksidan av kedjan som är idén med hela konstruktionen. I stort sett samma grej som kamremmar som kuggar över, men kedjor ligger mycket säkrare i dreven än en kamrem i sina relativt små hack.

Det kan kanske kännas som att man spärrar bilen mer med ex. ettans växel i uppförsbacke, men det är ju bara kompressionen och trögheten i allt som hjälper till att hålla bilen, för övrigt så snurrar ju allt lika lätt bakåt som framåt.
Med tanke på att det ungefär är samma utväxling på backväxeln och ettans växel så blir trögheten ungefär lika även om man lägger i "rätt" växel för lutningens riktning.

Eftersom det redan har berättats flera historier om motorer som startar baklänges så tar jag en också :D.
En kompis hade en fräckt ombyggd Fiat 500 för länge sedan. Inte direkt något krutpaket med originalmotorn.
Dock fanns det flera större motorer med samma bultmönster mot svepet/växellådan som det var mera kraft i.
En av dessa passande motorer inhandlades med startmotor och div. tillbehör.
Lite strul med monteringen och koppling men till slut så satt kraftpaketet på plats och fungerade.
Med entusiasm och lite mycket gas i sitt lyckorus la han i backen för att backa ut ur garaget....... Bilen for framåt rakt in i väggen framför bilen.
Motorn var konstruerad för att gå åt andra hållet i förhållande till originalmotorn i bilen.
Så en växel framåt och fyra (eller var det kanske bara tre) bakåt.... Mörker.

Till slut blev det en annan liknande motor från en Fiat 127 tror jag, för den snurrade åt samma håll som originalmotorn.
Sedan hamnade det en liten kompressor på den motorn så hela skiten exploderade till slut :p:, men det är en annan historia.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
K

KalleIAnkeborg

Guest

Hmm.. har det hänt dej ??

Hej och ursäkta men vad menar du med ditt svar?
Om du betvivlar min kunskap i ämnet så vill jag vänligt berätta att jag jobbar i branschen.
Om du bara funderar om det hänt mig så kan jag lyckligtvis svara: Nej det har inte hänt mig.
Jag kan även utveckla mig lite och svara att det lyckligtvis är väldigt ovanligt men alla som sett hur liten metallbit som sitter inne i växellådan som håller kvar fordonet skulle följa mitt råd och använda parkeringsbroms först och sedan lägga i p-läget.

Ha en skön kväll.

Senast redigerad av en moderator:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Jag kan även utveckla mig lite och svara att det lyckligtvis är väldigt ovanligt men alla som sett hur liten metallbit som sitter inne i växellådan som håller kvar fordonet skulle följa mitt råd och använda parkeringsbroms först och sedan lägga i p-läget.

Helt rätt, och det gäller även vid stopp på plan väg, om någon kör/backar på bilen kan den "lilla sprinten" gå av med dyra reparationer om följd.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej och ursäkta men vad menar du med ditt svar?
Om du betvivlar min kunskap i ämnet så vill jag vänligt berätta att jag jobbar i branschen.
Om du bara funderar om det hänt mig så kan jag lyckligtvis svara: Nej det har inte hänt mig.

Ha en skön kväll.

Jag var bara nyfiken, just för att det är ett ovanligt haveri som kräver långvarig misshandel av spärrhaken.

Jag skrev samma sak som dej innan så mitt råd är detsamma, eller menade iallafall samma sak.
Men rätt skött så håller spärren bilens livslängd ut.

Försöker ha en skön kväll trots att jag jobbar till 06:00 imorgin bitti.

Ha en skön kväll alla :cool:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Det bästa är en tändkulemotor, dom kan gå baklänges i fler år utan att ta minsta skada. Men vartalsregulatorn funkar inte riktigt som det är tänkt.

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

En liten undran! På min Saab (still going strong) måste jag lägga in backen för att få ut nyckeln. Instruktionen säger att man ska dra åt handbromsen INNAN man tar ut nyckeln.
Slår någon slags spärr till så att hjulen är garanterat låsta eller finns en risk att bilen komma i rullning tex i en nedförsbacke, vilket ju skulle vara "fel" håll?
Tack för svar///Lars-Ove

F

F.d. 29925

Guest

En "vanlig" automatlåda har ju en momentomvandlare som måste snurra med ett visst varvtal för att momentet skall överföras från motor till växellåda så där är nog risken rätt liten vid en kortare körning åt "fel håll". (Har för övrigt inte kläm på om momentomvandlaren fungerar alls om den roterar åt fel håll, men misstänker att det inte fungerar)

idemis

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025

Tvåtakts snöskoter motorer går baklänges när man skall backa. Altså inte bara snöskotern går bakåt utan motorn vänder rotationsriktning.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Med nyare automatlådor som inte har P hur gör vi? Drar i handbromsen och hoppas på det bästa.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag har Citroën som har "robotlåda" när jag stänger av motorn så lämnar jag i växel..

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Jag har Citroën som har "robotlåda" när jag stänger av motorn så lämnar jag i växel..

Lämnar du på D eller R? som jag förstått så ska bilen stoppas i växelläge och sedan lägga i Neutral, måste ha Neutral i vid start för den startar inte när jag trampar på broms och har växel i D eller R i det bara piper i dom lägena.
Har jag gjort fel som lagt i N och står på H-broms när jag parkerat?

Har bara: Man D, Auto D, R och Neutral finns inget P-läge.

/Pelle

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja både Saabar och andra olika konstruktioner kan ju försvåra att ha "rätt" växel ligger i när man parkerar i backe.

Först så skall man ju inte behöva tro att katastrofen alltid kommer om motorn går bakåt några varv, snarare tvärt om, kan hända (och har hänt) om man har otur.
Sedan behöver ju också den mänskliga klantfaktorn vara inblandad för att det skall ske.
Om man börjar med att trycka ner kopplingen och/eller lägga i friläge och kanske samtidigt trycka på bromsen om det behövs, och då starta motorn, så har man ju undanröjt det mesta av problemet.

Den största risken i backe är väl det som jag skrev tidigare.
Man klantar till det av någon anledning.
Motorn avstängd.
"Fel" växel i lagd.
Man trycker ner kopplingen.
Släpper handbromsen av någon anledning... Eller den kanske inte ens var åtdragen.
Bilen börjar rulla.
Ett ev. snabbt försök med fotbromsen ger inget större resultat utan servoverkan till bromsen.
Rattlåset ligger i.
Bilen har fått upp lite fart samtidigt som första svettpärlan tränger ut i pannan, och närmaste stoppkloss är en annan bil.
Inne i huvudet står det för tillfället en stor nolla under handlingsplanering.
Instinkten och paniken släpper upp kopplingspedalen och med en kraftigt knyck så far motorn runt åt fel hål....
Och då är det är alltså inte bra alls, eller i alla fall värsta varianten, som "rätt" växel skulle ha räddat :p:.

En annan variant som kanske t.o.m. kan vara vanligare är ju om man skall starta i brant backe, och helt enkelt lyckas få motorn att stanna av belastningen. Då är det väldigt lätt att trycka ner kopplingen, konstatera att motorn är död och bilen börjar rulla åt fel håll. Åter en nolla under handlingsplanering och foten släpper upp kopplingspedalen för att ändå göra något. I det läget är det ju fel växel som ligger i och motorn får en skaplig knyck bakåt....
Och då är det inte heller bra alls, samtidigt som det garanterat är fel växel som ligger i :p:.

M.v.h. JANKRO.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Stänger av i D eller R läge handbromsen går på automatiskt och vid start N läge och fotbromsen.
Vår nya husbil 2016 Fiat 3.0 med robotlåda. Vid stop låter jag den ligga kvar i "ettan" vid avstängning, försöker jag sen starta den i "ettan" hoppar den automatiskt över till N.

Toppen