JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Bakåtroterande motor?????
Hej igen, ja körskolor som påbjuder "fel" växel med tanke på att motorn kan börja snurra bakåt om det strular i backe borde läsa på lite mer.
Men som sagt gamla motorer med kamdrev och kanske ev. också motorer med kamkjedja klarar sig. Kamkedjemotorer måste dock ha en bra klickspärr på spännaren annars så kan även en sådan motor strula till det, för spännaren hamnar på spännsidan och inte slacksidan av kedjan som är idén med hela konstruktionen. I stort sett samma grej som kamremmar som kuggar över, men kedjor ligger mycket säkrare i dreven än en kamrem i sina relativt små hack.
Det kan kanske kännas som att man spärrar bilen mer med ex. ettans växel i uppförsbacke, men det är ju bara kompressionen och trögheten i allt som hjälper till att hålla bilen, för övrigt så snurrar ju allt lika lätt bakåt som framåt.
Med tanke på att det ungefär är samma utväxling på backväxeln och ettans växel så blir trögheten ungefär lika även om man lägger i "rätt" växel för lutningens riktning.
Eftersom det redan har berättats flera historier om motorer som startar baklänges så tar jag en också .
En kompis hade en fräckt ombyggd Fiat 500 för länge sedan. Inte direkt något krutpaket med originalmotorn.
Dock fanns det flera större motorer med samma bultmönster mot svepet/växellådan som det var mera kraft i.
En av dessa passande motorer inhandlades med startmotor och div. tillbehör.
Lite strul med monteringen och koppling men till slut så satt kraftpaketet på plats och fungerade.
Med entusiasm och lite mycket gas i sitt lyckorus la han i backen för att backa ut ur garaget....... Bilen for framåt rakt in i väggen framför bilen.
Motorn var konstruerad för att gå åt andra hållet i förhållande till originalmotorn i bilen.
Så en växel framåt och fyra (eller var det kanske bara tre) bakåt.... Mörker.
Till slut blev det en annan liknande motor från en Fiat 127 tror jag, för den snurrade åt samma håll som originalmotorn.
Sedan hamnade det en liten kompressor på den motorn så hela skiten exploderade till slut :, men det är en annan historia.
M.v.h. JANKRO.
Hej igen, ja körskolor som påbjuder "fel" växel med tanke på att motorn kan börja snurra bakåt om det strular i backe borde läsa på lite mer.
Men som sagt gamla motorer med kamdrev och kanske ev. också motorer med kamkjedja klarar sig. Kamkedjemotorer måste dock ha en bra klickspärr på spännaren annars så kan även en sådan motor strula till det, för spännaren hamnar på spännsidan och inte slacksidan av kedjan som är idén med hela konstruktionen. I stort sett samma grej som kamremmar som kuggar över, men kedjor ligger mycket säkrare i dreven än en kamrem i sina relativt små hack.
Det kan kanske kännas som att man spärrar bilen mer med ex. ettans växel i uppförsbacke, men det är ju bara kompressionen och trögheten i allt som hjälper till att hålla bilen, för övrigt så snurrar ju allt lika lätt bakåt som framåt.
Med tanke på att det ungefär är samma utväxling på backväxeln och ettans växel så blir trögheten ungefär lika även om man lägger i "rätt" växel för lutningens riktning.
Eftersom det redan har berättats flera historier om motorer som startar baklänges så tar jag en också .
En kompis hade en fräckt ombyggd Fiat 500 för länge sedan. Inte direkt något krutpaket med originalmotorn.
Dock fanns det flera större motorer med samma bultmönster mot svepet/växellådan som det var mera kraft i.
En av dessa passande motorer inhandlades med startmotor och div. tillbehör.
Lite strul med monteringen och koppling men till slut så satt kraftpaketet på plats och fungerade.
Med entusiasm och lite mycket gas i sitt lyckorus la han i backen för att backa ut ur garaget....... Bilen for framåt rakt in i väggen framför bilen.
Motorn var konstruerad för att gå åt andra hållet i förhållande till originalmotorn i bilen.
Så en växel framåt och fyra (eller var det kanske bara tre) bakåt.... Mörker.
Till slut blev det en annan liknande motor från en Fiat 127 tror jag, för den snurrade åt samma håll som originalmotorn.
Sedan hamnade det en liten kompressor på den motorn så hela skiten exploderade till slut :, men det är en annan historia.
M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: