• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bajslukt endast när jag kör

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har en Swift Kon-Tiki från -89. Toakassetten fungerar som den ska och verkar vara tät när jag sprutar in vatten och sköljer den mellan tömningarna. Ändå så tar sig en bajslukt ut från toaletten fram till förarsätena när jag fått upp värmen och börjat köra en bit. Det är tydligast när kassetten börjar bli full.
Har någon varit med om liknande? Beror på det på en dålig kassett eller borde jag försöka täta utrymmet runt kassetten?

Tacksam för svar
 

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Jag brukar lösa upp 3 diskmaskin tabletter i varmt vatten. Väntar till blandningen svalnat. Häll inte hett i avloppet. Inte bra för rören.

Låter den vara i tanken kör omkring och efter en helg så är tanken full. Massor smuts och fett följer med när jag tömmmer tanken. Gör detta vår och höst. Ibland även mitt i sommaren. Sen blir det luktfritt.
Tack, mycket bra tips!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack, mycket bra tips!
Blir det inte bra efter detta så kan du hälla i en halv liter klorin. Fylla tanken nästan full. Töm tanken på miljöriktigt sätt efter max 15 minuter. Om klorinet ligger i länge finns risk för att mätsonderna i tanken kan börja rosta. Fyll avloppstanken med rent vatten. Kör en sväng. Töm ut. Nu är dom flesta basiluskerna döda.

Men det brukar räcka med rengöring med maskindiskmedel. Fett som härsknar luktar riktigt illa.


Lycka till.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Vilken underbar tråd om bajslukt jag lyckats skapa, tack för alla era bidrag!

Jag bifogar en bild på min kassett för jag misstänker att den ser lite annorlunda ut än de nya som används idag. Bland annat verkar min bara ha ett vred och en knapp, medan de nya har ytterligare någon slags spak?

Jag ska definitivt se om jag kan få tag på en ny packning, frågan är bara var. Detta verkar vara det enklaste steget för att kunna stänga inne lukten. SOG får bli nästa steg om det inte hjälper.

Att hålla rent i gråvattentanken låter också som en bra idé, men lukten verkar inte hänga ihop med att jag tömmer den. Apropå disktabletter och liknande. Finns det andra kurer som är snälla mot miljön, både för grå och svartvattentanken, typ ättika, bikarbonat etc?
 

Bilagor

  • 07F45B7D-5929-46B2-9DF6-79F3BC53E67F.jpeg
    07F45B7D-5929-46B2-9DF6-79F3BC53E67F.jpeg
    3 MB · Visningar: 66

ufg470

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
28352
Medlemskap
2024
Blir det inte bra efter detta så kan du hälla i en halv liter klorin. Fylla tanken nästan full. Töm tanken på miljöriktigt sätt efter max 15 minuter. Om klorinet ligger i länge finns risk för att mätsonderna i tanken kan börja rosta. Fyll avloppstanken med rent vatten. Kör en sväng. Töm ut. Nu är dom flesta basiluskerna döda.

Men det brukar räcka med rengöring med maskindiskmedel. Fett som härsknar luktar riktigt illa.


Lycka till.
Låter läskigt med klorinet, men lovar testa maskindiskmedlet!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Låter läskigt med klorinet, men lovar testa maskindiskmedlet!
Jag har testat båda i min förra bil. Efter klorinet blev det toppen..

Kul att se första vattnet med diskmedel tömmas. Brunt med flagor. Nästa gång relativt klart vatten.

Sen diskar vi med yes. Bryter ner fett bra och håller även tanken ren.

På den nuvarande HB räckte det med rengöring med diskmaskinsmedel..
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Finns det andra kurer som är snälla mot miljön, både för grå och svartvattentanken, typ ättika, bikarbonat etc?
Det er ikke en kur, men det modvirker fedt og snak i gråvandstanken, at alle madrester og fedt bliver tørret af med køkkenrulle (papir) inden opvask, vi bruger kun opvaskemiddel og vand, og har aldrig oplevet lugt fra afløb,.
Vi tømmer altid når muligheden foreligger.
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Upplevde exakt samma sak förra sommaren. Jag skurade toan och bajsväskan och utrymmet där väskan bor. Inget hjälpte. Så, av en slump, kom jag att tänka på gråvattentanken... Där var boven. En rejäl rengöring och sedan var problemet borta!
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Varför pratar ingen om toatankens avluftning i botten? Den skall tydligen anslutas med en slang som mynnar under bilen, på min bil är hålet i kassethållaren gjort på fabrik, slang saknas (kan inte monteras som tänkt) utan hålet är öppet över lastutrymmet (samma som golvet i husbilen). Det blir skitlukt både i bilen och lastutrymmet om toatanken är mer än bottenfylld, har försökt att få ett vettigt svar på lösning av flera Carado återförsäljare utan att lyckas. Tips kolla den inre luckan i botten av kassetthållaren.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Varför pratar ingen om toatankens avluftning i botten? Den skall tydligen anslutas med en slang som mynnar under bilen, på min bil är hålet i kassethållaren gjort på fabrik, slang saknas (kan inte monteras som tänkt) utan hålet är öppet över lastutrymmet (samma som golvet i husbilen). Det blir skitlukt både i bilen och lastutrymmet om toatanken är mer än bottenfylld, har försökt att få ett vettigt svar på lösning av flera Carado återförsäljare utan att lyckas. Tips kolla den inre luckan i botten av kassetthållaren.
BoP! Jag tror inte jag förstår vilket hål du menar. Kan du posta en bild? Menar du att utrymmet där kassetten bor borde vara tätt, och om det inte är det, utan det finns ett hål, så ska det sättas en slang som leder ut under bilen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag hänvisar till mitt inlägg #15 om avluftningen på en toalett av första modellen i en -89'a som heter C1, C2 eller C3 beroende på mekanisk spolpump i toan, eller elektrisk spolpump i toan eller spolning från bilens vattentank. Där öppnas det en avluftning på tankens översida som (oftast) bara leder ut till utrymmet där tanken står och det utrymmet är sällan helt tätt till själva toalettutrymmet/bilen beroende på hur mycket färdiga plaststycken själva toautrymmet består av. Kan sprida lukt beroende på över/undertryck i bilens utrymmen.

Röda pilen pekar på avluftningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Hej, jag hänvisar till mitt inlägg #15 om avluftningen på en toalett av första modellen i en -89'a som heter C1, C2 eller C3 beroende på mekanisk spolpump i toan, eller elektrisk spolpump i toan eller spolning från bilens vattentank. Där öppnas det en avluftning på tankens översida som (oftast) bara leder ut till utrymmet där tanken står och det utrymmet är sällan helt tätt till själva toalettutrymmet/bilen beroende på hur mycket färdiga plaststycken själva toautrymmet består av. Kan sprida lukt beroende på över/undertryck i bilens utrymmen.

Röda pilen pekar på avluftningen.

M.v.h. JANKRO.
Tack för förtydligandet! Jag är med dig. Jag undrar om den avluftningsventilen du pratar om är det hålet som syns på bilden nedan?

Jag tror tyvärr inte mitt utrymme är speciellt tätt, ni ser själva på den andra bilden hur delar av husbilen syns på andra sidan. Men kanske är det heller inte värt att göra om det och försöka täta, utan en bättra lösning att installera en SOG menar du?
 

Bilagor

  • 5A9250D8-A5EC-4D4D-839A-7F9CF7CEF11F.jpeg
    5A9250D8-A5EC-4D4D-839A-7F9CF7CEF11F.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 56
  • 293E54D6-7744-4D63-9C4B-78A3EC1A84E0.jpeg
    293E54D6-7744-4D63-9C4B-78A3EC1A84E0.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 56

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, aj då, du verkar ha den allra första utgåvan av toakassett där inte ens den större avluftningen som pilen pekar på finns.
Jag hade en sådan kassett en gång och den lilla "ventileringen" blev igenlimmad innan jag ens använde toan och en hembyggd SOGfläkt innan SOG var uppfunnen blev monterad med en slanganslutning i locket på tömningsröret.
Det kan vara god idé att i alla fall ventilera med en liten slanganslutning till tanken och låta slangen gå ut, kanske genom golvet.

Både jag och de flesta andra som har eftermonterat eller köpt en bil med SOG fläkt kan nog intyga att det är en bra investering för trivseln faktiskt.
Man kan väl säga som så att det kommer ingen lukt alls ut i bilen från toan varken när den står eller när den används. Om man använder toan med öppen skiva ner till tanken (som är bäst) så sugs både lukten från tanken och de ev. nya lukter som man själv tillför ut med fläkten, så toan är t.o.m. luktfriare än toan hemma är när den används ;).

Det är väl kanske inte helt klarlagt om lukten kommer från din toa, men en SOG har du stor nytta av ändå.
Det finns lite olika modell på fläkt/ventillering. Man kan ha en ventillering ut på luckan eller en "skorsten" på taket eller ett utsläpp genom golvet ner under bilen.
Det finns också lite olika möjligheter till anslutning av slangen på äldre kassetter. Olika modell och plats för anslutningen, lite beroende på om kassetten skjuts in från höger eller vänster (när man sitter på toan).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om själva skivan kärvar och bråkar på din toa så kan det vara idé "om man vill investera" att köpa en ny toakassett, för de har gjort om mekaniken som öppnar skivan bl.a. I stället för att bara gå i sidled och kärva för att öppna, så sjunker skivan ner några m.m. först innan den gå i sidled....... En stor uppfinning för campingtoautvecklingen :applaus:.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Varför pratar ingen om toatankens avluftning i botten? Den skall tydligen anslutas med en slang som mynnar under bilen, på min bil är hålet i kassethållaren gjort på fabrik, slang saknas (kan inte monteras som tänkt) utan hålet är öppet över lastutrymmet (samma som golvet i husbilen). Det blir skitlukt både i bilen och lastutrymmet om toatanken är mer än bottenfylld, har försökt att få ett vettigt svar på lösning av flera Carado återförsäljare utan att lyckas. Tips kolla den inre luckan i botten av kassetthållaren.

Byter du luckan i botten så blir du nog av med problemet, du kan nog ta bort den helt eller tillverka en plan plastskiva så trycks inte bottenavluftningsventilen upp.

Tror det var orsaken till att vår husbils första ägare sålde husbilen efter 6 månader.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
På min bil finns något som troligen en förra ägare har installerat.
Utanpå luckan till toakassetten, sitter en en låda 8 x 20 cm ca, och innanför luckan en smal slang, 4 mm, kopplad till tömmningsrörets böj via en liten mässingskoppling.
Inborrad i tömningsrörets plast.
Man får lossa denna smala slang om man vill dra ut kassetten.
förmodligen någon form av ventilation????

Enda gången det luktat är när packningen jag nämnt om var slut.

Använder alltid en blå påse med medel som skall "förhindra lukt" och påskynda nedbrytning. Små blå påsar i en burk som man köper, minns ej fabrikat.

Roysan
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Byter du luckan i botten så blir du nog av med problemet, du kan nog ta bort den helt eller tillverka en plan plastskiva så trycks inte bottenavluftningsventilen upp.

Tror det var orsaken till att vår husbils första ägare sålde husbilen efter 6 månader.
Utan avluftningsventil stiger trycket inne i tanken varma dagar o man får en obehaglig överraskning när spjället öppnas efter användning.speciellt om man råkar kika ner för att kolla nivån,,,,,(egen upplevelse vid felaktig luftventil)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Utan avluftningsventil stiger trycket inne i tanken varma dagar o man får en obehaglig överraskning när spjället öppnas efter användning.speciellt om man råkar kika ner för att kolla nivån,,,,,(egen upplevelse vid felaktig luftventil)
Hej, ja om man inte vill göra något avancerat som SOG eller liknande, men har problem med att ventilationen går ut i kassettutrymmet som troligen inte är helt tätt till toa/bilutrymmet så är en bra och enkel variant att i alla fall se till att originalluftningen blir helt tilltäppt och att man då "bara" i stället monterar en liten mässingsnippel på tanken eller på tömningsröret eller ev. i stora locket till tömningsröret, kanske bara med 6m.m. slang eller liknande av lite bättre kvalité som inte viker sig och blir täppt. Enklast är nog kanske att borra ett hål i golvet och trä ner slangen genom i samt lite "sika"-tätning både uppe i utrymmet och under bilen för att täta, och helst en täppt plupp att sätta på nippeln vid tömning när man tar bort slangen från nippeln så det inte läcker upp något genom nippeln när man fibblar runt och tömmer kassetten.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:
Toppen