• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bajslukt endast när jag kör

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har en Swift Kon-Tiki från -89. Toakassetten fungerar som den ska och verkar vara tät när jag sprutar in vatten och sköljer den mellan tömningarna. Ändå så tar sig en bajslukt ut från toaletten fram till förarsätena när jag fått upp värmen och börjat köra en bit. Det är tydligast när kassetten börjar bli full.
Har någon varit med om liknande? Beror på det på en dålig kassett eller borde jag försöka täta utrymmet runt kassetten?

Tacksam för svar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Swift Kon-Tiki från -89. Toakassetten fungerar som den ska och verkar vara tät när jag sprutar in vatten och sköljer den mellan tömningarna. Ändå så tar sig en bajslukt ut från toaletten fram till förarsätena när jag fått upp värmen och börjat köra en bit. Det är tydligast när kassetten börjar bli full.
Har någon varit med om liknande? Beror på det på en dålig kassett eller borde jag försöka täta utrymmet runt kassetten?

Tacksam för svar
Det låter som att den svarta packningen är sliten och läcker odör....
Byt den så löser det sig nog...
Brukar kosta mig ca 15:- € att köpa nere i Europa... Vet ej priset i Sverige...
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
Jag ska definitivt kolla packningar och ventiler. Jag är lite osäker på exakt vilken ventil som menas, men jag vet att det finns en knapp som jag trycker in när jag tömmer kassetten för att undvika undertryck. Är det denna ventil som kan vara dålig?

Jag har tömt gråvatten utan att lukten har försvunnit vill jag minnas, men värt att ha i åtanke.

Jag har också haft lukten av ruttna ägg i husbilen när jag körde. Ett tips var att köpa en vätska på biltema som fräschar upp bränsletanken, bland annat genom att binda kondensen/fukten som kan ha uppstått i den när den stått stilla länge. Det skulle tydligen få bort lukten, vilket också hände efter att jag hällt i en dos och kört en stund.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
Jag ska definitivt kolla packningar och ventiler. Jag är lite osäker på exakt vilken ventil som menas, men jag vet att det finns en knapp som jag trycker in när jag tömmer kassetten för att undvika undertryck. Är det denna ventil som kan vara dålig?

Jag har tömt gråvatten utan att lukten har försvunnit vill jag minnas, men värt att ha i åtanke.

Jag har också haft lukten av ruttna ägg i husbilen när jag körde. Ett tips var att köpa en vätska på biltema som fräschar upp bränsletanken, bland annat genom att binda kondensen/fukten som kan ha uppstått i den när den stått stilla länge. Det skulle tydligen få bort lukten, vilket också hände efter att jag hällt i en dos och kört en stund.
Kanske man skulle köpa... Då luktar det viol från avgaserna.. :swoon: :twitcy:

Näää... Jag är nästan 110% säker på att lukten inte kommer ifrån bränsletanken.. :rolleyes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom du har en lite äldre Kontiki bil så finns det vissa toasaker som lättare kan skapa lukt än toaletter i nyare bilar.
-89 var i princip första året som kassettoaletterna kom i större skala efter portapotti varianterna.
(Som redan nämnts så behövs det inte mycket undertryck i bilen för att avloppslukt från just något avlopp skall spöka.) Avloppet till toagolvet/duschen brukar inte ha något vattenlås bl.a. utan behöver oftast en propp i hålet om lukten kommer från gråvattentanken.

Det är inte knappen som man trycker på när man tömmer kassetten för att få in luft som bosse b menar, utan du har på din modell av kassett troligen ett grått lock med styrningar på sidan som har en fjädrande också grå "knapp" som öppnar när kassetten är inne på plats. Den öppna ventilationen leder ofta inte till något annat än utrymmet för kassetten och hänger då ofta delvis samman med själva toautrymmet och bilen... Kolla.
Toakassett2.jpg
Om man har lust så är det rätt välinvesterade pengar att i stället för den montera en SOG till toan som ventilerar kassetten utanför bilen samt även gör toaletten/kassetten helt luktfri även när man använder den.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Som muskatten skriver ovan.
Är problemet med största sannolikhet den packning som finns i det stora hålet som kopplar till själva VC-stolen.
Packningen har en övre och en undre "läpp" den övre skall täta mot VC-stolen när kasetten är inskjuten.
Och mot den grå luckan när kasetten är utdragen.
Nedre läppen tätar mot spjället som öppnar och stänger via vrdet och ín på toabänken.
Spjället är en lucka som skall täppa till dels när toan är stängd, dels när man drar ut kasseten.
PAcjningen omkring 10 cm i diameter, monterad med flera skruvar och en grå plastring.
Packningen blir hård med tiden och tätar inte.
Montera en ny se till att spjället är slätt från beläggningar från det som bilda i tanken. Blir en del skrapning kanske.
Smörj sedan packningen vid varje tillfälle tanken rengörs och töms.
Många använder matolja, jag kör numera med silikon från BILTEMA i sprayform.

Med dålig packning läcker dels gaser, dels kan det skvätta upp av vätskan som bildas i tanken.
Därför krävs oxo grundlig rengöring av hela utrymmet där tanken skjuts in.
Kör med fuktig trasa så långt armen räcker.
Renlighet och smidig packning är a och o, i sammanhanget.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag brukar lösa upp 3 diskmaskin tabletter i varmt vatten. Väntar till blandningen svalnat. Häll inte hett i avloppet. Inte bra för rören.

Låter den vara i tanken kör omkring och efter en helg så är tanken full. Massor smuts och fett följer med när jag tömmmer tanken. Gör detta vår och höst. Ibland även mitt i sommaren. Sen blir det luktfritt.
 
Toppen