• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bajslukt endast när jag kör

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har en Swift Kon-Tiki från -89. Toakassetten fungerar som den ska och verkar vara tät när jag sprutar in vatten och sköljer den mellan tömningarna. Ändå så tar sig en bajslukt ut från toaletten fram till förarsätena när jag fått upp värmen och börjat köra en bit. Det är tydligast när kassetten börjar bli full.
Har någon varit med om liknande? Beror på det på en dålig kassett eller borde jag försöka täta utrymmet runt kassetten?

Tacksam för svar
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Nya bilen har c260 kassett o den har ju bottenavluftning,finns tydligen både fläkt o kolfilter att sätta in.Då måste man ju ta hål i golvet o det vågar jag inte då bilen har vattenburen golvvärme,,,,,,,,
Hej, ja om man inte vill göra något avancerat som SOG eller liknande, men har problem med att ventilationen går ut i kassettutrymmet som troligen inte är helt tätt till toa/bilutrymmet så är en bra och enkel variant att i alla fall se till att originalluftningen blir helt tilltäppt och att man då "bara" i stället monterar en liten mässingsnippel på tanken eller på tömningsröret eller ev. i stora locket till tömningsröret, kanske bara med 6m.m. slang eller liknande av lite bättre kvalité som inte viker sig och blir täppt. Enklast är nog kanske att borra ett hål i golvet och trä ner slangen genom i samt lite "sika"-tätning både uppe i utrymmet och under bilen för att täta, och helst en täppt plupp att sätta på nippeln vid tömning när man tar bort slangen från nippeln så det inte läcker upp något genom nippeln när man fibblar runt och tömmer kassetten.

M.v.h. JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nya bilen har c260 kassett o den har ju bottenavluftning,finns tydligen både fläkt o kolfilter att sätta in.Då måste man ju ta hål i golvet o det vågar jag inte då bilen har vattenburen golvvärme,,,,,,,,
Hejsan, ja toatillverkana kom visst på att fläktavluftning inte var så dumt och gjorde egna försök, frågan är väl i så fall varför inte bodelstillverkaren orkade att installera det som hör till för att det skall funka redan vid bygget av bilen, fast jag har läst om att fläkten brukar bråka, men vet inte själv.
Men du har ju möjligheten att montera en riktig SOG i alla fall om du vill få full bekvämlighet med lukt och helt täppa till originalet på tanken.
Som jag skrev tidigare så finns det flera varianter av "fästen" för anslutning av slangen till kassetterna (kanske mest menat till de äldre kassetterna) men säkert helt fungerande till din kassett också, och då ex. använda SOG-varianten med fläktenheten och utsläppet ut genom luckan för kassetten. Du kan ju även ha varianten som ventilerar genom en "skorsten" på taket om det finns något lämpligt utrymme uppåt för ett rör bakom panelerna, eftersom alternativet hål ner genom golvet redan är skippat.
Sedan skall det ju helst till en brytare som startar fläkten automatiskt när man öppnar skivan till tanken. Jag har tyvärr ingen aning, men om allt annat är förberett för originalutsug så borde det kanske redan finnas eller vara förberett med brytare på din toa som du kan använda till SOG'en... Vet ej.
Kan kanske vara ett alternativ för dig för att få en behaglig miljö på toan och då inte ens behöva tänka på bara liten ventilation för tryckutjämning av tanken.

M.v.h. JANKRO.

(Ps. Att kunna se var värmeslingorna i golvet ligger kan man nog säga är jättelätt med en värmekamera, helst kollat en kort stund efter man har satt på värmen och innan den har spridit sig för mycket ut i golvet.)
Värmekamera.JPG
 
Senast ändrad:

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hejsan, ja toatillverkana kom visst på att fläktavluftning inte var så dumt och gjorde egna försök, frågan är väl i så fall varför inte bodelstillverkaren orkade att installera det som hör till för att det skall funka redan vid bygget av bilen, fast jag har läst om att fläkten brukar bråka, men vet inte själv.
Men du har ju möjligheten att montera en riktig SOG i alla fall om du vill få full bekvämlighet med lukt och helt täppa till originalet på tanken.
Som jag skrev tidigare så finns det flera varianter av "fästen" för anslutning av slangen till kassetterna (kanske mest menat till de äldre kassetterna) men säkert helt fungerande till din kassett också, och då ex. använda SOG-varianten med fläktenheten och utsläppet ut genom luckan för kassetten. Du kan ju även ha varianten som ventilerar genom en "skorsten" på taket om det finns något lämpligt utrymme uppåt för ett rör bakom panelerna, eftersom alternativet hål ner genom golvet redan är skippat.
Sedan skall det ju helst till en brytare som startar fläkten automatiskt när man öppnar skivan till tanken. Jag har tyvärr ingen aning, men om allt annat är förberett för originalutsug så borde det kanske redan finnas eller vara förberett med brytare på din toa som du kan använda till SOG'en... Vet ej.
Kan kanske vara ett alternativ för dig för att få en behaglig miljö på toan och då inte ens behöva tänka på bara liten ventilation för tryckutjämning av tanken.

M.v.h. JANKRO.

(Ps. Att kunna se var värmeslingorna i golvet ligger kan man nog säga är jättelätt med en värmekamera, helst kollat en kort stund efter man har satt på värmen och innan den har spridit sig för mycket ut i golvet.)
Visa bilaga 220774
Jag har tänkt samma tankar som du skriver.Funderade även på förra bilen på SOG systemet,men funderar på om den är så bra som sägs.Fläkten går väl bara när luckan är öppen o jag tycker nog det kan lukta även om man inte avänt toa;n på en dag.Jag har funderat på en strömsnål fläkt med kolfilter som man kan köra hela tiden när det är varmt ute.Bara att få till anslutningar o var det ska gå ut ur bilen.Värmekamera har jag också tänkt på men under toadelen är det extra plastgolv o svårt att komma åt,så det vågar jag nog inte ge mig på.Kul att vi tänker lika,o tack för engagemang
//LeifN
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, du skriver att det luktar även om man inte använt toan under dagen.....

Men om det luktar då så beror det ju på att något inte är helt tätt så lukten kommer ut nere vid kassetten som ventilerar lite så att det känns lite lukt. Lite ventilation behövs ju, men skall ju helst ut ur bilen ev. med hjälp av det enklaste sättet, en helt tät kassett och en liten nippel på kassetten och endast en tunn slang som går ut i naturen, och inte en kassett som andas nere i själva utrymmet för kassetten.

Nästa variant är om kassetten är helt tilltäppt och inte ventilerar alls, då byggs det ju upp tryck under dagen i kassetten av värmen och kanske också lite jäsprocess. Det trycket orkar nog inte gummitätningen vid skivan att hålla mot fullt ut och då kommer säkert lite lukt ut den vägen upp genom toaskålen, för tittar man på tätningsläppen på tätningen så kan den inte hålla mot något större tryck inifrån kassetten.

Om du har ex. en SOG monterad så är/skall ju kassetten vara helt sluten/tät där den andas normalt och det enda andningshål som då finns är ju slangen som är ansluten till kassetten och som går till SOG-fläkten, ex. den variant som är monterad i luckan till kassetten och endast ventileras genom ett kolfilter och ut ur bilen. Om då allt är tätt så andas ju bara kassetten genom filtret och ut i naturen, vilket gör att en fläkt som går hela tiden är helt onödigt.
När du sedan öppnar skivan och fläkten startar så sugs ju luften ner genom toaskålen och genom kassetten samt vidare ut genom slangen/fläkten/kolfiltret och så ut i naturen utanför bilen och därmed blir det helt luktfritt i bilen även då.

Enklast för anslutning ut ur bilen är nog att leda ut ventilationen genom luckan.
På utsidan blir det ju bara en plastkåpa som finns i flera färger där kolfiltret sitter.
SOG7.JPG

På insidan av luckan så sitter det endast en ganska liten hållare till slangen med den lilla fläkten.
Det finns ju som sagt lite olika sätt att ansluta slangen till kassetten.

Till tömningsröret.
SOG4.JPG

Till locket på tömningsröret.
SOG5.JPG

Eller till något bef. hål som tidigare kanske använts till andning m.m.
SOG6.JPG

Men om allt är tätt och kassetten endast kan andas genom slangen, och fläkten startar när man öppnar skivan så luktar det aldrig inne i bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag hade under en resa i somras problem med avloppslukt i bilen, öppnade toalett tanken och det var ingen vacker syn jag såg. Bilen hade stått ett par veckor utan att jag rengjort tanken, och det var inte bra. Nu rengör jag tanken efter varje resa och har inte haft problemen med toalett sedan dess.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.273
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har tänkt samma tankar som du skriver.Funderade även på förra bilen på SOG systemet,men funderar på om den är så bra som sägs.Fläkten går väl bara när luckan är öppen o jag tycker nog det kan lukta även om man inte avänt toa;n på en dag.Jag har funderat på en strömsnål fläkt med kolfilter som man kan köra hela tiden när det är varmt ute.Bara att få till anslutningar o var det ska gå ut ur bilen.Värmekamera har jag också tänkt på men under toadelen är det extra plastgolv o svårt att komma åt,så det vågar jag nog inte ge mig på.Kul att vi tänker lika,o tack för engagemang
//LeifN
Kort sammanfattat. SOG är precis så bra som det skrivs. Efter att vi provat en gång så blir det aldrig utan SOG. Vi känner även att det är miljömässigt bättre eftersom kem kan uteslutas, vi tar bara lite grönsåpa i kassetten och så sköts rengöringen mer eller mindre automatiskt också.

Visst kan jag hålla med om att det har en viss "pikant" doft när man inte använder kem men det går ju att hålla andan de 30 sekunderna det värsta kommer ut. Tilläggas ska väl att med thetfords tabletter så är det ju nästan ett nöje att tömma men som sagt det går även utan.
 

Eldis

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
31002
Medlemskap
2024
Vi hade problem förra sommaren med att det luktade illa i hytten när vi körde. Det visade sig vara lukt från AC:n. Jag sprutade en rejäl dos Lysol där luften till AC:n sugs in och sen dess är den dåliga lukten borta. Det luktade parfym från Lysolen ett par veckor efter bara.
 
Toppen