• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Jag beställde en 7" monitor med 2 kameror och kablage på ebay från England för ett par månader sedan, snabb leverans kom på 3 dagar med utdelning vid dörr.Jag betalade 803:- inkl.frakt
Vill bara tillägga att den fungerar perfekt har på tidigare bilar haft Waeco men tyckte att dom tog till som attan vad gäller priset och jag skall trots allt bara kunna se vad som finns bakom bilen det gör jag precis lika bra med denna. Tog bort den inre backspegeln och monterade monitorn där istället kunde då dra kabeln i överskåp.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera.

Jag beställde en 7" monitor med 2 kameror och kablage på ebay från England för ett par månader sedan, snabb leverans kom på 3 dagar med utdelning vid dörr.Jag betalade 803:- inkl.frakt
Vill bara tillägga att den fungerar perfekt har på tidigare bilar haft Waeco men tyckte att dom tog till som attan vad gäller priset och jag skall trots allt bara kunna se vad som finns bakom bilen det gör jag precis lika bra med denna. Tog bort den inre backspegeln och monterade monitorn där istället kunde då dra kabeln i överskåp.

Låter intressant. Har du någon länk till din ebay-kamera?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera.

Jag fick en kamera monterad i min nya bil Super fin skärm med navi och alla tänkbara funktioner som man behöver och inte behöver.Bara ett problem man ser absolut inte ett skit på skärmen så länge solen är uppe.Totalt oduglig enligt mig så det åkte ut.Minns inte namnet på den men det jag vill säga, tänk på att det blänker i vissa skärmar och det är svårt att få bukt med
 
K

Kyros-2

Guest
Sv: Backkamera.

Apropå back-kamera. Vi hade en sådan i vår tredje husbil. Såg maffigt ut på instrumentbrädan. Men … den som fick springa ut vid varje backning var ändå jag. Sedan hade vi en back-sensor i vår fjärde husbil … den fungerade aldrig hur mycket den än blev åtgärdad.


Nu har vi troligen ingen i vår nya husbil så det blir ”ut, kolla och vinka” på gammalt vanligt vis.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Info. för den intresserade!
Det finns en Guide/Test? av tio backkameror i senaste nr. 8.12 av Husbil/Husvagn.
Prisnivå från 900 till 3100 kr. Undantag för Waeco, 6000kr.
Julian
 
F

F.d. 28580

Guest

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Backkamera.

Har du hunnit montera kameran? Är intresserad att beställa samma och undrar om det är bra grejjer? Tacksam om du kunde ta lite bilder på installationen.
Såg att det följde med 1x 5m videomkabel. Då lär man köpa en längre?
-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Tulle, om det strular med kabel så finns det här. Fraktfritt.
Kolla bara om det skall vara Hane-Hona eller Hane-Hane el.dyl.


2xRCA - 2xRCA | Kabelgiganten

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Backkamera.

Min backkamera har jag köpt från LUIS, Rückfahrsystem mit Monitor, Funkar bra såväl i mörker som under dagen. Diskretplacerad över nummerskylten, inget behov av håltagning i bilen. Kabeln har jag dragit på samma ställe som övriga kablar dragits. Kan rekommenderas. Finns även trådlös.
 
F

F.d. 25520

Guest
Sv: Backkamera.

Hej,

har monterat Weacos 7" med dubbla linser på bakstammen. Kanon, har därmed en tredje backspegel vid körning framåt och bra bild och LJUD vid backning. Fungerar lika bra i dagsljus som i mörker. Monterat skärmen vid vänster A-stolpe, inget som stör sikten i rutan. Dessutom är det lika enkelt att ta med bildskärmen till kameran som till GPS.en.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

-------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Tulle, om det strular med kabel så finns det här. Fraktfritt.
Kolla bara om det skall vara Hane-Hona eller Hane-Hane el.dyl.


2xRCA - 2xRCA | Kabelgiganten

Lycka till. JANKRO.

På bilderna ser jag bara skarvar för analogt ljud (även om kontakterna är RCA).
Video/digitalt ljud är 75Ω och har ofta gula RCA för att särskilja från "vanliga" ljud RCA.

Peter :)
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Backkamera.

Hej, finns det någon som har monterat en backkamera själv , tips om bra märken o priser ,.tacksam för svar. Fransen. :mh4:

Jag gjorde inte kamerainstallationen själv, men så här ser min lösning ut.
Ventura 7000 Pro med integrerad bildvisning från backkameran. Då jag lägger i backen så visas en utmärkt bild från backkameran i Venturan.
 
Toppen