• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Backkamera.

Sök på forumet, det finns mycket att läsa om backkamermontering. Monterade själv en trådlös på vår bil. Och du Peter, det är inte alltid man vill jaga ut frun. (Jag antar att du inte heller gör det.)
Leffe
 
F

F.d. 53011

Guest
Sv: Backkamera.

Hur svårt det är att montera själv är ju väldigt svårt att uttala sig om då det helt beror på vilken "mekarnivå" man är på men jag har monterat flera backkameror själv och visst är det stök och bök med kabeldragning etc. men med lite eftertanke och planering går det nog bra för många. Jag rek. en anläggning med kabel mellan kamera/monitor då det är lätt att få bildstörningar med de trådlösa , de står heller inte högt i kurs vid ett ev. inbyte av bilen. Bif. länk till Homat i Tyskland som har väldigt bra priser och jag o. bekanta har handlat flera olika backkameror där och varit nöjda. Det finns olika uppfattningar om "kvalitetsmärken" och "skräpmärken" men själv köper jag hellre en anläggning med 7" skärm för 1500-2000 här än betalar det 4-dubbla för t.ex. en Waeco av den enkla anledn. att jag med flera inte haft några problem med de här och vi köper hellre annan utrustning för de slantar som blir över

Fachhändler für Rückfahrsysteme und Rückfahrkameras • HOMAT Rückfahrkameras Rückfahrsysteme und Car Entertainment
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Backkamera.

Många husbilar har i dag fabriksmonterat kablage för backkameran. Kolla detta innan du börjar borra hål!

Själv har jag provat trådlöst men bytte snart nog till trådbundet för att slippa alla bildstörningar.

Göran T625
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Backkamera.

Alve: Ta det inte så allvarligt . Jag förstår mycket väl att det kan vara jättebra med en backkamera i vissa fall. Jag ville bara ge andra en lite att fundera över innan man rusar iväg och handlar. Själv tyckte jag också att det skulle vara bra att ha, men efter lite funderande på saken så bestämde vi oss för att lägga pengarna på nått roligare.
Jag menar att för det mesta är vi båda två ute och åker ihop och då kan en av oss gå ut och titta. Det har fungerat till 100%.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backkamera.

För några år sedan gjorde jag just det Didrik varnade för! Jag köpte en Waeco dyrt och drog kablaget själv vilket vara ganska krångligt men klarade jag det så klarar nog dom flesta av det!

Har man inte sikt bakåt genom bakrutor så är det ganska "djärvt" att backa en husbil utan backkamera! Djärvt är nog ett snällt ord i det här sammanhanget!
Jag använder backkameran så gott som varje dag och skulle inte klara mig utan den!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Backkamera.

Känner väl igen mig i din sittuation , trådlöst eller lednings dragning.
Jag har provat båda sist med den " eländiga " lednings dragningen MEN den är bäst. Ett elände att dra ,men fungerar bäst, när det äntligen är gjort Dessutom har jag TVÅ kamror , som jag enkelt med en omväxlare kan bestämma vilken kamra jag vill se på, alltså inkopplad hela tiden . Den ena är stäld direkt bakom biulen , den andra är stäld för vy bakom bilen , ( Man vet annars inte VAD som ligger pricis bakom husbilen ) det kan ju vara en bekant eller... Fabrikat ??? allting beror på hur mycket man vill saisa. Men två kamror är perfekt .... jag lovar, och kanske det betalar sig!
Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Backkamera.

Visst är backkamera ett bra hjälpmedel men........ibland tror jag "ha"-effekten rusar iväg på oss alla.....

Jag menar.....hur har människor klarat av att backa i alla tider..... innan gemene man fick råd med en kamera och tillhörande skärm??????
De måste ha haft en mycket högre grad av förmåga att planera sin körning och använt de visuella hjälpmedel som redan sitter monterade???

Kan någon hjälpa mig??? Var de bättre förare förr än vad vi är dags dato? :msn_wink:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Backkamera.

Hur svårt det är att montera själv är ju väldigt svårt att uttala sig om då det helt beror på vilken "mekarnivå" man är på men jag har monterat flera backkameror själv och visst är det stök och bök med kabeldragning etc. men med lite eftertanke och planering går det nog bra för många. Jag rek. en anläggning med kabel mellan kamera/monitor då det är lätt att få bildstörningar med de trådlösa , de står heller inte högt i kurs vid ett ev. inbyte av bilen. Bif. länk till Homat i Tyskland som har väldigt bra priser och jag o. bekanta har handlat flera olika backkameror där och varit nöjda. Det finns olika uppfattningar om "kvalitetsmärken" och "skräpmärken" men själv köper jag hellre en anläggning med 7" skärm för 1500-2000 här än betalar det 4-dubbla för t.ex. en Waeco av den enkla anledn. att jag med flera inte haft några problem med de här och vi köper hellre annan utrustning för de slantar som blir över

Fachhändler für Rückfahrsysteme und Rückfahrkameras • HOMAT Rückfahrkameras Rückfahrsysteme und Car Entertainment



Har själv en billigare kamera från ovanstående firma och den funkar OK. Problemet med min kamera är att själva kamerahållaren äär ursprungligen av vanlig målad plåt. Efter ett par år blev det dags att pulverlackera men även den fick i början av 2011 ersättas med en förzinkning.
Så om ni inte vill ha rostränder bak på bilen så efterfråga rostfria hållare.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Backkamera.

Tack Alve !
Klokt svarat!
Utveckling kallas det för , klart att vi ska ta all hjälp av tekniken vi kan få ,för att förbättra trafiksäkerheten , att en del använder ordet " ha " beror säkert på andra grunder , och dem vill jag inte nämna här.
/ Lasse
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Backkamera.

Varför behöver vi ABS-bromsar? Varför behöver vi servostyrning? Varför behöver vi vinterdäck? Varför behöver vi krockkuddar? Varför behöver vi säkerhetsbälten? Varför behöver vi bilar överhuvudtaget?

Vi klarade oss bättre förr.

Intressant svar :msn_laugh:

Varför invaggas vi i en falsk trygghet..................
Varför kör turister på skoterleder med bilen i svenska fjällen?

Jag är övertygad om att vi har samma syn på saker och ting. Ibland är det bara nyttigt att stanna upp och ta sig en funderare.
Är det människan eller maskinen som sätter begränsningarna?
Svaret vet vi alla!
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Backkamera.

Jag har hittat den här firman i min jakt på backkamera. Har inte beställt än men vem vet det kanske blir till våren. Den här har ju dubbla kameror och priset verkar definitivt ok.

Reversing Camera | Reversing Cameras | CMOS Reversing Cameras | CCD Reversing Camera from Parkingcameras.com - Cameras for Cars, Motorhomes, Lorries and more.


Hej,

Jag har handlat av den här firman tidigare, dom är helt Ok.

Jag har en liknande kamera med bildvinklarna 60 och 120 grader som jag är väldigt nöjd med. Men 70 grader fungerar nog bra det också.

Min monitor är gjord för att klämmas fast på en backspegel. (Se: Visa Min Husbil).

Mvh Bengt
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Backkamera.

Förnuftigt tänkt med TVÅ kamror
Så nu får de andra säga " Ha HA " åtminstående till två kamror , om vi inte haft en teknisk utveckling , hade vi inte åkt husbil heller , var glad över den utvecklingen som ger oss möjlighet att se värden , med andra ögon d.v.s. turistens ögon.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Backkamera.

Jag frågade säljaren från Waeco på mässan vad som särskiljde deras kameror för 14000kr med 7" skärm + twinkamera från sonys som man kan köpa på nätet för ca 3000kr.
Svaret han pressade ur sig var att jo deras kameror har en oring i kontakten som tätar så fukt inte kan krypa in därigenom.
Jag köper en del oringar och de kostar någon krona.
En oring i vardera ände är fortfarande rätt lite pengar.
Nu har jag efter att ha läst denna tråd beställt en Sony twin camera och därtill en 7" monitor med "high resolution" vilket på backkameraspråk verkar motsvara en tv bild på en stenålderstv. De billigare monitorerna verkar ofta ha under hälften av upplösningen på själva kameran.
Priset med frakt från England blev 2500kr inkl 10m kabel.
Skulle det va fuktproblem kan jag köpa 4 paket till innan jag kommer upp till waecos prislapp.
 

boppe

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
6385
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera.

Har monterat en trådlös kamera som jag beställt från HongKong, 1550 kr inklusive frakt och införselavgift (moms), med 7" skärm. Har också dragit in antennen från kameran med en förlängd antennkabel som följde med. Gjorde detta genom ett fönster då jag inte vill ta några hål. Fungerar mkt, mkt bra men visst kommer det nån liten störning under färd, framför allt. (har kopplat på skyltbelysningen så jag kan ha bild, hela tiden) Har man antennen från kameran inne, med nästan fri sikt till monitorn så skall det mkt till för att det inte skall funka.
Ett mkt mkt prisvärt alternativ, måste jag säga.
 
Toppen