• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Idag var jag in till Teknikmagasinet och köpte, en trådlös färgkamera med ljud, 4 kanaler på 2,4 ghz upplösning på 628x582 pixlar, ljuskänslighet 2 lux, för : 799,00 kr
Den kopplade jag ihop med min 12 volt 10 tum LCD TV här hemma för att kolla om det var något att sätta på Husbilen. Jag blev positivt överaskad vad bra man såg med den lilla kameran som bara är, 23 x 23 x 23 mm stor, jag tänker att sätta in den i ett eget positionsljus på takräcket, diskretare går väl inte att ha en backkamera? med tanke på stöldrisk?

Tjena. :cool:

F

F.d. 24290

Guest
Sv: Backkamera.

Stort tack, då blir det köpa av! :) till råga på allt så fanns det en tomtom GPS box för 1500:- så man får gps i samma maskin! Skönt att ha allt i ett.

Mvh Niklas

F

F.d. 24290

Guest

Så nu har man även inhandlat back-kamera 699:- för en färg med mörker seende och 15 meter kabel.

Stort tack Knut i Norge känns tryggt att veta att andra har samma och är nöjda med den.

Mvh Niklas

F

F.d. 24290

Guest

Hej dotorparn,

Jag köpte denna stereo,
2 DIN 7Touch Screen & Bluetooth

Fast jag köpte deras demoex på tradera så jag gav 1900:- sen beställde jag backkameran från deras web shop. Tror att det blir väldigt bra, stereon har ju även blåtand för mobil så man kan använda den som headset.

Båda sakerna har han skickat med posten samma dag som beställningen och plus att man kan betala med payson och använda deras garanti så att man till och med kan få hem och godkänna varan innan man betalar.

Det tycker jag är seriöst.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
F

F.d. 24290

Guest

Hej Jörgen,

Sitter just nu med stereon i hand, helt ärligt så är det faktiskt en så kallad no name, men jag har mailat återförsäljaren och tror nog att han berättar vem som tillverkat den. Den verkar dock vara tillverkad i usa och inte i asien som jag trodde när jag beställde den.

Huruvida det är positivt eller negativt lär väl märkas.

Kvaliteten är dock över vad jag förväntade mig. och det var standard din kontakter samt en kanon bra instruktionsbok dock endast på engelska, samt ett kanon bra väldigt detaljerat schema över alla kablar plus att samtliga kablar var utmärkta på engelska exakt vad de är till för.

För 1900:- så känner jag mig överlycklig.

Mvh Niklas

F

F.d. 24290

Guest

Hej,

jag tror absolut att de passar ihop, det jag inte kan svara på är ju funktionen för att den automatiskt ska slå över till back-kameran, på min stereo så går det en sladd ut som tydligen ska kopplas för just detta ändamålet. Den funktionen tror jag du förlorar om du väljer den här skärmen och min kamera!

Å andra sidan så kommer jag nog inte koppla in det så ändå eftersom jag tror att det uppstår situationer när man vill se bakåt utan att behöva lägga in backen!

Det andra systemet för 2995:- är ett bättre alternativ om du vill vara säker på att den automatiskt ska kunna växla till bild när du lägger i back växeln.

Just den funktionen undrar jag över hur man installerar, finns det någon standard kontakt på växellådorna där man kopplar in detta eller hur sjutton fungerar det.

Mvh Niklas

F

F.d. 11293

Guest

Jag hade tänk att använda denna skärmen till enbart som backkamera.
o att få den att funka när man backar är väl enklast att ta ström från backljuset ?
fast jag hade nog tänkt att ha en strömbrytare på den så att jag kan slå på den under färd, kan ju vara bra om det ligger en snygg husbil efter
:)

F

F.d. 24290

Guest

Hmm just det har inte riktigt tänkt på det att strömmen faktiskt ligger på hela tiden på kameran om man inte har en strömbrytare.

Till min dvd/skärm så fanns den en utgång som heter reverse den ska tydligen kopplas till backen när den sedan får ström så ges den andra kabeln som går ut från stereon ström till backkameran och då slås skärmen över i visningsläge för back kameran.

Men eftersom jag vill ha möjlighet att slå på kameran när som helst och inte bara vid backning så måste jag alltså dra ström framifrån för att kunna ha en switch där för att slå av och på strömmen på själva kameran.

Om inte stereon är så smart så att den även ger ström när man manuellt väljer visningsläge för back kamera det vore kanon!

Hmm känns om att det får bli lite expriment i morgon.

F

F.d. 11293

Guest

hörav dig hur det går, när jag läser hur det fungerar så ....:wub::swoon:
kan vara åldern
:)

F

F.d. 24290

Guest

Haha eller så är det jag som är förvirrad! Jag ska ta med den till jobbet idag och låta våra servicetekniker utföra lite mätningar då kommer jag snart veta hur jag ska koppla! :)

F

F.d. 24290

Guest

Hej dotornparn,

Jag fick min kamera idag, kändes som grymt bra kvalitet. Ska du verkligen lägga 3500:- på en backkamera? Har du ytterligare en skärm för navigation?

Fick höra av dialect killen att alla fiat efter 2001 går att bygga om till 2-din så man kan ha stereo med stor skärm som den jag har köpt!

Mvh Niklas

Toppen