• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båtmotor

BHog

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
35754
Medlemskap
2024
Jag ska köpa gummibåt och motor till min nyköpta husbil med stort garage där jag även ska förvara min lilla mc. Jag funderar på 2 eller 4-takt, med en 2-taktare kan ju motorn även förvaras liggande och slipper då ställning med krånglig fastsättning för en 4-taktare som måste förvaras stående. I detta fall max 6 hk. Någon som har lämplig lösning hur ni har förfarat ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag hade min gummibåt med på mina resor till Medelhavet under många år.
Båten var en Wiking 4 meter och motorn en Mercury 25HK.
Till motorn hade jag gjort en stativ som även fungerade som förvaringsplats hemma i garaget.
Oavsett 2 eller 4 taktare så bör motorn aldrig förvaras liggande. Tyvärr har jag ingen bra bild på stativet.
Bifogad bild ger dock en viss uppfattning hur den var placerad under resan.

1681827681149.png

1681828005460.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du har inte kikat på en elmotor. Dagens batteriteknik skapar ju lite nya möjligheter. Den dubbla effekten till halva vikten. Sen vet jag inte om det blir för stort effektuttag för exempelvis ett LiFePo4 batteri. Men va fasen. Alla duktiga litiumkännare, vad säger ni? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag ska köpa gummibåt och motor till min nyköpta husbil med stort garage där jag även ska förvara min lilla mc. Jag funderar på 2 eller 4-takt, med en 2-taktare kan ju motorn även förvaras liggande och slipper då ställning med krånglig fastsättning för en 4-taktare som måste förvaras stående. I detta fall max 6 hk. Någon som har lämplig lösning hur ni har förfarat ?

Det är kanske värt att fundera på att man kan få problem med 2-takt vad det gäller tillstånd att använda dom. Försäljningsförbud är förmodligen nära, och det kan säkert komma lokala förbud mot användning snart. Sedan skulle jag personligen aldrig köpa en p.g.a. hänsyn till miljön.
Med både båt och MC i garaget, kolla tillåten last i garaget och eventuellt även axellasten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade en ny Thoatsu 6hp 4-stoke liggande. Man fick bara lägga den på ena sidan, men med tiden började den läcka olja..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har elmotor till min gummibåt (som är med på resorna).
Har byggt ett batterpack med 105Ah litiumbatteri i en vattentät låda med anderson-kontakt.
Jag har aldrig kört slut på batteri när jag varit ute.
Batteripacket är dockat till husbilens bodelsbatterier parallellt.
Så i normalfallet har jag ökat på kapaciteten i bilens litiumsystem och har sedan möjlighet att köra båten (eller använda den lilla inbyggda sinusinvertern offgrid)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har elmotor till min gummibåt (som är med på resorna).
Har byggt ett batterpack med 105Ah litiumbatteri i en vattentät låda med anderson-kontakt.
Jag har aldrig kört slut på batteri när jag varit ute.
Batteripacket är dockat till husbilens bodelsbatterier parallellt.
Så i normalfallet har jag ökat på kapaciteten i bilens litiumsystem och har sedan möjlighet att köra båten (eller använda den lilla inbyggda sinusinvertern offgrid)
Nu snackar vi! :)
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
För mig handlar frågan kanske mest om vad för typ av fiske du kommer bedriva från gummibåten (och kanske lite vad för typ av båt vi snackar om).
Svenska vatten på småsjöar, elmotor hela vägen.
Skärgård, västkust och de stora sjöarna, 4-takt hela vägen.

Som nån påpekade där uppe så är det förbud på tvåtaktare i många vatten idag och detta kommer bara öka. Värt att tänka på för finlirandet är att även 4-takt kan vara förbjudna här och där som elmotorer är ok.
Ett gott tips är att börja med en elmotor och ett 100A+ batteri med uppkoppling till laddning i bilen, märker du sedan att det inte räcker för dina behov så köp till en bensinare. Elmotorn vill du förmodligen ändå ha för trollingbiten.
För egen del som har 4-5 motorer liggandes så använder jag i princip uteslutande elmotorn (Watersnake) numera. 100A batteri räcker för en heldags fiske i fjällvattnen jag mest använder den i och precis som för Bäckis agerar det extra bodelsbatteri (och laddas) i bilen.
 
Toppen