• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

¤ "Ställplats" på en "vanlig parkeringsplats för p-bilar" = en sådan plats kan i mina ögon i Sverige *) endast användas för att sova på, spec om andra bilar står på rutan bredvid. Absolut ingen matlagning, mm (användn av ugnar, spisar, etc), det är ju oftast sådan verksamhet som skapar bränder (förutsatt att el- och gasinstallationer i husbilen är ok förstås."slut citat.

Håller i stort sett med vad du skriver, förutom ovanstående påståenden.
Ställplats är för mig speciellt uppmärkta husbilsplatser, och alltså inte " vanlig park plats för Pers bilar. Detta anser jag vara just vanlig parkering.

Att man på en sån P plats inte skulle få laga mat INNE i sin hb på godkända gasanläggningar, anser jag helt felaktigt. Om det skulle va så farligt skulle man ju aldrig våga använda dessa.

Du påstår dessutom att denna verksamhet skapar bränder.
Vad grundar du detta på?

Har personligen under alla år vi åkt hb, aldrig hört att brand uppstått pga matlagning inne i bilen, men du kanske sitter inne med uppgifter o statistik som bekräftar detta.

Med ditt resonomang ska man ju i så fall inte använda gasolvärmen heller, o detta tycker jag faller på sin egen orimlighet.

Som sagt, man behöver inte alltid hålla med..........

Hejs
Claes 105
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

varför inte agera säkerhets förebyggande även på ställplats, ibland verkar det som att juträngre det är ju bättre är det så har man kunnat upp fattat det bland många skribenter i denna tråden, så gör dom i andra länder så måste vi göra även här annars kanske man räknas till de dumme sweden, hoppas jag har fel, allt säkerhetstänk är tabu det är bara svenskar som har det tänket det inkräktar på friheten att sträva efter lite plats
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

¤ "Ställplats" på en "vanlig parkeringsplats för p-bilar" = en sådan plats kan i mina ögon i Sverige *) endast användas för att sova på, spec om andra bilar står på rutan bredvid. Absolut ingen matlagning, mm (användn av ugnar, spisar, etc), det är ju oftast sådan verksamhet som skapar bränder (förutsatt att el- och gasinstallationer i husbilen är ok förstås.

En "vanlig" parkeringsplats för personbilar är fortfarande en parkeringsplats för personbilar även om det parkeras "husbilar" på platsen, eller?

När det gäller antalet bränder i husbilar på grund av bilens egen gasanläggning finns det tydligen inga som helst siffror på.
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Nä skall där behövas finnas sifror på det, där fins inga siffror på grannens gas anläggning heller ! det är ett argument som man inte köper om man har lite sunt förnuft ibland förundrar man sig hur folk tännker, här har varit trådar ibland där medlemmar har mer eller mindre utryckt att dom varit rädda för att använda gasolen hur agerar man om ensådan stackare kommer på en ställplats som är populär där bilarna står så tätt att man inte kann öpna dörrarna utan skavmärke på dom,
skall en sådan medlem tvingas vara kvar eller han måste åka vidare.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Nä skall där behövas finnas sifror på det, där fins inga siffror på grannens gas anläggning heller ! det är ett argument som man inte köper om man har lite sunt förnuft ibland förundrar man sig hur folk tännker, här har varit trådar ibland där medlemmar har mer eller mindre utryckt att dom varit rädda för att använda gasolen hur agerar man om ensådan stackare kommer på en ställplats som är populär där bilarna står så tätt att man inte kann öpna dörrarna utan skavmärke på dom
skall en sådan medlem tvingas vara kvar eller han måste åka vidare.

Min åsikt angående detta är att om man är så "rädd" för gasoldrivna apparater, så har man ju alltid VALET att åka nån annanstans, man är inte"tvingad" till nånting.

Dessutom är det väl ingen som påstår att man ska stå så tätt att man får skavmärke på dörren.

Själv gillar jag comfortavstånd, dvs avstånd beroende på omständigheterna.
Passar det inte mig, drar jag vidare.

Ang påståendet att matlagning i husbilar framkallar eldsvåda, anser jag som rent nonsens, då inga belägg för detta finns, jag har i alla fall inte hittat nåt sånt.

Vi kommer aldrig att bli överens i detta ämne, så mitt förslag är att var o en gör sina egna bedömningar o väljer därefter.

Som sagt var, Sunt förnuft kommer man ofta långt med!

Hejs
Claes 105
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Min åsikt angående detta är att om man är så "rädd" för gasoldrivna apparater, så har man ju alltid VALET att åka nån annanstans, man är inte"tvingad" till nånting.

Dessutom är det väl ingen som påstår att man ska stå så tätt att man får skavmärke på dörren.

Själv gillar jag comfortavstånd, dvs avstånd beroende på omständigheterna.
Passar det inte mig, drar jag vidare.

Ang påståendet att matlagning i husbilar framkallar eldsvåda, anser jag som rent nonsens, då inga belägg för detta finns, jag har i alla fall inte hittat nåt sånt.

Vi kommer aldrig att bli överens i detta ämne, så mitt förslag är att var o en gör sina egna bedömningar o väljer därefter.

Som sagt vet, Sunt förnuft kommer man ofta långt med!

Hejs

Claes 105

om du tror att jag är rädd för gasolen så känner du inte mig på där ligger du säkert i lä du skrev att ingen parkerar så att dom får skav märke på dörrarna det har visats bilder på det det verkar som det prioriteras om man skall dömma av vissa insändare, jag kann inte förstå att det inte ligger i vars o ens intresse att inte försöka åstadkomma bättre av plats i den mån det går.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Står just i skrivande stund på Ullareds camping, där finns absolut inga 4m mellan uppställda husbilar. Ville jag ha 4 m mellan husbilarna får jag stå på ställplatsen, där det finns c:a 15 bilar o gott om plats. Campingen var nästan fullbelagd i natt.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Avstånd mellan husbilar

De som önskar större parkeringsplatser kan ju börja med att introdusera detta i Tyskland, på rasthof eller autuhof där hundratals tradare, bilar och bussar står med ca. en meters lucka. Vi Svenska vet ju bäst och kan bäst så det borde vara lätt att övertyga Tyskarna om våra fantastiska regler. För vår del gäller sunt förnuft och egen valfrihet och bry mig inte det minsta om hur andra gör.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

jag kann inte förstå att det inte ligger i vars o ens intresse att inte försöka åstadkomma bättre av plats i den mån det går.slut citat.

Det är ju det ja säger, KOMFORTAVSTÅND, dvs det avstånd som var o en känner sig komfortabel med.

Hur svårt kan de va?????

Hejs
Claes 105
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Står just i skrivande stund på Ullareds camping, där finns absolut inga 4m mellan uppställda husbilar. Ville jag ha 4 m mellan husbilarna får jag stå på ställplatsen, där det finns c:a 15 bilar o gott om plats. Campingen var nästan fullbelagd i natt.
varför är du inte på ställplatsen då, den är tydligen inte så populär det har hänt att jag varit är helt allena,

var du på campingen så var du på grusplanen där är ingen uppmärkning på den ordinarje campingen kan du knappast undgå att fårätt avstånd där är utmärkt hur man skall stå
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

varför är du inte på ställplatsen då, den är tydligen inte så populär det har hänt att jag varit är helt allena,

var du på campingen så var du på grusplanen där är ingen uppmärkning på den ordinarje campingen kan du knappast undgå att fårätt avstånd där är utmärkt hur man skall stå

Jag är alltid på campingen jag triv där, kommer aldrig ställa mej på ställplatsen. Åkte förbi med bussen var just nu ganska många där. Kö tid till Gekås 2 tim. Jag vill ha el, de som vill stå på ställplatsen väljer det, bra det finns valmöjligheter. Det är mycket, myckt fler husbilar på campingen än på stälplatsen
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

ja det är jag oxo jag stod en gång på deras ställplats, då var jag helt allena jag tängte prova den men det var absolut ingen höjdare, men det är klart att dom som vill stå där får göra det utan konkurens.
 
Toppen