• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det finns lagar och förordningar som man absolut skall följa och så finns det rekommendationer. Det är rekommendationerna som man med eget ansvar och erfarenhet kan tolka själv anser jag.
/Åke

Det finns en hel del missförstånd när det gäller hur regelverket kring brandsäkerheten skall tolkas. Jag har skrivit om det förut på här på forumet, men det tycks vara svårt att ta till sig informationen, eller så orkar man inte ens läsa inlägg som inte är i linje med ens egen uppfattning. Jag har ofta läst liknande inlägg som ovannämnda.

Lagstiftningen ser lite annorlunda ut än inom trafiksäkerhetsarbetet. I första hand finns lagen och förordningen om skydd mot olyckor. Med dessa som utgångspunkt utfärdar myndigheter föreskrifter och råd. Föreskrifterna måste följas och kan jämställas med lag. När det gäller råd och rekommendationer kan dessa gälla, nästan likt en lag, på platser där tillsynsmyndigheten har utfärdat förelägganden, typ campingplatser och ställplatser. Sedan har tanken varit att dessa förelägganden i vissa fall skulle överklagas, så att en domstol gjort en prövning. Detta har då resulterat i en regel, som i princip skulle jämställas med lag. Problemet med detta förfarande är att få som överklagat föreläggandena.

Det är alltså inte upp till var och en att tolka råden efter eget gottfinnande. Däremot kan man på platser som inte är anläggningar, så som parkeringsplatser, så gott det går försöka tillämpa råd och rekommendationer i syfta att öka sin säkerhet.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Man tar sig för pannan, ni som förordar minst 4 meter mellen husbilarna, har ni aldrig varit utomlands eller står ni alltid på camping? ..... :)

Jag har inte varit i utomlands med husbilen så väldigt många gånger, men vill protestera lite mot ovannämna "mantra" som ständigt upprepas av vissa skribenter. Hur avstånden mellan husbilarna ser ut kan nog skifta med vart man står någonstans. Jag har varit runt i Tyskland och stått på många ställplatser där avstånden var varit runt 4 meter, ibland mer. Många gånger med tydligt uppmärkta "tomtgränser". Väljer man turisttäta områden så ökar risken för behöva stå "som packade sillar".

Johan K.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Avstånd mellan husbilar

Vi har rest otaliga gånger genom Tyskland och alltid stått på Rast hof eller autohof. Alla vet ju hur många långtradare med varierande last som brukar parkera med en halv meter mellan fordonen. Skulle vara intressant att veta hur många bränder som uppstått på dessa platser.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jokin
Vem ger dig rätt att använda mitt svar i ett annat inlägg för dina egna syften? Mitt svar till BeRoka handlade om hans jämförelse mellan trafikregler/lagar och förordningar som man absolut skall följa och rekommendationer för avstånd mellan fordon på ställplatser, inget annat. Var någonstans i lagstiftningen står det att det skall vara 4m mellan fordonen? Och varför är det i så fall inte känt? Varför har det inte gjorts domstolsprövning om denna gräns beror det på att det saknas lagrum eller har ingen anmälan/olycka gjorts? Det vore bra om du som duktig inom brandsäkerhetsområdet kunde verka för att vi får lagar om minimiavstånd som blir allmänt kända istället för att förlöjliga klubbkamrater!
/Åke
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Avstånd mellan husbilar

På tal om husbilsbränder så har jag inte hört eller läst om såna här i trakterna, kan ju finnas ändå. Men bilbränder personbilar o varubilar har jag läst om i dagstidningen.

/Leif
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Vi har rest otaliga gånger genom Tyskland och alltid stått på Rast hof eller autohof. Alla vet ju hur många långtradare med varierande last som brukar parkera med en halv meter mellan fordonen. Skulle vara intressant att veta hur många bränder som uppstått på dessa platser.

Att stå på de platserna är väl bland det sämsta man kan stå på?
Inte bara för den extremt stora brandfaran, utan med tanke på oljud, stölder och trafik med "lätta gardet"

De oftast lågavlönade chaufförerna från öst sitter precis vid eller på bilen och lagar the eller värmer burkmat med sina spritkök. Ser man ofta, både här hemma och utomlands.

För 7-8 år sedan var vi vid ett Authof utanför Regensburg, då hade det brunnit i sidan på hytten pga detta.
För några år sedan var det en hel långtradare som brann upp i Malmö för att de just slarvat med ett spritkök.
Då var det inga husbilar som stod intill, men jag tror inte dessa personer slutar med att värma sin mat bara för att en husbil skulle ställa sig bredvid.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Avstånd mellan husbilar

Min fråga var följande: hur många bränder har inträffat på följande platser. Valet att stå på dessa ställen är helt mitt eget, behöver inga pekpinnar därvidlag. Vi brukar bjuda in våra närmaste lastbilschofförer på fika som är mycket uppskattat för både oss och dem.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Ejerblom, jag är ledsen om du uppfattar det som pekpinnar mot dig, var inte meningen. Som du riktigt säger, valet gör man ju själv.

Svaret på din fråga var då två fall som jag känner till och sett.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Åke - Min syfte har aldrig varit att förlöjliga varken dig eller någon annan. Om du uppfattar det så så ber jag om ursäkt. Vad jag skriver om är att är det finns uppenbara missförstånd när det gäller regelverket om brandskydd, vilket ditt inlägg kan ge sken av. I mitt inlägg försöker jag vidare att i korthet beskriva hur regelsystemet om brandskydd funderar, och inte fungerar. Jag klagar även på om hur svårt det förefaller att vara att få gehör här på forumet för vad jag menar, vilket ditt något upprörda inlägg vittnar om.

När det gäller trafiksäkerhetsarbete har lagstiftarna valt att i större utsträckning detaljreglera förhållanden och därvid straffbelägga vissa beteenden. När det gäller brandskyddsarbetet har lagstiftarna valt en annan väg där parter i samverkan, så som fastighetsägare, exempelvis campingägare, och gäster förväntas följa reglerna, som även i sammanhanget kan vara rekommendationer. När inte detta fungerar kan tillsynsmyndigheten gå in med förelägganden.

Att det inte gjorts någon prövning i domstol angående 4 meters-regeln, eller andra råd eller rekommendationer från Räddningsverket eller MSB, beror säkerligen på, precis som jag skrev i förra inlägget, på att inget föreläggande från Räddningstjänst (kommun) har överklagats dit.

Johan K.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Gunillas Kenth skriver i inlägg 2 "Varningskedja / fyrameters-poliser

"Det är tydligen inte bara här på forumet som Fyrameterspoliserna finns. Det är flera medlemmar som stött på dom i verkligheten och då blir det otrevligt på riktigt."


När förtroendevald i HBK, oaktat om inlägget gjorts som förtroendevald eller inte, anser att de som vill diskutera kring ett säkrare avstånd... ska benämnas för fyrameterspoliser och dessutom otrevliga... ja då förstår jag att det är lönlöst med sakliga diskussioner i ämnet.

Jag är inte fastlåst vid någon position utan lyssnar främst till sakkunskap.

I den ena bägaren återfinns argumenten:
- vill behålla friheten att göra som jag vill
- vill inte ha några pekpinnar
- säkrare avstånd leder till färre ställplatser
- passar det inte... så kör vidare
- Brand- och räddningsmyndigheters råd & anvisningar anses som fundmentalistiska och extrema

I den andra bägaren finns
- räddningsmyndigheters tolkning av lag och deras därefter råd & anvisningar
- räddningsmyndiheters stora mängd av informationsmaterial för skapa större förståelse


Inlägg från personer med tydliga sakkunskaper i ämnet och som visar vilja att sakligt diskutera... möts med samma förlöjligande av andra skribenter.

Tack Jokin mfl för era försök till en saklig diskussion i det viktiga ämnet "säkerhet".

En liknande tråddiskussion fördes 2012 men då mellan flera helt andra skribenter och då med ett betydligt trevligare diskussionsklimat

Själv lämnar jag denna arena nu och sällar mig till den tysta massan vilket säkert glädjer en del... den stjäl energi och den vill jag lägga på trevligheter.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Avstånd mellan husbilar

Gunillas Kenth skriver i inlägg 2 "Varningskedja / fyrameters-poliser

"Det är tydligen inte bara här på forumet som Fyrameterspoliserna finns. Det är flera medlemmar som stött på dom i verkligheten och då blir det otrevligt på riktigt."


När förtroendevald i HBK, oaktat om inlägget gjorts som förtroendevald eller inte, anser att de som vill diskutera kring ett säkrare avstånd... ska benämnas för fyrameterspoliser och dessutom otrevliga... ja då förstår jag att det är lönlöst med sakliga diskussioner i ämnet.

Tessie, har du lika svårt att tolka lagar och rekommendationer som du har att tolka mig.

Trots att texten ligger ovanför det du skriver har du vänt på min mening när det gäller var det blev otrevligt på riktigt.

Förtydligande:
  • Det är trevligt med alla synpunkter och inlägg här på forumet.
  • Det är otrevligt på RIKTIGT när man möter fanatiker i verkligheten.
  • De som har fastnat i 4-meters begreppet OCH skiter i alla andra brandsäkerhetsbegrepp och systematisk brandskyddsarbete kallar jag för Fyrameterspoliser. Ex: Ställa personbil inom 4 m från husvagn där säkerhetsavståndet är 4 meter till campingenhet.
  • När argumenten är slut är det bara att åka vidare.
  • Jag uttrycker min personliga mening precis som alla andra här på forumet. Varför skulle jag inte får ha en personlig uppfattning.
  • Min roll som revisor utövas gentemot styrelsen efter fattade beslut och genomförd verksamhet. Rapport om detta sker till Årsmötet och INTE här i diverse trådar.
  • PS! Den som jag uppfattade som otrevlig på riktigt är inte en HBK-medlem. DS.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

............
Själv lämnar jag denna arena nu och sällar mig till den tysta massan vilket säkert glädjer en del... den stjäl energi och den vill jag lägga på trevligheter.

Tråkigt att du väljer att lämna debatten Tessie. Även om jag ju tillhör de som inte hållit med dig så uppskattar jag ändå dina inlägg i ämnet samt de länkar med info i frågan som du lagt in. Jag tror du drivs av omsorg för oss alla och det skall uppskattas. Att vi diskuterar frågor som denna och belyser dem ur olika vinklar tycker jag är bra även om vi drar olika slutsatser om vad som behöver göras. :)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Varför "lämna arenan" bara för att man får mothugg?

Man måste väl va beredd på att andra har olika åsikter,eller hur.
Man kan ju inte ha rätt jämt.

Vore väl bättre att fortsätta att debattera o komma med relevanta åsikter o fakta, istället för att " tjacka spikskor o listigt dra iväg".

Detta är min åsikt, o såna får man väl förhoppningsvis ha fortfarande.........

Hejs
Claes 105
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det kan väl ligga något i det resonemnanget men man behöver väl inte göra allt bara för att motarbeta sakunskapen,
jag har upplevt två bränder på campingplatser den senaste var på vittsjö camping för några år sedan då två husvagnar strök med, dom båda vagnarna stod med 1 a2 meter från varandra den tredje vagnen stod längre ifrån den blev lite svedd i plåten men den klarade sig så pass bra på grund av avståndet,

men vilket rabalder där blev på Hässleholms Brandkår när dom upptäckte att fler vagnar stod förtätade dom campingen fiick två dar på sig att åtgärda det som var fel. många vagnar fick vändas för dom stod fel dom stod med dragen mot sjön dom skall plaseras med dragen ut mot körvägen så blir dom lättare att få loss om det händer. även brandkåren fick kretik för att dom inte kontrolerat dom varje år,

såvist har avståndet en viss betydelse även om det inte är fullkkomlikt skadorna blev inte s stora på deb vagnen som stod längre ifrån.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar

Beroka, jag håller helt med dig, det är därför jag agerar som jag gör! Brandrisken är betydligt större på en campingplats än på en parkering/ställplats där husbilarna lätt kan köra ifrån platsen. :)

Husvagnar med stödbenen nere, fastspikade förtält, brinnande grillar intill är det som gör att det krävs rejäla avstånd emellan. Kravet på 4 meter mellan husvagnarna på en campingplats är inget orimligt krav. Dessutom borde inget annat brännbart föremål, (förtält, personbil o.dyl.) få placeras där emellan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Om "sakkunskapen" säger att det är säkert med 4 meter mellan fordonen och sedan tillåter fastspikade förtält och personbil inom den ytan och samtidig kräver samma avstånd på en parkering/ställplats för husbilar så kallar jag inte detta för sakkunskap. :mad:
4m eller inte på campingar, ställplatser resp "parkeringar", diskussionen måste struktureras så att den får ett beskrivande innehåll. Dvs diskussionen måste göra klart vad man ska kunna förväntas kunna göra i och bredvid husbilen. Olika platsers förutsättningar/begränsningar kan självklart vara mycket olika vilket gör diskussionen ensidig, omöjlig och till inte förpliktigande! Först måste man naturligtvis klara ut vad man rimligen kan förväntas "göra/kräva" på en;

¤ Campingplats = normalt kan man använda förtält/markis, laga mat och kanske "grilla och laga all sin mat på olika gasolprylar med öppna lågor i anslutning till eget fordon på den "egna tomtytan".

¤ "Ställplats" där man står parkerad på en klart utmätt och stor plats jämförbar med ytan som finns på campingar = den platsen utnyttjar man givetvis som om det vore en "campingplats" om inget annat sagts i dess info.

¤ "Ställplats" där man står parkerad på mindre yta än på en camping = en sådan plats bör självklart inte användas som om vore det en vanlig campingplats vad avser markiser, möbelutställning, grillning bredvid husbilen, mm. Man måste då ex använda ytor längre bort från den egna husbilen, om de finns, annars får man avstå vissa verksamheter.

¤ "Ställplats" på en "vanlig parkeringsplats för p-bilar" = en sådan plats kan i mina ögon i Sverige *) endast användas för att sova på, spec om andra bilar står på rutan bredvid. Absolut ingen matlagning, mm (användn av ugnar, spisar, etc), det är ju oftast sådan verksamhet som skapar bränder (förutsatt att el- och gasinstallationer i husbilen är ok förstås.

*) I t.ex Tyskland gäller på personbilsparkeringar (märkta "P") att endast "vanliga p-bilar" får parkera om inte tilläggsskylt finns som tillåter husbilar, bussar, lastbilar, mfl. Den informationen fick vi från ledande personer inom "Reisemobil Union eV" (Dachverband der Reisemobilfahrer - info@reisemobil-union.de) på deras möte i Celle 22-25/8. Detta var för oss ny kunskap, dock inget problem eftersom vi ändå inte nyttjar sådana parkeringar.
 
Toppen