Sv: Avstånd mellan husbilar
Åke - Min syfte har aldrig varit att förlöjliga varken dig eller någon annan. Om du uppfattar det så så ber jag om ursäkt. Vad jag skriver om är att är det finns uppenbara missförstånd när det gäller regelverket om brandskydd, vilket ditt inlägg kan ge sken av. I mitt inlägg försöker jag vidare att i korthet beskriva hur regelsystemet om brandskydd funderar, och inte fungerar. Jag klagar även på om hur svårt det förefaller att vara att få gehör här på forumet för vad jag menar, vilket ditt något upprörda inlägg vittnar om.
När det gäller trafiksäkerhetsarbete har lagstiftarna valt att i större utsträckning detaljreglera förhållanden och därvid straffbelägga vissa beteenden. När det gäller brandskyddsarbetet har lagstiftarna valt en annan väg där parter i samverkan, så som fastighetsägare, exempelvis campingägare, och gäster förväntas följa reglerna, som även i sammanhanget kan vara rekommendationer. När inte detta fungerar kan tillsynsmyndigheten gå in med förelägganden.
Att det inte gjorts någon prövning i domstol angående 4 meters-regeln, eller andra råd eller rekommendationer från Räddningsverket eller MSB, beror säkerligen på, precis som jag skrev i förra inlägget, på att inget föreläggande från Räddningstjänst (kommun) har överklagats dit.
Johan K.