Sv: Avstånd mellan husbilar
Jag har nu fått lite distans till det inträffade, d v s branden i min husbil nu i tisdags. När jag laddade/överförde bilder från min IPhone och systemkamera blev jag bokstavligt talat rädd!
Enligt min samtalslista i telefonen ringde jag 112 exakt 14.33 alltså direkt jag upptäckte vad som var på gång. Jag tog många, många bilder med såväl IPhone-kameran som med min systemkamera. Kan se exakt på sekunden hur det hela eskalerade från rök till fullt utvecklad brand med rökgasexplosion, det tog inte mer än knappt tre minuter.
Räddningstjänsten kom på mindre än 5 minuter. De var väldigt snabba eftersom de hade ett möte i brandstationen som ligger knappt 200 meter från brandplatsen, vi har frivillig brandkår (Vittsjö).
En nyare Saab stod parkerad knappt 4 meter från min bil, den blev ordentligt svedd i bakdelen och på höger bakskärm. Enligt bilägaren kommer förmodligen försäkringsbolaget att lösa in bilen.
Efter att ha läst kommentarerna här på forumet så anser jag, vilket jag också gjort innan detta hände, att det är mycket viktigt att hålla ett säkert avstånd mellan ekipagen, att var och en själv tar ett ansvar för detta ser jag som naturligt utan att det skall behövas några lagar som reglerar detta.
Jag skall ladda upp en del bilder här när jag sitter vid en dator (nu på Ipaden).
P.S personalen från räddningstjänsten reagerade mycket positivt på att det utrymme där de båda mer eller mindre fulla gasolflaskorna inte hade den minsta upphöjda temperatur trots brandens omfattning. På mina bilder ser detta utrymme helt fräscht ut. Måste också tillägga att jag trycktestar gasolanläggningen vid varje besiktning och att jag även byter de orangea slangarna från flaskorna ungefär var 4:e år. D.S