Sv: Avstånd mellan husbilar
Fick äran att beskåda när räddningstjänsten gjorde en förevisning gällande gasol och andra behållare innehållande drivgas.
Brandmannen kastade in en liten gasbehållare, en sån man har till ex campingkök. Behållaren var halvfull, uppskattad mängd 200 gram.
Den lades i ett kärl med brännbar vätska, inne i ett betonghus med plåtluckor för fönster.
Brandmannen satte fyr på anordningen och vi väntade med spänning på behörigt avstånd......
Ni som kastat handgranat har en god uppfattning om vad jag talar om när jag menar att det small!!!!
Om jag inte missminner mig så skall alla gasbehållare över 6 kg ha en smältsäkring (säkerhetsventil) som gör att det blir en eldkastare istället för en bomb.
Men lek med tanken.....En husbil, 2 P11
r, det vill säga 22 kg gasol....
Om nu mot förmodan en brand skulle uppstå och säkringen skulle vara defekt på en av flaskorna.....
Man kan väl säga som så.......det blir tämligen rent på platsen och runt i kring.
När Räddningstjänsten åker på bränder där det kan finnas gasflaskor så spärrar man av ett stort område tills man skjutit sönder gasbehållaren eller på annat sätt eliminerat explosionsrisken.
Min reflektion är iaf....gasol skall hanteras med respekt. 6 meter gällande avstånd är bara en siffra. Smäller det spelar det ingen roll om det är 2 eller 20 meter.
Gällande brandförloppet, utan explosion, är 6 meter bra då man har en god chans att vidta åtgärder innan spridning till närliggande sker.