• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan batterierna

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta ut mitt batteri mot två nya parallellkopplade batterier då jag installerar solpaneler.
Jag vet att man ska placera batterierna så nära varann som möjligt. Men om platsen inte finns hur långt isär kan man placera batterierna och ändå få dom att synka? Är 1.5 meter helt omöjligt eller är det kabelarean som sätter begränsningen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.838
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om man antar att blåa burken i bilden är en laddare, hur bör då lasterna bäst anslutas? På samma diagonal eller på den motsatta (alltså till plus på övre batteriet och minus på det nedre)?
Last och laddning bör anslutas till samma diagonal och de andra + o - på batterier ska bara ha förbindelsen till andra batteriet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om man antar att blåa burken i bilden är en laddare, hur bör då lasterna bäst anslutas? På samma diagonal eller på den motsatta (alltså till plus på övre batteriet och minus på det nedre)?
Spelar ingen roll. Det som är det viktiga är att totala ledningslängden på plus respektive minussidan är lika för båda batterierna.

Kopplar man en "ren" parallellkoppling så kommer plus och minussidans kablar att vara kortare för det batteri som ligger närmast laddare eller förbrukare och längre för det batteri som sitter sist i kedjan. Batterierna kommer då att bli uppladdade och urladdade olika beroende på de olika kabellängderna. I en diagonalkoppling blir allt symmetriskt och batterierna laddas och laddas ur likvärdigt (om det är samma typ av batteri).

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skulle tro: Copper Plated Aluminium?
Frågan är hur dåliga eller tåliga startkablar med billigare ledare än koppar är. Jag påstår absolut inte att man skall använda dem, men ändå, vad är montro nackdelen i en skaplig innomhusmiljö som inne i en husbil med förkopprad aluminium.
Aluminiumledare används väl till starkstöm i markkablar m.m. nu för tiden om jag har fått rätt info.

Så åter, jag säger inte att man skall använda det, bara funderar på om det är helt värdelöst eller inte.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan är hur dåliga eller tåliga startkablar med billigare ledare än koppar är. Jag påstår absolut inte att man skall använda dem, men ändå, vad är montro nackdelen i en skaplig innomhusmiljö som inne i en husbil med förkopprad aluminium.
Aluminiumledare används väl till starkstöm i markkablar m.m. nu för tiden om jag har fått rätt info.

Så åter, jag säger inte att man skall använda det, bara funderar på om det är helt värdelöst eller inte.

M.v.h. JANKRO.

Klumpigare, man måste gå upp i area, mindre resistent mot böjning och vibrationer, avsevärt sämre ledningsförmåga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja man skall tydligen fixa till den skalade biten med stålborste och ett specialfett som förhindrar aluminiumoxid som leder dåligt vid anslutningen, men det är ju kanske redan fixat med förkoppringen av ledarna som inte finns på starkströmskablarna. Fast monterade så rör de sig ju inte nämnvärt och ledningsförmågan är ca. 20% sämre.
Anledningen till min fundering är att jag köpte kraftiga långa starkablar för rätt länge sedan och tog bort klämmorna för att använda bara kablarna, och kom då på att det "bara" var aluminiumledare i kabeln så jag fegade ur och köpte annat.
Nu har alukablarna som ser ut som koppar på ytan legat i garaget i kanske sju år (skapligt klimat för det mesta) och ser fortfarande lika bra ut på den förkopprade ytan som man ser. Jag tror de är 35 m.m.² och borde då i alla fall duga i stället för 25 m.m.² koppar...... Men de får nog ligga till sig ett tag till :p.

M.v.h. JANKRO.

Ps. PeterK mitt antivirus vägrar bestämt att släppa in mig på din länk även om jag godkänner adressen....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja man skall tydligen fixa till den skalade biten med stålborste och ett specialfett som förhindrar aluminiumoxid som leder dåligt vid anslutningen, men det är ju kanske redan fixat med förkoppringen av ledarna som inte finns på starkströmskablarna. Fast monterade så rör de sig ju inte nämnvärt och ledningsförmågan är ca. 20% sämre.
Anledningen till min fundering är att jag köpte kraftiga långa starkablar för rätt länge sedan och tog bort klämmorna för att använda bara kablarna, och kom då på att det "bara" var aluminiumledare i kabeln så jag fegade ur och köpte annat.
Nu har alukablarna som ser ut som koppar på ytan legat i garaget i kanske sju år (skapligt klimat för det mesta) och ser fortfarande lika bra ut på den förkopprade ytan som man ser. Jag tror de är 35 m.m.² och borde då i alla fall duga i stället för 25 m.m.² koppar...... Men de får nog ligga till sig ett tag till :p.

M.v.h. JANKRO.

Ps. PeterK mitt antivirus vägrar bestämt att släppa in mig på din länk även om jag godkänner adressen....

Ett fall för återvinningen? :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Förstår inte att det ska vara så viktigt att koppla diagonalt?
När jag räknar på olika kablar och längder så skiljer det mellan 0.1 - 0.01 volt i spänning mellan batterierna vid 45A laddning i min bil.
Hur kan detta skada batterierna, kan någon förklara?
Det ena batteriet kommer att laddas något långsammare och laddas ur långsammare. Om de varken laddas eller förbrukas så kommer de inom några sekunder ha en spänningsskillnad som inte är mätbar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det "drabbade" batteriet kommer aldrig att bli fulladdat eftersom det andra batteriet har en spänning som gör att laddaren drar ner på laddningen.

Victron har en skrift (pdf) som heter "Wiring Unlimited" som på sidan 16 och framåt förklarar allt om hur man kan, och bör, koppla batterier. Bifogar den.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Victron_Wiring-Unlimited-EN.pdf
    8,6 MB · Visningar: 75

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Förstår inte att det ska vara så viktigt att koppla diagonalt?
När jag räknar på olika kablar och längder så skiljer det mellan 0.1 - 0.01 volt i spänning mellan batterierna vid 45A laddning i min bil.
Hur kan detta skada batterierna, kan någon förklara?
Det ena batteriet kommer att laddas något långsammare och laddas ur långsammare. Om de varken laddas eller förbrukas så kommer de inom några sekunder ha en spänningsskillnad som inte är mätbar.
Det handlar väldigt lite om spänning, utan om ström. Det är strömmen som laddar batteriet och som ger laddningen I Ah.
Eftersom batteriets inre motstånd är i storleksordningen tusendels ohm spelar därför kablarna resistans en ganska stor roll som "strypventiler" för strömmen
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Frågan är hur dåliga eller tåliga startkablar med billigare ledare än koppar är. Jag påstår absolut inte att man skall använda dem, men ändå, vad är montro nackdelen i en skaplig innomhusmiljö som inne i en husbil med förkopprad aluminium.
Aluminiumledare används väl till starkstöm i markkablar m.m. nu för tiden om jag har fått rätt info.

Så åter, jag säger inte att man skall använda det, bara funderar på om det är helt värdelöst eller inte.

M.v.h. JANKRO.
Aluminiumkabel har högre motstånd, så välj lite större area. Sedan blir det lättare korrosion på alumininiumkabel här använder man speciell kontaktpasta i kabelskorna. Är kablarna förkopprade går det utan pasta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack, då är det som jag misstänkte i inlägg #32 att förkoppringen fixar till och håller bort oxiden, så lite grövre kabel och i vettig miljö borde kanske alukablarna duga nästan lika bra, och kanske mest intressant lika länge.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, då är det som jag misstänkte i inlägg #32 att förkoppringen fixar till och håller bort oxiden, så lite grövre kabel och i vettig miljö borde kanske alukablarna duga nästan lika bra, och kanske mest intressant lika länge.

M.v.h. JANKRO.

Men vad händer med förkoppringen när man pressar kabelskorna? Har ett minne av att man skall ha speciella kabelskor till Alukabel?
 
Toppen