• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan batterierna

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta ut mitt batteri mot två nya parallellkopplade batterier då jag installerar solpaneler.
Jag vet att man ska placera batterierna så nära varann som möjligt. Men om platsen inte finns hur långt isär kan man placera batterierna och ändå få dom att synka? Är 1.5 meter helt omöjligt eller är det kabelarean som sätter begränsningen?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du kopplar in dem "korskopplat" (+ från ena och - från andra) så är inte avståndet mellan batterierna något problem. Däremot behöver du ha lite koll på hur långt det är till stora strömförbrukare, och en höjning av kabelarean dit kan behövas.
 

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Om jag fattat rätt så ska det alltså fungera om man diagonalkopplar laddningen från både solpanel och 220 volts laddaren. Och lämpligast är att använda en 35mm2 kabel mellan batterierna.
En av kablarna från solpanelen kommer bli 1.5 meter längre än den andra när du diagonalkopplar. Är det något som kommer märkas eller är det en försumbar skillnad?
Ska också kolla arean på "storförbrukarna"
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Jag tänkte byta ut mitt batteri mot två nya parallellkopplade batterier då jag installerar solpaneler.
Jag vet att man ska placera batterierna så nära varann som möjligt. Men om platsen inte finns hur långt isär kan man placera batterierna och ändå få dom att synka? Är 1.5 meter helt omöjligt eller är det kabelarean som sätter begränsningen?
Om du har stort strömuttag i form av inverter, kaffekokare, hårtork, spottlightlampor, tjockTV mm behöver du diagonalkoppla batterierna. Avståndet mellan batterierna bestäms av hur tjock kabel du har.

Om du har litet strömuttag till LED-TV, LED-lampor, mobilladdning mm räcker det med att parallell-koppla rakt av. Vi förbrukar ca 10-20% av batterikapaciteten/dygn och har haft samma batterier i 13 år. 100W solpanel.

Jag skall till battericentralen i morgon och djupkolla dem för att få en prognos hur många år de har kvar. Det kostar ändå några tusenlappar att köpa nya.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om jag fattat rätt så ska det alltså fungera om man diagonalkopplar laddningen från både solpanel och 220 volts laddaren. Och lämpligast är att använda en 35mm2 kabel mellan batterierna.
En av kablarna från solpanelen kommer bli 1.5 meter längre än den andra när du diagonalkopplar. Är det något som kommer märkas eller är det en försumbar skillnad?
Ska också kolla arean på "storförbrukarna"
Du har fattat rätt och den extra längden en av anslutningarna får spelar ingen roll. Den grova kabeln är den som kopplar samman batterierna. Kabeln från solcellsregulatorn dimensioneras som i instruktionen till regulatorn baserat på summan av kabellängden i plus och minusledare, sannolikt 6 eller 10 kvmm.

MVH
Hans
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du har litet strömuttag till LED-TV, LED-lampor, mobilladdning mm räcker det med att parallell-koppla rakt av. Vi förbrukar ca 10-20% av batterikapaciteten/dygn och har haft samma batterier i 13 år. 100W solpanel.
Jag kan inte se någon anledning till att INTE diagonalkoppla. Det blir ju märkbar obalans vid laddning, eftersom det oftast handlar om större ström.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om man INTE diagonalkopplar får man obalans både vid laddning och urladdning, oavsett hur hög/låg strömmen är.

Ledningarna mellan batterierna fungerar som strypventiler för strömmen.

Om man då inte diagonalkopplar hamnar 2 st ledningsmotstånd i serie med batteriet "längst bort". Motståndet i dessa kablar är i samma härad som batteriets inre motstånd, därför begränsas strömmen till batteriet "längst bort".

Om man däremot diagonalkopplar blir motståndet i kablarna lika i båda "grenarna".

Man bör ändå använda kablar på minst 25 mm2
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Då är det bara beställa batterier och grova kablar och köra igång
Jag tackar för alla svar!
Ett tips: Jag tittade på priser på grova kablar och av en händelse jämförde jag med en sats startkablar på BT. Det blev billigare att köpa startkablar som finns med olika grovlek på kabel och dessutom mjukare och böjbara.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett tips: Jag tittade på priser på grova kablar och av en händelse jämförde jag med en sats startkablar på BT. Det blev billigare att köpa startkablar som finns med olika grovlek på kabel och dessutom mjukare och böjbara.

Se bara upp med kvaliteten, många billigare startkablar har aluminiumledare, ibland förkopprade så att det inte går att se att det är aluminium.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det går alldeles utmärkt att sätta batterierna en bra bit från varandra. Vad man skall tänka på är att i så fall göra en s.k. diagonalkoppling för att båda batterierna skall få samma laddning och belastas med samma ström. Använd grova kablar. Ju grövre dess bättre.
Visa bilaga 209737
MVH
Hans
Om man antar att blåa burken i bilden är en laddare, hur bör då lasterna bäst anslutas? På samma diagonal eller på den motsatta (alltså till plus på övre batteriet och minus på det nedre)?
 
Toppen