• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan batterierna

Sigor70

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta ut mitt batteri mot två nya parallellkopplade batterier då jag installerar solpaneler.
Jag vet att man ska placera batterierna så nära varann som möjligt. Men om platsen inte finns hur långt isär kan man placera batterierna och ändå få dom att synka? Är 1.5 meter helt omöjligt eller är det kabelarean som sätter begränsningen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja jag tror att det har med det klassiska galvaniska strömmar att göra, och det går ju inte att avsluta med en lödning efter att man pressat för att säkra upp aluminium...... Så då återkommer vi till ditt förslag om återvinning igen. Det kan ju bli jättejobbigt med glappkontakt på ett känsligt ställe, och både struligt och varmt innan man kommer på problemet.
Jag läste på lite och det här är en mening som jag hittade.

"............ det inget farligt att använda sig av aluminium mot järn, eller koppar mot järn. Men att aluminum och koppar aldrig ska ligga an mot varandra."

Texten är tagen från kraftigare starkströmskopplingar. De flesta oisolerade grövre kabelskor som finns till våra kabelstorlekar är belagd koppar, som alltså inte är bra till alu.......... Det blir nog kopparkabel nästa gång det är dags att dra lite grövre ledare igen.
Det kostar på att ligga på topp.

M.v.h. JANKRO.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Svetskablar som oftast är väldigt smidiga. Finns en grossist som heter Abkati. Deras prylar går att köpa av bla, AD bildelar, dom säljer också svetskabel. Swedol är lite dyra kollade på 50mm2 256,25 per m Hjertmans ( säljer båt utrustning) 169 kr per m en skillnad är att det som Hjertmans säljer är förtennt den Swedol säljer är dubbel isolerad. Swedol ligger ofta lite högt i pris.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Svetskablar som oftast är väldigt smidiga. Finns en grossist som heter Abkati. Deras prylar går att köpa av bla, AD bildelar, dom säljer också svetskabel. Swedol är lite dyra kollade på 50mm2 256,25 per m Hjertmans ( säljer båt utrustning) 169 kr per m en skillnad är att det som Hjertmans säljer är förtennt den Swedol säljer är dubbel isolerad. Swedol ligger ofta lite högt i pris.
Göran i Björnarbo

Förtent kabel ger korrosionsskydd, passar ju bra i båtar och våra sammanhang.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Priset på kabeln hos Ahlsell beror på hur mycket rabatt man har där, lite klurigt att få ett pris där.
I det här fallet170kr per m ink moms.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte mina kopparkablar på Hjertmans, som "tillverkar" bra kopparkabel i önskad dimension med pressade kopplingar, har även färdiga längder i butikerna,
vet ej ifall det går att beställa egen dimension i deras nätshop.

Mitt råd är att inte snåla på kvaliteten när det gäller kablar/kopplingar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mitt råd är att inte snåla på kvaliteten när det gäller kablar/kopplingar.
Absolut, det brukar räcka med att göra om något med nya bra grejer och lite lagom känsla, så brukar det bli bättre än det var från början. I alla fall i lite äldre bilar och troligen i många nyare bilar också.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen