• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppsproblem

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Har dålig avrinning från köksdelen i vår nya Carthago. Stoppar helt ibland och ibland rinner det långsamt. Om man använder en rens-mopp och trycker till så flödar det snabbt, så slangen kan omöjligt ha ett veck. Servicepersonal har inte lyckats få fart på flödet så det är lite låst för tillfället. De har haft isär vattenlås men ej funnit något fel.
Jag har kollat utloppet i avfallstanken och ser att det är konstigt urfräst där. Kan det vara orsaken? Finns det någon i klubben som varit med om detta eller har någon ide om en lösning, så är jag tacksam.
Bengt
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Är det samma problem oavsett om bilen står plant, lutar framåt/bakåt eller höger/vänster? På vår bil (ej Carthago) är det en enorm skillnad i avrinning beroende på hur bilen lutar. Även ganska svag lutning har stor påverkan i vårt fall.

mvh
Mats
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Jag tror att det är vattenlåset som är boven i dramat. Utloppet från det är rakt 10 cm, vilket inte underlättar, (borde varit lätt böjt). Vattenlåset har jag ej verktyg till för att ta loss, utan provar nu med att lossa slangen från väggen och dra neråt för att få ett bättre fall i början på flödet.
Provet verkar lovande, ska fästa slangen i morgon. :wideeyed:
Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avloppsproblem

Locket till vattenlåsen är av typen bajonettfattning och öppnas med ett lätt handgrepp, vrid motsols. (Locket skall sitta på undersidan för att vattenlåset skall fungera!)
 

Riverman

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
10426
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Har en 2011 48 CLine med samma proplem, garanti kvar men enligt servicepersonalen
inget fel. Tur man är pensionär när det rinner ur så sakta. En som gett upp.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Jag tror flera svar i tråden är på rätt spår, någon form av luftbubbla som hindrar. Vi har samma fenomen både i handfat och kök . Lite vatten betyder långsam avrinning. Med lite mer i handfat eller vask så surplar det bara till, oavsett lite lutning åt ena eller andra hållet.
Idén om att försöka värma och böja ner anslutningen verkar lockande men riskabel, det ska jag nog undersöka närmare.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Dusch å handfat toa = OK!
Diskhoar lite långsamma - men jag har ingen brådska - är pensionär sen 6 år.
T 47
 

Bilagor

  • 120606_Cartagon_Framsida.jpg
    2,8 MB · Visningar: 26

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Jag är också pensionär men varför ska vi finna oss i att avloppet ej rinner när man köper husbil för så stora pengar.
Idag har jag gjort vissa justeringar som verkar få effekt. Nästa resa får ge svar.
Jag har inte vågat mig på att böja pipen från vattenlåset, men har dragit slangen brantare neråt direkt efter pipen. Lossade klämman i väggen och satte en frigolitkloss ca 10 cm hög mot väggen, därmed tvingar jag slangen att böja sig neråt och då fäste jag slangen längre ner. Jag har även varit inne i tanken och sett med spegel att den var dåligt urfräst där köksavloppet gick in, det var som en skål som vattnet måste rinna över för att komma ut. Det var svårt att komma åt eftersom borrmaskin är för stor, fick ta till en morakniv och tälja bort material.
Det finns fler ideer nu efter att ha sett hur illa man dragit slangen. Bl.a det som någon i forumet nämde: 90 grader-vinkelkopplingen är ju totalt fel, den kan tas bort och helst skulle det vara oskarvad slang hela vägen. Plats finns det gott om för slangen bakom lådorna, då kan man göra bra lutning.
Tack till alla för synpunkter och ideer! :yes:
Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avloppsproblem

Eftersom tråden handlar om andra fabrikat än Carthago så är tråden flyttad hit.

Jag har inga problem med avloppssystem i min Carthago! :),

Problemet kan säkert variera från fordon till fordon och finns säkert i många fabrikat.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Avloppsproblem

Har i år fått ungefär samma problem i vår Adria modell 2007.
Vattnet rinner långsamt från dusch,handfat, kök och inimellen bubler det upp luft och sen rinner det igen. Ibland bliver det så övertryck i gråvattentanken och den luft kommer upp via avloppen (lukter ju inte så bra:().

Och när jag tömmer gråvattentanken måste alla avlopp (dusch,kök,handfat) vara öppna annars går det mycket långsamt.
Det måste väl finnas en utluftning i själva gråvattentanken , evt via överloppsröret? kan det vara tilstoppat?

Som sagt först år vi har såna problemer så nånting måste ha hänt nyligen.

Alla goa förslag/erfarenheter är välkomna:)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Eftersom tråden handlar om andra fabrikat än Carthago så är tråden flyttad hit.

Jag har inga problem med avloppssystem i min Carthago! :),

Problemet kan säkert variera från fordon till fordon och finns säkert i många fabrikat.

Stäng gärna tråden, eftersom jag tydligen trampat någon på tån, som ej vill smutskasta Carthago!
Bengt. :swoon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avloppsproblem

Nog ingen fara att någon känner sig trampad på tårna. :)

Märkesforum är tänkt att endast behandla just det märket, för att inte vara missvisande
blev tråden flyttad och rubriken ändrad, problemet berör många fabrikat.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Avloppsproblem

Hej.
Det var mycket intressant at läsa om Era problem.
Jag hade och har samma problem från att bilen var ny, tills idag , ett år gammal.
Carthago är ingen undantag,även solen har sina fläckar.

KarinoBengt kan ni avslöja slutresultatet om Era problem.
Just nu har jag även luktproblem.

Fattas vattenlås,det blev för dyr att installera från början ???.

Mvh
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Jag kan berätta att jag gjort vissa ingrepp och fått till ett skapligt resultat med avrinningen från kökshon som var problemet.
Jag beställde ett 10 cm tunnväggigt rör från Husvagnsvensson, vilket dom fixade fram.
Jag tog bort 90 graders böjen vid golvnivån, ( som var tjockväggig och verkligen stryper flödet.)
Drog slangen snett efter väggen och anslöt det nya skarvröret mellan slangändarna. Jag kunde då kapa bort en bit av slangen för att undvika hängande böj.

Vi har fått det mycket bättre efter detta, men ibland blir det trögt likt vi hade i tidigare husbilar, men då beror det oftast på lutningen på husbilen.
Vi körde runt nere i Frankrike förra hösten, och fick till vår glädje se när en Carthago parkerade intill oss. Det första mannen gjorde var att gå till garaget och hämta sin "renssmock"!!!:twitcy:
Någon lukt har vi inte från avloppet, vilket kan bero på oren avloppstank. Det går ju att få ner handen och rengöra tanken, så gör det om det inte redan gjorts. Såpa eller annat specialmedel är också bra att ha i tanken.
Lycka till!
Bengt
 

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Beträffande problemet med dålig avrinning från diskhon, har ni modell med 2 hoar så låt den inre vara öppen, om den inte skall användas förstås, eftersom vattenlåset sitter på den gemensamma ledningen så uppstår det ingen lukt.
Efter att man har tömt gråvattentanken så spola i vatten i respektive avlopp för det kan försvinna lite vid tömning,vattenlåsen har ju väldigt liten volym.
Fordonet som jag relaterar till är en E-Line I 51 -09.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

När vi var i Kroatien tröttnade jag på problemet med dålig ( långsam tömning ) av handfatet. Skruvade av locket till gråvattentanken och kände med fingret i hålet dar slangen är ansluten och vad fanns där om inte en lös svart taggig plastbricka som samlat på sig diverse partiklar. Var en sådan bricka kommer från kan man bara spekulera, kanske en rest från någon slarvig håltagning. Efter operationen rinner vattnet mycket bättre, ändå bättre om jag om jag bildar en motsols virvel.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Har pratat med husbilsförsäljare och för dom är brickan ett välkänt problem som orsakas av slarv vid håltagning ,montören ser inte till att få ut borr resterna. har hänt på flera olika husbilsmärken.
 
Toppen