• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppsproblem

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Har dålig avrinning från köksdelen i vår nya Carthago. Stoppar helt ibland och ibland rinner det långsamt. Om man använder en rens-mopp och trycker till så flödar det snabbt, så slangen kan omöjligt ha ett veck. Servicepersonal har inte lyckats få fart på flödet så det är lite låst för tillfället. De har haft isär vattenlås men ej funnit något fel.
Jag har kollat utloppet i avfallstanken och ser att det är konstigt urfräst där. Kan det vara orsaken? Finns det någon i klubben som varit med om detta eller har någon ide om en lösning, så är jag tacksam.
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avloppsproblem

Prøv en liten sak, pill med en finger nede i avløpet. Renner det etter det raskere så er det et fysisk fenomen - en liten luftboble som henger fast øverst i røret og sperrer for vatnet. Har det periodevis på badet i vår husbil, en rask runde med fingeren og vatnet fyker ut med full fart.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Avloppsproblem

Vi har haft samma fenomen många gånger, men orsaken har varit lätt att fixa; under avloppssilen, som har en lyftknopp och kan lyftas urfrån avloppshålet i diskfatet, samlas alla möjliga rester, vilket är bara att lyfta ur med ett finger eller något annat.

Carthago har format själva inloppet till avloppsröret från diskfatet lite konstigt. Eller kanske bra, så man inte får stopp någon annanstans.

Några andra problem har vi inte haft någonsin med avloppet.

hälsning
jyrki
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Har samma problem, slangen är större än det anslutningsrör som finns på gråvattentanken, och därför blir det stopp vi anslutningen, har en styv ståltråd som jag får rensa med, innifrån gråvattentanken allt i mellanåt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Avloppsproblem

Är det inte så att det här problemet har en förmåga att uppstå särskilt under färskpotatisperioden. Då man gnuggar eller borstar skal så slinker de ner och täpper igen i vattenlåsen. Har tillverkat en sil som effektivt stoppar småpartiklar att rinna ner och jag kan ta upp dem med papper. Består av silduk anpassad till o-ring med lämplig dimension.

P7060306.JPG

:mcride:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Tack för alla svar!
Bilen är ju ny så något täppt avlopp är det inte fråga om. Däremot att Carthago har ett konstigt vattenlås är nog en sanning liksom att utloppet är mindre än slangen och därigenom skapar ett mottryck. Ska exprimentera med olika förslag så får vi se om det hjälper. :yes:
Bengt
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avloppsproblem

Många tillverkare använder 90 graders böjar och då blir det inte så bra.
För att få fall även när husbilen lutar så är det bättre att använda 30 o 45 graders böjar och titta lite på hur rören fylls vid användning så det inte blir baktryck eller vad det nu kan heta på VVS språk.
Vår Rapido fungerade väldigt dåligt men efter omdragning av samtliga avlopp så fungerar det utmärkt och detta med mindre rördelar eftersom de av någon anledning gått runt i stället för att ta hål.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Avloppsproblem

Tack för alla svar!
Bilen är ju ny så något täppt avlopp är det inte fråga om. Däremot att Carthago har ett konstigt vattenlås är nog en sanning liksom att utloppet är mindre än slangen och därigenom skapar ett mottryck. Ska exprimentera med olika förslag så får vi se om det hjälper. :yes:
Bengt

Glöm den tron. Stopp i avlopp kan du få hur ny bilen än är.
Eller menar du att ni aldrig använt avloppet och att det inte ens fungerar med rent vatten. Då är nog förklaringen att bilen är ny.

:cool:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Glöm den tron. Stopp i avlopp kan du få hur ny bilen än är.
Eller menar du att ni aldrig använt avloppet och att det inte ens fungerar med rent vatten. Då är nog förklaringen att bilen är ny.

:cool:

Bilen är ny och har fungerat så dåligt från början. Använder rens-smock ibland för att få det att rinna, och med ett tryck så rinner det fort. Det lutar åt att det blir ett luftmottryck som någon i tråden antytt. Utloppshålet i tanken är trångt, kanske går att göra något där?
Bengt
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Jag har haft samma problem i vår Carthago.Jag byggde om med 40 mm rör som man har till avlopp för tvättmaskiner,nu inga problem.
A.Borg
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

:twitcy:Hej.
Om det är i köket som du har problem så gör så att du tar bort den plugg som sitter i den inre diskhon så brukar det inte vara något probem med utsäppet.
Så är det på min bil och den är ochså ny.

Ha de bra.:wub:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

:twitcy:Hej.
Om det är i köket som du har problem så gör så att du tar bort den plugg som sitter i den inre diskhon så brukar det inte vara något probem med utsäppet.
Så är det på min bil och den är ochså ny.

Ha de bra.:wub:

Om du menar "silen/proppen"-kombinationen, så hjälper det inte att ta bort den?
Bengt
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Samma problem på våran nya 2013 Carthago Chic E-Line 4,8. Handfatet på toaletten är värst tar lång tid för vattnet att rinna ner. Har haft loss vattenlåset men fann ingen skit. Har lossat locket på gråvattentanken men det hade ingen påverkan på flödet. En stilla undran håller Carthago den lyxkvalitet som företaget vill påskina?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Samma problem på våran nya 2013 Carthago Chic E-Line 4,8. Handfatet på toaletten är värst tar lång tid för vattnet att rinna ner. Har haft loss vattenlåset men fann ingen skit. Har lossat locket på gråvattentanken men det hade ingen påverkan på flödet. En stilla undran håller flera exempel på detta i vår Carthago den lyxkvalitet som företaget vill påskina?

Kvaliteten rent tekniskt är det nog Inge fel på, men dom har inte fattat naturlagar som t ex att vatten inte rinner uppför utan enbart nerför.

Har ett flertal exempel på detta i vår I 51e line.

Hejs
Claes 105
 

Aelbert

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsproblem

Har haft samma problem på min Carthago, men efter jag bytte slang till en dimensionen grövre slang, så blev det avsevärt mycket bättre. Då det gäller diskhon har jag planer på att separera de båda hoarna till separata slangar till tanken. Gråvattentanken har fler anslutningsmöjligheter för en ytterligare slang. Förstår inte att man inte åtgärdat detta bättre. En annan sak som jag trodde företaget tagit lärdom från nordiska husbilstillverkare, är att förse sina husbilar med 220v cirkulationspump. Profilerar man sig som en vinter-husbil borde detta vara standard eller finns med i företagets i övrigt digra tillbehörslista. I övrigt mycket nöjd med min Carthago.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Avloppsproblem

Kvaliteten rent tekniskt är det nog Inge fel på, men dom har inte fattat naturlagar som t ex att vatten inte rinner uppför utan enbart nerför.

Har ett flertal exempel på detta i vår I 51e line.

Hejs
Claes 105

Håller fullständigt med om ovanstående.
Har nu upptäckt att blir det mycket vatten i diskhon, så rinner det snabbt ur till tomläge trots att kranen är på för fullt! Sedan när högre nivån är uppe så händer samma fenomen igen!
Jag kom då på att vår vattentunna beter sig på samma sätt. Det beror på att utloppet ur tunnan hamnat högt upp så att pipen för den slangen pekar aningen uppåt och då behövs ett tryck på ca 15cm för att det ska rinna.
Alltså så borde röret ut från vattenlåset böjas ner en aning och det verkar som det finns plats för det. Tyvärr så fick jag ej med någon nyckel för att ta bort vattenlåset, annars skulle jag värma och böja. Jobbar vidare med fenomenet för servicepersonal vet ej vad de ska göra.
Bengt
 
Toppen