• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgifter för import

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Avgifter för import

Hej

Blir riktigt upprörd av att läsa att Forsbergs Fritidscenter har mage att begära 10.000 kronor för ett intyg. Detta intyg som JAndersB syftar på heter på tyska ” Ubereinsimmungserklärung /EWG”. Fritt översatt ”Överenstämmandeintyg ”, en CE-deklaration för husbilen.

Detta intyg görs av husbilsbyggaren när bilen blir framtagen. På detta intyg står det en massa information, allt från avgasnormer till vikter och vem som tillverkat vad på husbilen, typ Al-Ko, Fiat etc.
Detta intyg görs bara en gång av husbilsbyggaren och följer bilen tills ände.
Att ha fräckheten att lura en kund och begära 10.000 kronor för ett färdigtrykt A4 papper där chassinumret bara behöver ifyllas visar bara att Forsbergs Fritidscenter är en riktigt oseriös handlare.
Måste påstå att det är ytters tråkigt att Forsbergs Fritidcenter har detta bedrägliga förhållningssätt till sina kunder.
Själv går jag i tankarna att byta till en Concorde, detta efter att jag råkade tittade in i KuMani:s Concorde på Floby träffen, ( va fan gjorde jag detta för ) och en sak är säker för vår del, Concorden kommer inte köpas i Sverige.

Mvh Torbjörn

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Den sk. Avistakursen är förmånligare än Sedelkursen vilket kan skilja minst ett par procent. Avistakursen är den man nämner i tex Ekonomiekot i P1.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vid direktimport så tänk även på att en märkesrepresentanten i Sverige inte gärna befattar sig med garantiåtgärder på direktimporterade bilar.

Flera av dessa har förhandlat sig till ett lägre inköpspriser mot att de själva står för eventuella garantiåtagande och kan därför inte kräva ersättning från märkestillverkaren.

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Om bilen är nästan ny finns en europagaranti som väl ändå ska gälla!!! Åtminstone har vi bytt ett batteri på den och nästa vecka ska vi kolla kylskåpet som vi inte tycker fungerar tillfredställande på el. När jag pratade med Dometic uppfattade jag det inte som något problem med garantin.

Kicki

F

F.d. 11863

Guest

Hej.

Lösningen för valutaöverföring är följande.

Du överför din summa i € till KASSAN ( Du uppger namn och passnmmer.) i den bank (Typ Deutshe bank- DU BEHÖVER DERAS IBAN NUMMER- FÅS VIA INTERNET) i den stad du tänker handla. Detta gör du minst 2 dagar i förväg. När affären är klar så åker ni tillsammans MED KÖPRKONTRAKT till detta kontor. Du visar passet och pengarna kan du få i kontanter eller överföra direkt till säljarens konto. Affären skall alltid göras klar på banken. Genom att överföringen går till bank så betalar du checkkurs dvs tjänar ca 10 öre per €. Blir det ingen affär så går det bra att skicka tillbaka dem. Varför utmana ödet- även i sverige blir folk dräpta för 10000 kr.

F

F.d. 10115

Guest

Går det bra att maila och prata engelska när man tar kontakt med en handlare?

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vissa handlare svarar på engelska, men min erfarenhet är att majoriteten inte gör det.
Skicka dina frågor på engelska och har du inte fått något svar efter några dagar, skicka om de på tyska med hjälp av någon kompis.

F

F.d. 3942

Guest

Hej !

Jag har importerat en Dethleffs T6401 - 07 som varit utställningsbil i Tyskland.
Hämtade den i Oktober och den var besiktigad och klar i dec. Lite omständigt
och tidsödande och utan garantier. Men jag sparade ca 110 000:- jämfört med
en ny -08. Har man tid och inser att det finns risker som man måste kalkylera
med så är det en mycket bra affär. Flygresa, hotell, exportavgifter mm har kostat
ca 22 000:- för mig. Sedan får man räkna med att handlarna i Sverige inte vill
ge oss hjälp om något händer. Men det är självklart så skulle jag också resonera,
deras levebröd är ju att sälja. Man hoppas att prisskillnaderna försvinner så
småningom. Jag köper gärna i Sverige, men inte om det skiljer 100 000:-.
Tycker att handlarna skall kontakta t.e.x Dethleffs och ifrågasätta Sverigeagentens
agerande. Lycka till !

F

F.d. 50159

Guest

Hej Jan
Bra sammanfattning. Är själv på gång med att ta hem en bil från Tyskland. Att handlarna i Sverige inte vill hjälpa till, gäller det även garantireparationer? Det borde dom ju få ersättning för från tillverkaren.

Toppen